Entrepreneurship together: business innovation and transformation Uniminuto regional center Cúcuta
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.1429Keywords:
Social change, Business consulting, Competitiveness, Entrepreneurship, Innovation, Institutionalization, Microentrepreneurs, MicroenterprisesAbstract
Economic growth in Cúcuta has been gradual for microentrepreneurs and MSMEs. This phenomenon has been influenced by the COVID-19 pandemic and the reopening of the border with Venezuela. These events have generated a positive impact by closing significant gaps, such as unemployment, productivity and business formalization. In this context, the Business Administration Academic Program of the Corporación Universitaria Minuto de Dios, Cúcuta Regional Center, in line with its institutional mission, has decided to merge teaching with the external environment. This has given rise to an innovative project focused on the creation of a Business Consultancy. This consultancy will play a crucial role in providing support and advice to businesses in Norte de Santander. The main objective of this project is to make a significant contribution to improving the competitiveness of companies in Norte de Santander. This contribution will be made through the services offered by the consultancy. In addition, the project aims to provide program students with the valuable opportunity to gain practical experience and apply their theoretical knowledge in real business situations. In order to carry out this project, research of a mixed nature will be conducted. Through the narrative of the results of the collection instruments, which include quantitative and qualitative approaches, deep and solid knowledge in theorizing will be built. In summary, this article of best practices, under the motto "sharing knowledge", compiles the experiences of the research seedbeds, the regional agenda "Competitive Cúcuta", the micro-business program and other areas of the Business Administration Program. This results in the successful articulation of these areas in the business consulting model, transforming the products of teaching into beneficial services for the community.
Downloads
References
V. Clemente y R. Ma. Yagüe, "Papel y expectativas de los Parques Científicos como elementos de atracción y apoyo de empresas y emprendedores sociales: un estudio fsQCA", Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, vol. 108, pp. 287-321, 2023, doi: 10.7203/CIRIEC-E.108.22987
B. Buarque, S. Façanha Câmara, J. G. Paula Pinto, y J. I. Batista de Melo, "The Effect of Dynamic Capabilities and Entrepreneurial Decision-Making on the Engagement of Startups in Public Policies for Innovation and Entrepreneurship", International Journal of Innovation IJI, vol. 11, no. 1, pp. 1-35, 2023, doi: 10.5585/2023.22989
L. I. Álvarez-González, J. Coque, y M. J. Sanzo-Pérez, "La innovación social en la economía social y su fomento en un entorno regional. El caso del Principado de Asturias", Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, vol. 108, pp. 99-130, 2023, doi: 10.7203/CIRIEC-E.108.23008
M. Alexandrescu y M. Grasu, "Opportunities and risks in the social economy", Bulletin of Integrative Psychiatry, vol. 1, pp. 77–83, 2023
J. Ma Herranz y S. García, "La comunicación de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en las organizaciones de la Economía Social", Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, vol. 101, pp. 165-191, 2021, doi: 10.7203/CIRIEC-E.101.18393
C. Hernández-Gil y F. A. Jaramillo-Gaitán, "Laboratorio de innovación social: hibridación creativa entre las necesidades sociales y las experiencias significativas de los estudiantes de administración de empresas", Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, vol. 10, no. 2, pp. 267-281, 2020, doi: 10.19053/20278306.v10.n2.2020.10518
R. Hernández Sampieri, C. Fernández Collado. y M. Baptista Lucio, Metodología de la Investigación, Sexta Edición, Mcgraw-Hill / Interamericana Editores, S.A., México, 2014
J.V. E. Jiménez Chaves y C. Comet Weiler, "Los estudios de casos como enfoque metodológico", Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, vol. 3, no. 2, 2016
T. Otzen y C. Manterola, "Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio", Revista Internacional de Morfología, vol. 35, no. 1, pp. 227-232, 2017, doi: 10.4067/S0717-95022017000100037
A. R. Gálvez Fernández, F. F. Borrás Atienzar, L. Quiroz Serrano, y I. J. Torres Moras, "Variables para la medición de la responsabilidad social e impacto social de los bancos cubanos", Cooperativismo y Desarrollo (COODES), vol. 11, no. 1, e581, 2023
T. Miranda-Tortoló, D. de J. Vela-de-León, H. C. Machado-Martínez, G. Blanco-García, A. Suset-Pérez, y K. Oropesa-Casanova, "Comportamiento emprendedor como competencia individual y organizacional en un territorio de la provincia de Matanzas", Pastos y Forrajes, vol. 44, eE27, 2021
M. Zaldivar Puig, A. L. Mayor Magdalena, y A. Martínez Grenier, "Ecosistema emprendedor y pequeños negocios privados en el Centro Histórico de La Habana", Economía y Desarrollo, vol. 16, no. 1, pp. 1–18, 2019
A. Álvarez-Sousa, "Emprendedores por necesidad. Factores determinantes", Revista Española de Investigaciones Sociológicas, vol. 166, pp. 3-24, 2019, doi: 10.5477/cis/reis.166.3
A. J. Del Águila Álvarez, L. A. Rivas Soto, y J. J. Cruz-Tarrillo, "Competencias de Empleabilidad para Futuros Administradores Peruanos", Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, vol. 13, no. 3, pp. 201–212, 2022, doi: 10.33595/2226-1478.13.3.732
O. L. Campo López, "Desarrollo social y sostenibilidad. Propuestas para el cambio", Ánfora, vol. 30, no. 55, pp. 13-18, 2023, doi: 10.30854/anf.v30.n55.2023.1081
L. P. Morais y M. J. Bacic, "Social and Solidarity Economy and the need for its entrepreneuring ecosystem: current challenges in Brazil", Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, vol. 98, pp. 5-30, 2020, doi: 10.7203/CIRIEC-E.98.14138
P. Mercado, "Liderazgo de servicio y valores hacia el trabajo como atributos del emprendedor social: una exploración en capacitandos y estudiantes de negocios en el Estado de México", Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, vol. 108, pp. 223-256, 2023, doi: 10.7203/CIRIEC-E.108.24728
D. Quispe, J. Machaca, y J. Bautista, "Significado de la enseñanza en emprendimiento y el desarrollo de la cultura emprendedora en la universidad", New Trends in Qualitative Research, vol. 15, pp. 1–12, 2022, doi: 10.36367/ntqr.15.2022.e756
L. Morales-Acevedo, J. Hermosilla-Cortés, y D. Azua-Alvarez, "Modelo para la promoción de la cultura emprendedora como instrumento de Responsabilidad Social: caso chileno", Encuentros, vol. 17, no. 2, 2019, doi: 10.15665/encuent.v17i02.1796
Voces del Ecosistema Emprendedor, "Entrepreneur México", vol. 27, no. 10, pp. 40–44, 2019
A. S. A. Cabrera, S. Ochoa Jiménez, y S. A. C. Villegas, "La educación emprendedora en instituciones de educación superior: un acercamiento teórico", Administración y Organizaciones, vol. 23, no. 44, pp. 23–34, 2020, doi: 10.24275//uam/xoc/dcsh/rayo/2020v23n44/Apodaca
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mundo FESC Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.