Theoretical Elements on Transitions in Early Childhood Education to Resignify Practices from Pedagogical and Family Management: systematic review

Authors

  • Nancy Merchán Rangel Corporación Universitaria Minuto de Dios, Cúcuta, Colombia.

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1434

Keywords:

educational articulation, initial education, preschool, early childhood, harmonious transitions, effective transition, successful transitions

Abstract

Documentary research focused on elucidating theoretical elements to understand the processes of transition from one school grade to another in early childhood and preschool education. It highlights the importance of early education in human life and the need to accompany these transitions in a natural way. The objective was to provide conceptual and methodological tools to deepen the understanding and relevance of accompanying these transitions from the exhaustive review of specialized literature on the subject. Studies were reviewed in databases and repositories, finding 102 papers with the terms "transition", "children" and "early education/preschool"; 70 of them passed the inclusion criteria. The results show that, although there are good practices in other areas, in Colombia, and more specifically in Cucuta - Norte de Santander, there are minimal documented references on these processes and the follow-up of this articulation in the institutions. It is recommended to follow up on the educational transitions and document the efforts of the institutions to involve the communities in these exercises that allow guaranteeing articulated and significant transitions for child development. It is concluded that the number of systematized experiences is low and more research is needed on the interaction between family, school, state and society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

P. Vogler, G. Crivello, and M. Woodhead, "La investigación sobre las transiciones en la primera infancia: Análisis de nociones, teorías y prácticas", Bernard van Leer Foundation, 2008. [En línea]. Disponible en: https://issuu.com/bernardvanleerfoundation/docs/la_investigacion_sobre_las_transiciones_en_la_prim

Ministerio de Educación Nacional, "Referentes de Calidad," Portal Colombia Aprende, 2010. [En línea]. Disponible en: http://redes.colombiaaprende.edu.co

Ministerio de Educación Nacional, "Ruta del proceso de transición armonice de los niños y niñas al sistema de educación formal: Grado transición", 2009. [En línea]. Disponible en: https://aprende.colombiaaprende.edu.co/ckfinder/userfiles/files/Ruta%20proceso%20transici%C3%B3n%20arm%C3%B3nica%20GT.pdf

Ministerio de Educación Nacional, "Documento," 2002. [En línea]. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-360294_foto_portada.pdf

Ministerio de Educación Nacional, "Programa de Atención Integral para la Primera Infancia. Orientaciones para la construcción de los Planes Territoriales de Atención Integral para la Primera Infancia", Convenio 877 MEN – ICBF, 2006. [En línea]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/primerainfancia/1739/article-178036.html

Consejo Nacional de Política Económica Social CONPES 109, "República de Colombia Departamento Nacional de Planeación," 2007. [En línea]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-177832_archivo_pdf_Conpes_109.pdf

M. Párraga, C. Abello, and M. Rojas, "Estrategia de Atención Integral a la Primera Infancia Equipo técnico de la Comisión Intersectorial para la Atención Integral de la Primera Infancia," 2013. [En línea]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-177829_archivo_pdf_fundamentos_ceroasiempre.pdf

Congreso de la República, "Ley 115 de 1994 (art.10)," 1994. [En línea]. Disponible en: https://www.redjurista.com/Documents/ley_115_de_1994_congreso_de_la_republica.aspx#/

M. Peralta, "Transiciones en educación infantil: un marco para abordar el tema de la calidad," 2007. [En línea]. Disponible en: http://educacioninicial.mx/wp-content/uploads/2017/11/transiciones-en-educacion-infantil.pdf

Fundación Bancolombia, "Informe de gestión," 2015. [En línea]. Disponible en: https://smdigital.com.co/articulo/informe-de-gestion-fundacion-bancolombia/

J. Iragorry, "La Transición armónica y su influencia en los procesos académicos de los estudiantes, entre los grados transición y primero de la Institución educativa Nuestra Señora del Rosario del municipio de Manzanares (Caldas)," Universidad de Manizales, 2018. [En línea]. Disponible en: https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/bitstream/handle/20.500.12746/3384/Trabajo%20de%20Grado%20Gloria%20Nancy%20FINAL%20%281%29.pdf?sequence=1

A. Lucchetti, "La Transición armónica y su influencia en los procesos académicos de los estudiantes, entre los grados transición y primero de la Institución educativa Nuestra Señora del Rosario del municipio de Manzanares (Caldas)," Universidad de Manizales, 2018. [En línea]. Disponible en: https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/bitstream/handle/20.500.12746/3384/Trabajo%20de%20Grado%20Gloria%20Nancy%20FINAL%20%281%29.pdf?sequence=1

C. Camargo, "El trabajo por proyectos como estrategia de articulación entre el ciclo inicial y ciclo uno," M.S. thesis, Universidad Nacional de Colombia, 2016. En línea]. Disponible en: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/56255

Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales, FEDUPEL, 2007. [En línea]. Disponible en: https://universoabierto.org/2021/07/31/manual-de-trabajos-de-grado-de-especializacion-y-maestria-y-tesis-doctorales/

C. Hoyos,Un modelo para una investigación documental. Guía teórico- práctica sobre construcción de estados del arte. Medellín: Señal, 2000

Fundación Plan y el Ministerio de Educación Nacional, "¡Todos Listos! Para acompañar las transiciones de las niñas y los niños en el entorno educativo", 2015 [En línea]. Disponible en: https://www.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2022-08/Documento%20%C2%A1Todos%20listos%21.pdf

S.M. Carrillo Sierra, “Educación inclusiva: revisión conceptual y epistemológica”, Revista Perspectivas, vol. 4, no. 2, pp. 133-19, 2019.

L. Barrientos Montiel y M. Arranz de la Fuente, “Influencia de la implicación familiar sobre el rendimiento académico en la etapa de educación primaria”, Revista Perspectivas, vol. 4, no. 2, pp. 85-91, 2019.

M.A. Amaya Mancilla, L.Y. Peñaranda Solano, Y.Y. Ramírez Rojas y V.K. Hernández Vergel, “Relación de los sistemas propioceptivo y táctil con el desarrollo emocional en infantes”, Revista Perspectivas, vol. 5, no. 2, pp. 30-39, 2020.

Published

2023-12-18

How to Cite

Merchán Rangel, N. (2023). Theoretical Elements on Transitions in Early Childhood Education to Resignify Practices from Pedagogical and Family Management: systematic review. Mundo FESC Journal, 13(S1), 151–168. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1434

Issue

Section

Artículo Originales