Virtual learning object for teaching: case of a support instrument for the inclusion of computers in children with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1322

Keywords:

inclusive education, technological tools, OVA, teaching-learning process

Abstract

This research is to develop virtual learning objects aimed at students with visual disabilities with the aim of enhancing meaningful teaching and learning processes for children from 5 to 10 years old. Likewise, the exploration of theoretical and methodological references through a bibliographic search considers the STEAM methodology, which focuses on solving problems, formulating questions through it, examining objects, tracking contextual information and investigating information. An order for various types of activities, such as: memory games, addition and subtraction, and information displays to engage students and parents in learning through instructional activities. The type of research used was descriptive, analytical and longitudinal, while the data collection techniques were surveys and direct observations to allow subsequent analysis and see differences between the data obtained from the different activities within the Virtual Learning Object to evaluate. the impact obtained by implementing the tool. The research carried out was based on a base sample of 6 students with visual disabilities, with an average age between 5 and 10 years. The results obtained showed that after using the virtual learning objects, the performance of each student improved by 91.2%, with the expected result that the teacher's role changes when moving from traditional teaching practices to pedagogical teaching tools, that is, educate children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

W. Y. Rosero Cárdenas, “La educación virtual como una alternativa para la inclusión de personas en condición de Diversidad Funcional: Un análisis de la educación superior del Futuro”, Tesis especiaizacion Bogotá: Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD, 2017

E. V. Laiton Zárate, S. E. Gómez Ardila, R. E. Sarmiento Porras y C. Mejía Corredor, “Competencia de prácticas inclusivas: las TIC y la educación inclusiva en el desarrollo profesional docente”, Revista SOPHIA, vol. 13, no. 2, pp. 82 - 95, 2017

S. Sánchez-Villamizar, R. Fonseca-Palacios, y O. Rincón-Leal, “Patrones de argumentación colectiva en clase de matemáticas”, Eco Matemático, vol. 14, no. 2, 6-14. 2023. doi: 10.22463/17948231.4082

A. T. Valencia Tafur y R. E. Figueroa Molina, “Incidencia de la Inteligencia Artificial en la educación”, Revista Educatio Siglo XXI, vol. 41, no. 3, pp. 235 - 264, 2023

H. Perea Pinilla, “Método de desarrollo de objetos virtuales de aprendizaje OVA para personas con discapacidad Visual”, Trabajo de grado Cali: Universidad de San Buenaventura Cali, 2018

L. M. Palmera Quintero, D. F. Guerrero Sumalave, L. A. Muñoz Morales, L. O. Ramírez Orellano y C. A. Mejía Rodríguez, “Software Educativo para apoyar la enseñanza en estudiantes de la Universidad Popular del Cesar”, en Y. Chirinos, A. Ramirez, R. Godinez, N. Barbera y D. Rojas, Tendencias en la Investigación Universitaria: Una visión desde Latinoamérica, vol. XVII, Fondo Editorial Universitario Servando Garcés p. 266, 2022

A. Gómez García y J. A. Gómez Giraldo, Uso de TIC en el aprendizaje de los estudiantes de los grados 4° y 5° en el area de tecnologia e informatica de la institución educativa Chaparral, Tesis maestria, Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana, 2016

L. M. Palmera Quintero, D. Navarro Pino, L. A. Muñoz Morales y L. O. Ramírez Orellano, “Modelo de Gestión para los procesos de las PYMES con el apoyo de la Tecnología de la Información en Aguachica, Cesar”, vol. 53, Fondo Editorial Universitario de la Universidad Nacional Experimental del Sur del Lago de Maracaibo Jesús María Seprum, pp. 209 – 222. 2023

G. García Benavides, “Las TIC en la educación inclusiva”, Universidad de Cafam, vol. 1, no. 1, pp. 1-18, 2016

R. Moncini Marrufo, Estrategias de aprendizaje emergente en entornos e-learning en el contexto del COVID-19”, Revista Temario Científico, vol. 2, no. 1, pp. 60-71, 2022. doi: 10.47212/rtcAlinin.1.2.6

C. A Pacheco-Sánchez, J.G. Arévalo-Ascanio, G.T. Navarro-Claro, “Incidencia del uso de las TIC en los resultados académicos”, Mundo Fesc, vol.10, no. 20,p p.143-155, 2020

M. Gallegos Navas, La inclusión de las TIC en la Educación de personas con discapacidad, vol. 1, Cuenca: Editorial Universitaria Abya-Yala, 2018

E. A. Muñoz Villero y L. M. Palmera Quintero, “Planeación del sistema de gestión de seguridad de la información para la empresa FQ Tecnologías S.A.S, Basado en la NOrma ISO 27001:2013”, Trabajo de grado. Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña, 2019

A. L. Rodríguez Contreras, “Incidencia de un OVA desde el aprendizaje basado en problemas aplicado a estudiantes sordos en la compresion de la estructura de la oración”, trabajo de grado, Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2016

A. Ortiz Soriano y M. R. Villa Fajardo, Propuesta pedagógica de Laboratorio de Innovación en Tecnología Educativa LITE para creación de contenido educativo, para la licenciatura en innovación educativa de la UCEMICH, vol. 2, Estado de Michoacán de Ocampo - México: Editorial IDICAP Pacífico, 2023

F. A. Sánchez Flores, “Fundamentos Epistémicos de la investigación Cualitativa y Cuantitativa: Consensos y Disensos”, Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, vol. 13, no. 1, pp. 102-122, 2019

C. A. Babativa Novoa, Investigación Cuantitativa, Fundación Universitaria del Área Andina, 2017

R. Hernández, C. Fernández y P. Baptista, “Metodología de la Investigación”, McGraw-Hill, 2016

G. P. Guevara Alban, A. E. Verdesoto Arguello y N. E. Castro Molina, “Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción0”, Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, pp. 163-173, 2020

A. L. Hidalgo Rivas, “Desvelando caminos en la búsqueda de metodologías para saberes específicos en la pedagogía virtual”, Revista Ciencia y Educación, vol. 4, no. 3, pp. 1-16, 2023

L. A. Mayorga Ases, M. J. Mayorga Ases, J. A. Silva Chávez y S. J. Páliz Ibarra, “Gamificación y TICS en la Educación en Ecuador”, Revista Conciencia Digital, vol. 6, no. 3, pp. 6 - 16, 2023

J. D. Montesino Hoyos, “Objeto virtual de aprendizaje como estrategia de enseñanza de la sintaxis del lenguaje de programación PHP”, tesis especializacion, Bogotá: Fundación Universitaria Los Libertadores, 2020

P. A. Arellano Chilamá, “Herramientas de evaluación en entornos virtuales para la retroalimentación de la enseñanza de computación en Educación Básica Elemental”, tesis maestria, Tulcán: Universidad Politécnica Estatal del Carchi, 2023

Published

2023-09-01

How to Cite

Palmera Quintero, L. M., Muñoz Morales, L. A., Guerrero Sumalave, D. F., & Holguín Uribe, Y. (2023). Virtual learning object for teaching: case of a support instrument for the inclusion of computers in children with disabilities. Mundo FESC Journal, 13(27), 38–49. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1322

Issue

Section

Artículo Originales