State of the cience of social responsibility in family businesses

Authors

  • Yolanda González Castro Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD
  • Omaira Manzano Durán Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD
  • Obdulio García Hoya Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1366

Keywords:

bibliometrics, family business, lines of research, social responsability

Abstract

Family businesses make up more than 70% of the economy and are responsible before the world for the impact of their actions. This study presents the result of a descriptive quantitative research with the use of scientific databases and bibliometric analysis. The objective was to describe the state of science on social responsibility in companies in general and specifically in family businesses in a time range from 2015 to 2020, with the purpose of understanding the research advances as well as the lines of research to be strengthened. Initially, the scientific productivity issues of family businesses were determined with the use of the Scopus database and the VOSViewer software. Subsequently, a new search was carried out relating the terms family businesses and corporate social responsibility and a category analysis with the use of the Atlas ti software. The results denote compliance with the bibliometric laws of Bradford and Loftka. The scientific productivity of the object of study comes mostly from the United States and the United Kingdom. In Hispanic America, Mexico, Colombia and Chile stand out in quantity indicators. According to the authors consulted, there are 15 determining elements in the social responsibility of family businesses. However, existing research covers only 9 topics, such as profitability, sustainability, legality, good governance, protection of the environment, transparency with stakeholders, communication of impact, improvement of the social environment and viability for the future of business organizations, existing gaps in knowledge regarding issues such as flexibility policies, ethical principles, human rights, satisfaction, participation and standards for measuring social responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. Pérez Espinoza, C. Espinoza Carrión y B. Peralta Mocha, “La responsabilidad social empresarial y su enfoque ambiental: una visión sostenible a futuro”, Revista Universidad y Sociedad, vol. 8, nº 3, pp. 169-178, 2016

J. Herrera Acosta, M. Vásquez y E. Ochoa, “La evolución de la responsabilidad social empresarial a través de las teorías organizacionales”, Revista Científica Visión de Futuro, vol. 24, nº 2, pp. 81-100, 2020

S. Escamilla y S. Flóres, “Análisis de la divulgación de la información sobre la responsabilidad social corporativa en las empresas de transporte público urbano en España”, Revista de Contabilidad, vol. 19, nº 2, pp. 95-203, 2016

E. Barrio, “La gestión de la responsabilidad social corporativa, el caso Unilever España”, Universidad Autónoma de Barcelona. Tesis de doctorado. Repositorio TDX, Barcelona, 2016

C. Padilla, D. Arévalo, M. Bustamante y C. Vidal, “Responsabilidad Social Empresarial y Desempeño Financiero en la Industria del Plástico en Ecuador”, Información Tecnológica, vol. 28, nº 4, pp. 93-102, 2017

Y. González, O. Manzano y M. Torres, Categorías de análisis para un plan de responsabilidad social universitaria, Bogotá: Sello Editorial UNAD, 2018

J. A. Lemus -Quintero y . F. A. Carrascal, “Las acciones de responsabilidad social empresarial en Colombia”, Profundidad, vol. 9, nº 9, pp. 16-24, 2018

O. Echeverría-Rios, D. Abrego-Almazán y J. Medina-Quintero, “La responsabilidad social empresarial en la imagen de marca afectiva y reputación”, Innovar, vol. 28, nº 69, pp. 1-25, 2018

M. Péez, C. Espinoza y B. Peralta, “la responsabilidad social empresarial y su enfoque ambiental: una visión sostenible a futuro”, Revista Universidad y Sociedad, vol. 8, nº 3, pp. 169-178, 2016.

A. Barroso y C. Barriuso, Las empresas familiares. En Fundación Caja de Badajoz (Ed.). La agricultura y la ganadería extremeñas, Editorial Imdex Impresores, S.L., pp. 75-94, 2015

K. Bae, S. El Ghoul, Z. Gong y O. Guedhami, “,Does CSR matter in times of crisis? Evidence from the COVID-19 pandemic”, Journal of Corporate Finance, vol. 67, pp. 1-18, 2021.

J. Hu, W. Long, X. Song y T. Tang, “The driving force in corporate environmental governance: Turnover of environmental protection department directors as an indicator, Nankai Business”, Review International, vol. 11, nº 2, pp. 253-258, 2020.

L. Unsworth, M. Davis, S. Russell y C. Bretter, “Employee green behaviour: How organizations can help the environment Kerrie”, Current Opinion un Psychology, vol. 42, pp. 1-6, 2021

J. Camacho, “Las normas de responsabilidad social. Su dimensión en el ámbito laboral de las empresas”, Revista Latinoamericana de derecho social, vol. 20, pp. 3-29, 2015

A. Briseño, J. Lavín y F. García, “Análisis exploratorio de la responsabilidad social empresarial y su dicotomía en las actividades sociales y ambientales de la empresa”, Contaduría y administración, vol. 233, nº 1, pp. 73-90, 2011

L. Omaña y M. Briceño, “Gerencia de las empresas familiares y no familiares: análisis comparativo”, Estudios Gerenciales, vol. 29, nº 128, pp. 293-302, 2013

P. Molina, S. Botero y J. Montoya, “Empresas de familia: conceptos y modelos para su análisis”, Pensamiento & Gestión, vol. 41, nº 1, pp. 116-149, 2016

S. Albano, “Consultores, Empresarios, Herramientas de gestión y vinculación con Responsabilidad Social (Rosario)”, Ciencia, Docencia y Tecnología, vol. 27, nº 53, pp. 162-204, 2016

F. Hernández-Perlines, “Influencia de la responsabilidad social en el desempeño de las empresas familiares”, Revista de Globalización, Competitividad y Gobernabilidad, vol. 11, nº 3, pp. 58-73, 2017

A. Dawson, G. Ginesti y S. Sciascia, “Family-related antecedents of business legality: An empirical investigation among Italian family owned SMEs”, Journal of Family Business Strategy, vol. 11, nº 1, pp. 1-10, 2020

P. Molina, S. Botero y J. Montoya, “Empresas de familia: conceptos y modelos para su análisis”, vol. 41, no. 1”, Pensamiento & Gestión, vol. 41, nº 1, pp. 116-149, 2016

V. Hernández-González, N. Sans-Rosell, M. Jové-Deltell y J. Reverter-Masia, “Comparación entre Web of Science y Scopus, Estudio Bibliométrico de las Revistas de Anatomía y Morfología”, International Journal of Morphology, vol. 34, nº 4, pp. 1369-1377, 2016

M. Rodríguez y J. Rodríguez, “Patrimonio socioemocional de la familia empresaria”, Cuadernos de Investigación, vol. 26, pp. 1-28, 2017

M. Lemos, “Investigación sobre Políticas de Recursos Humanos en Empresas Familiares.”, [Trabajo de grado. Universidad Nacional del Cuyo]. Repositorio bdigital.uncu.edu.ar, Perú, 2012

S. Goyzueía, “Modelo de gestión para las empresas familiares con perspectivas de crecimiento y sostenibilidad”, Perspectivas, vol. 31, nº 1, pp. 87-132, 2013

M. Cabrera, M. Déniz y S. Martín, “Consejos de administración y potencial para la responsabilidad social de las empresas familiares no cotizadas españolas”, Investigaciones europeas, vol. 17, nº 3, pp. 47-67, 2011

J. Rueda y M. Rueda, “Definición, importancia y análisis de la empresa familiar”,. Lúmina, vol. 20, pp. 8-28, 2019

D. Ramírez y V. Macías, “Empresas de familia: un análisis desde la teoría de la agencia. Económicas”, CUC, vol. 33, nº 1, pp. 9-32, 2012

M. Santos, “Éxito y tipología de la empresa familiar: Implicaciones”, [Tesis de doctorado, Universidad de la Rioja]. Repositorio Dialnet, 2015

J. Herrera, M. Larrán y D. Martínez, “Determinantes de la publicación de memorias de RS en las pequeñas y medianas empresas”, Revista de investigación social, vol. 10, nº 1, pp. 271-302, 2013

F. Pitre-Redondo, J. Chiquillo-Rodelo y M. Jiménez_Cárdenas, “Responsabilidad social corporativa y las transformaciones ante negocios responsablemente familiar”, Aglala, vol. 10, nº 2, pp. 122-140, 2019

C. P. Pineda-López y Y. D. Manzano, “La cultura emprendedora en los estudiantes de Administración de Empresas”, Profundidad, vol. 8, nº 8, pp. 2-9, 2018

J. Quintana, Responsabilidad Social en las Empresas Familiares, Foretica, 2005

S. Carlier, “Las políticas de conciliación trabajo – familia en las empresas colombianas”, Estudios gerenciale, vol. 22, nº 100, pp. 49-70, 2006

V. Hernández-González, N. Sans_Rosell, M. Jové-Deltell y J. Reverter-Masia, “Comparación entre Web of Science y Scopus, Estudio Bibliométrico de las Revistas de Anatomía y Morfología”, international Journal of Morphology, vol. 34, nº 4, pp. 1369-1377, 2016

C. Benavides, V. Guzmán y C. Quintana, “Evolución de la literatura sobre empresa familiar como disciplina científica”, Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, vol. 14, pp. 78-90, 2011

M. Hernández-Calzada, J. Mendoza-Mohen y B. Salazar-Hernández, “La responsabilidad social en la empresa familiar”, Holos, Instituto Federal de Educación, Ciencia e Tecnologia do Rio Grande do Norte Natal, vol. 5, nº 1, pp. 174-185, 2017

J. Esparza y T. Reyes, “Prácticas de responsabilidad social empresarial desarrolladas por empresas familiares mexicanas y su efecto en el éxito competitivo y la innovación”, Tec Empresarial, vol. 13, nº 2, pp. 45-57, 2019

J. Quintana , Responsabilidad Social en las Empresas Familiares., Editorial FORETICA, 2005

Published

2022-12-01

How to Cite

González Castro, Y., Manzano Durán, O., & García Hoya, O. (2022). State of the cience of social responsibility in family businesses. Mundo FESC Journal, 12(S3), 181–202. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1366

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)