Analysis of reading and writing syllables for the design of a Digital Writing Center

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1335

Keywords:

academic literacy, writing center, higher education, writing, reading

Abstract

The teaching and learning of academic reading and writing continue to be an interest in university education, due to its contributions to access to disciplinary knowledge and construction of the scientific community. The purpose of the article is to analyze the reading and writing syllables from their contributions to the linguistic and didactic components for the design of a Digital Writing Center. The method was the case study. A documentary review was carried out using a syllable verification matrix from three sections of the University of Antioquia, Colombia. The sample is made up of 52 syllables. A database was developed in Microsoft Excel for the analysis of frequencies and category relationships. The results show that the most used name is reading-writing and that all the syllables have a practical component of use of the language. It is concluded that a Digital Writing Center contributes to the incorporation of students to academic and scientific discourses, which have been working from the courses with an emphasis on reading and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

L.A. Melo-Becerra, J.E. Ramos-Forero y P.O. Hernández-Santamaría, “La educación superior en Colombia: situación actual y análisis de eficiencia”. Revista Desarrollo y sociedad, vol. 78, pp. 59-111, 2017. Doi: https://doi.org/10.13043/dys.78.2

N.E. Pardo-Espejo y J.D.D. Villanueva-Roa, “Diseño, Implementación y Evaluación del Programa Transversal de Alfabetización Académica Lector-es”. Información tecnológica, vol. 30, no. 6, pp. 301-314, 2019. Doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000600301

J.R. García-González, P.A. Sánchez-Sánchez, M. Orozco y S. Obredor, “Extracción de Conocimiento para la Predicción y Análisis de los Resultados de la Prueba de Calidad de la Educación Superior en Colombia”. Formación universitaria, vol. 12, no. 4, pp. 55-62, 2019. Doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000400055

F. Navarro, “Más allá de la alfabetización académica: las funciones de la escritura en educación superior”, en: Formação de Professores: Ensino, linguagens e tecnologias, Porto Alegre, Brasil: Editora Fi, pp. 13-49.

L. Calle-Arango y N. Ávila-Reyes, “Alfabetización académica chilena: revisión de investigaciones de una década”. Literatura y lingüística, vol. 41, pp. 455-482, 2020. Doi: https://dx.doi.org/10.29344/0717621x.41.2280

J.A. Núñez Cortés, y M.C. Errázuriz Cruz, “Panoramas de la alfabetización académica en el ámbito iberoamericano: Aportes para la calidad de la Educación Superior”. Tendencias Pedagógicas, vol. 36, pp. 1-8, 2020. Doi: https://doi.org/10.15366/tp2020.36.01

A.N. Romero González y M. de las N. Álvarez Álvarez, “Grado de alfabetización académica y prácticas escritoras en el marco de un programa formativo”. Tendencias Pedagógicas, vol. 36, pp. 74-90, 2020. Doi: https://doi.org/10.15366/tp2020.36.06

P. Carlino, “Alfabetización académica diez años después”. Revista mexicana de investigación educativa, vol. 18, no. 57, pp. 355-381.

C. Carreira Zafra, M. Kazmierczak y M. Signes, “La alfabetización académica universitaria a examen: una propuesta para leer y dialogar con el mundo”. Álabe, vol. 23, pp. 1-16, 2021. Doi: https://doi.org/10.15645/Alabe2021.23.7

P.N. Shrestha, “Investigating the learning transfer of genre features and conceptual knowledge from an academic literacy course to business studies: Exploring the potential of dynamic assessment”. Journal of English for Academic Purposes, vol. 25, pp. 1–17, 2017. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jeap.2016.10.002

M. González, P. Meza y M. Castellón, “Medición de la Autoeficacia para la Escritura Académica. Una Revisión Teórico-Bibliográfica”. Formación universitaria, vol. 12, no. 6, pp. 191-204, 2019. Doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600191

L. Gómez, “Un espacio para la investigación documental”. Revista Vanguardia Psicológica Clínica Teórica y Práctica, vol. 1, no. 2, pp. 226-233, 2010.

N. Murray y A. Muller, “Developing academic literacy through a decentralised model of English language provision”. Journal of Further and Higher Education, vol. 43, no. 10, pp. 1348-1362, 2019. Doi: https://doi.org/10.1080/0309877X.2018.1483015

G. Hernández Rojas y E.I. Rodríguez Varela, E. I. “Creencias y prácticas de escritura. Comparación entre distintas comunidades académicas”. Revista mexicana de investigación educativa, vol. 23, no. 79, pp. 1093-1119, 2018.

U. Wingate, “Academic literacy across the curriculum: Towards a collaborative instructional approach”. Language Teaching, vol. 51, no. 3, pp. 349-364, 2018. Doi: https://doi.org/10.1017/S0261444816000264

D.S. Shin, “Social Media & English Learners' Academic Literacy Development”. Multicultural Education, vol. 25, no. 2, pp. 13-16, 2018.

Published

2022-07-01

How to Cite

Calle Álvarez, G. Y., & Chaverra Fernández, D. I. (2022). Analysis of reading and writing syllables for the design of a Digital Writing Center. Mundo FESC Journal, 12(24), 144–158. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1335

Issue

Section

Articulos