ChamiloCiences: a teaching tool to facilitate the development of science skills and creative thinking in ninth grade students
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.1350Keywords:
B-learning, Chamilo, digital resources, learning content management systems (LCMS), ICT-mediated learningAbstract
One of the great technological challenges lies in meeting the needs of those who need it, through heterogeneous techniques and systems that lead to the improvement of tasks or tasks; Therefore, this project aims to optimize teaching-learning, enhancing scientific skills and creative thinking; for which, this research of quantitative and descriptive approach was implemented, with the use of diagnostic instruments, Torrance creativity test, survey, interview, structured questionnaires and Likert scale, applied to 36 students of the ninth grade of the Guillermo León Valencia Educational Institution (COLVALENCIA) of Aguachica – Cesar Colombia. The analysis of the results was reflected under content analysis techniques. It was found that 75% of the population under study demonstrate weaknesses in the development of creative thinking and 83% in the development of scientific skills in the area of Natural Sciences. Therefore, a didactic strategy is proposed from an educational platform "ChamiloCiences", through digital educational resources. The result presented a significant experience, where 89% of the students were able to strengthen their scientific skills and creative thinking. It is recommended that the institution carry out a restructuring of the Institutional Educational Project (PEI) in favor of the inclusion of ICT-mediated learning, with the accompaniment of digital resources; motivating through B-learning to be self-taught and to form an educational autonomy and, in parallel, competitive advantages are achieved, for institutional success.
Downloads
References
N. A. Barajas-Vallejo, N. M. Rincón-Villamizar, J. Torres-Claro, y D. A. García-Carrillo, “Enfoque didáctico-pedagógico basado en TIC para fortalecer la comprensión lectora”, Eco Matemático, vol. 14, no. 1,pp. 6-19, 2023. Doi: 10.22463/17948231.4062
A. López, N. Cañizales, M. Nieves y O. Bracho, “Contextualización de los estudios a distancia de la facultad de Ingeniería de la Universidad Alonso de Ojeda”, Revista Temario Científico, vol. 1, no. 1, pp. 17-24. Doi: 10.47212/rtcAlinin.1.1.3
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE), “Reviews of School Resources: Colombia”, 2018. [En línea]. Disponible en: https://www.oecd.org/education/school/OECD-Reviews-School-Resources-Summary-Colombia-Spanish.pdf
La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO), Ministerio de Educación Nacional de Colombia, 2020, [En línea]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/propertyvalue-37279.html
M. Barragán, “La educación transforma la vida de los niños, niñas y adolescentes, reduciendo la desigualdad y pobreza de un país”, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Colombia, 2023. [En línea]. Disponible en: https://oei.int/oficinas/colombia/noticias/la-educacion-transforma-la-vida-de-los-ninos-ninas-y-adolescentes-reduciendo-la-desigualdad-y-pobreza-de-un-pais
Ministerio de tecnologías de la información y las comunicaciones (MinTIC), “Normograma del Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones”, [RESOLUCION_MINTIC_1519_2020], Colombia, 2017-2018, [En línea]. Disponible en: https://normograma.mintic.gov.co/mintic/docs/resolucion_mintic_1519_2020.htm
Y. Higueras y D. Molina, “Imaginación, creatividad, diversión e innovación”, Revista Científica de La Sociedad Española de Enfermería Neurológica, vol. 56, 2–3, 2022. Doi: 10.1016/J.SEDENE.2022.10.001
J. Cabero, V. Marín, V, “Blended learning y realidad aumentada: experiencias de diseño docente”, RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol. 21, no. 1, 2018. Doi: 10.5944/ried.21.1.18719
M. Ramírez y C. Peña, “B-learning para Mejorar el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje”, Revista Docentes 2.0, vol. 15, no. 2, pp. 5-16, 2022
M. Portillo, “Educación por habilidades: Perspectivas y retos para el sistema educativo”. Revista Educación, vol. 41, no. 2, 2017. Doi: 10.15517/revedu.v41i2.21719
“Learning progressions: supporting instruction and formative assessment”, M. Heritage, n.d. National Center for Research on Evaluation, Standards and Student Testing (CRESST) Graduate School of Education and Information Studies University of California, Los Angeles [En línea]. Disponible en: https://www.michiganassessmentconsortium.org/wp-content/uploads/Learning-Progressions.pdf
G. León-León y A. Zúñiga-Meléndez, “Mediación pedagógica y conocimientos científicos que utilizan una muestra de docentes de ciencias en noveno año de dos circuitos”, Revista Electrónica Educare, vol. 23, no. 2, pp. 1-24, abril 2019. Doi: 10.15359/ree.23-2.5
J. Sosa y D. Dávila, “Vista de La enseñanza por indagación en el desarrollo de habilidades científicas”, Educación y Ciencia, vol. 1, no. 23, pp. 605-624, julio 2018
Ministerio de Educación (MEN), “Guía para la interpretación y uso de los resultados históricos de las pruebas saber”, Colombia, Artículo 400767 Recurso 1, 2020, [En línea]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-400767_recurso_1.pdf
P. Marqués, “Los medios didácticos”, Departamento de Pedagogía Aplicada, Facultad de Educación, UAB, 2011, [En línea]. Disponible en: http://www.peremarques.net/medios.htm
N. Vega, J. Armando, F. Morales y F. Humberto, “Una mirada a la enseñanza de conceptos científicos y tecnológicos a través del material didáctico utilizado”, Revista espacios, vol. 40, no. 15, 2019
J. Orozco, “Estrategias Didácticas y aprendizaje de las Ciencias Sociales”, Revista científica de FAREM- Esteli. Medio ambiente, tecnología y desarrollo humano, vol. 1, no. 17, pp. 65-80, 2016
F. Ribadeneira Cuñez, “Didactic strategies in the educational process of the rural area”, Conrado, vol. 16, no. 72, 2020
J. Flores, J. Ávila, C. Rojas, F. Sáez, R. Acosta y C. Diaz, Estrategias didácticas para el aprendizaje significativo en contextos universitarios, Unidad de investigación y desarrollo docentes, Universidad de Concepción, Chile, 2017 [En línea]. Disponible en: https://filadd.com/doc/estrategias-didacticas-pdf-evolucion-del
M.E Álvarez-Ossa, Ángela Patrici-Arteaga, F.J Henao-Franco,E.H Ramñirez-Dávila “Estrategia didáctica basada en el aprendizaje significativo, la pedagogía social para el desarrollo humano”, Mundo Fesc, vol. 12, no. S2, pp. 24-37, 2022
T. Carvalho, D. Fleith y L. Almeida, “Vista de Desarrollo del pensamiento creativo en el ámbito educativo”, Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, vol. 17, no. 1, pp. 164-187, 2021. Doi: 10.17151/rlee.2021.17.1.9
J. Guilford, “Creativity”, American Psychologist, vol. 5, no. 9, pp. 444-454, 1950. Doi: 10.1037/H0063487
M. Stein, “Creativity and Culture”, Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, vol. 36, no. 2 pp. 311–322, 1953. Doi: 10.1080/00223980.1953.9712897
E. Torrance, “Torrance Test of Creative Thinking. Directions Manual and Scoring Guide”, Personnel Press, Lexington. - References - Scientific Research Publishing, vol. 7, no. 1, January, 2015
M. Fau. Cómo armar mapas conceptuales (6th ed.). La Bisagra, 2023.
R. Hernández, Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGrawhill, 2018
S. Zaccagnini, “La variable dependiente e independiente”, en Metodología de la psicología, coord. F. Morales, vol. 1, no. 95, pp. 139-125, 2012
A. García, P. Sánchez, A. Valdés, “Validación de un instrumento para medir la creatividad en adolescentes sobresalientes”, Revista internacional de psicología, vol. 10, no. 1, pp. 1-34. Doi: 10.33670/18181023.v10i01.53
K. Gallardo, “La Nueva Taxonomía de Marzano y Kendall: una alternativa para enriquecer el trabajo educativo desde su planeación”. 2009. [En línea]. Disponible en: http://www.cca.org.mx/profesores/congreso_recursos/descargas/kathy_marzano.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación (UNESCO), “Tecnologías digitales al servicio de la calidad educativa: una propuesta de cambio centrada en el aprendizaje para todos”, 2016. [En línea]. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245115
C. López, M. Rincón y J. Perez, “Learning mediated by technologies of information and communication at the basic, secondary and high-level education institutes”, Journal of Physics: Conference Series, vol. 1513(012015), 2020. Doi: 10.1088/1742-6596/1513/1/012015
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mundo FESC Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.