Competences of the social entrepreneur for the productive projects of the productive projects of UNODC in Tibú Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1491

Keywords:

social entrepreneurship, personal, social, innovative competences, productive projects

Abstract

The research was carried out with the objective of analyzing the skills of the social entrepreneur for the productive projects of UNODC in Tibú Colombia, using a methodology framed in the positivist paradigm; from a quantitative approach; through a method based on the exploratory factorial model, based on the Kaiser-Meyer-Olkin KMO sample adequacy measure and the Bartlett sphericity test. The population was 500 users belonging to the villages that make up the four nuclei in the municipality of Tibú and the sample was equal to the white population. The study is theoretically based in the light of authors such as Escamilla, Alonzo, et al [3]; Sáenz et al [9] and Capella, et al [11]. The results showed that the skills of greatest interest when identifying a good social entrepreneur correspond to personal characteristics, while social skills show that users have no problem working with people of different religions or different beliefs. However, even when the family represents a significant motivation regarding innovative skills, it is assumed that single people have greater commitment. Finally, it is concluded that the initiative and ability to create opportunities must be strengthened in users.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Oficina de la Naciones Unidas contra la droga y el delito, “Diagnostico Rural Participativo Veredas Caño Indio, Chiquinquirá, Palmeras Mirador y El Progreso II, Municipio de Tibú, Norte de Santander”. Oficina de la Naciones Unidas contra la droga y el delito, Tibú, informe de monitoreo DPR, 2019.

Alcaldía Municipal de Tibú, “Informe de Censo poblacional y Esquema de Ordenamiento Territorial Municipio de Tibú”, Alcaldía Municipal de Tibú, Municipio de Tibú, informe de censo poblacional, 2018.

S. Escamilla, N. Alonzo, y P. Plaza, “Emprendimiento social”, Revista Juventud: nuevos empleos emergentes. vol. 17. no 118, pp. 69-81. Diciembre, 2017. Disponible en http://www.injuve.es/sites/default/files/2018/29/publicaciones/5._emprendimiento_social.pdf

M. Acebedo, y M. Velasco, “Emprendimiento social femenino: prolegómenos conceptuales y estudio de casos”, Revista CIEG, vol. 27, pp. 102-116. Marzo, 2017. Disponible en https://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.%2027%20(102-116)%20Acebedo%20Afanador-enero%202017_articulo_id290.pdf

N. Albornoz-Arias, V. Bermúdez-Pirela, E. Mojica Acevedo, G. Espinel Rubio, X. Ramírez- Paris, Colmenares, J. Rojas Suárez, y S. Agudelo Ibáñez. (2020, septiembre), “Análisis de coyunturas fronterizas en y desde Colombia” (22 ed.). [En línea]. Disponible en: https://bonga.unisimon.edu.co/bitstream/handle/20.500.12442/7228/An%c3%a1lisis_coyunturas_fronterizas.pdf?sequence=1&isAllowed=y

T. Duarte, T. Ruíz, “Emprendimiento, una opción para el desarrollo”, Scientia Et Technica Vol. 15, no 43, pp. 226-231. Diciembre, 2010

A.F. Alzate, “Emprendimiento”. Fundación Universitaria del Area Andina, Cundinamarca. Bogotá: Fondo Editorial Areandino. 2017

M. Chica, M. Posso, y J. Montoya, “Importancia del emprendimiento social en Colombia”, Working Papers, no. 2, pp. 1-9. Julio, 2016

A. Santafe-Rojas, L. Tuta Ramírez, y N. Albornoz-Arias, “Prospective analysis and influence of social entrepreneurship in development in Catatumbo, Norte de Santander, Colombia", Revista de la Academia de Emprendimiento, vol 24, no. 4, pp. 1-14, 2018

J. Pérez, S. Jiménez, y O. Gómez, “Emprendimiento social: una aproximación teórica-práctica”, Dominio de la Cienciam vol. 3, pp. 3-18, 2016

A. Santafé, y L. Tuta, “Competitiveness Entrepreneurial strategy of positioning in educational institutions”, Colombia: (1 ed.) Editorial Redipe, 2016. [En línea]. Disponible en https://www.abacademies.org/articles/prospective-analysis-and-influence-of-social-entrepreneurship-in-development-in-catatumbo-norte-de-santander-colombia-7721.html

N. Sáenz, y A. López, “Las competencias de emprendimiento social, COEMS: aproximación a través de programas de formación universitaria en Iberoamérica Revesco”, Revista de Estudios Cooperativos, no.19, pp. 159-182. Septiembre, 2015. Doi: 10.5209/rev_REVE. 2015.n119.49066

A. Merino, C. Valor, E. Díaz, y P. Bilbao, “Guía del emprendedor social. Inspiraciones para la creación de empresas al servicio de la sociedad (Trabajo de grado). Facultad de Economía. Universidad Pontificia Comillas, Barcelona, 2013. [En línea] Disponible en https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/44159

S. Sung Park y S. Duarte, S. “El perfil del emprendedor y los estudios relacionados a los emprendedores Iberoamericanos", Revista Internacional de Investigacion Social, vol 11, no 2, pp. 291-314. 2015

C. Capella, M. Martí, P. Ruiz, y J. Gil, “Construcción de un cuestionario para medir el emprendimiento social en educación física. Pedagogía Social”, Revista Interuniversitaria, no. 28, pp. 169-188. Noviembre, 2016. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/1350/135047100014.pdf

C. Herrera, “Una investigación en emprendimiento: Caracterización del emprendedor”, Revista Económicas CUC, vol. 33, no. 1, pp. 191-204, 2012. [En línea]. Disponible en https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/1507?show=full

A. Paz-Marcano, A. castro-Alfaro y Palacios-Rozo, “Competencias del emprendedor social aliado de las comunidades del entorno empresarial petrolero venezolano”, Saber, Ciencia y Libertad, vol 14 no 2, pp. 163-167

J. Pérez, “El positivismo y la investigación científica”, Revista Empresarial, vol. 9 no. 35, pp. 29-34. Junio, 2015

A. Lozano, “Características personales y culturales de los emprendedores potenciales y su influencia en el autoempleo” (Tesis Doctoral). Facultad de ciencias Sociales. Universidad de Salamanca. España, 2014. [En línea]. Disponible en https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/125442/DPSA_LozanoFrutos_Caracter%EDsticas.pdf;jsessionid=97A78A16CD9E23ACBFCA610087F2E18F?sequence=1

M. De la Garza Carranza, y C. Egri, “Managerial cultural intelligence and small business in Canada. Management”, Revue, vol. 21, no, 3, pp. 353-371. 2010

K. Leung, S. Ang, y L. Tan, “Intercultural competence", Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, vol. 1, pp. 489-519. Julio, 2014

M. De la Garza Carranza, A. Zavala y J. López, “Competencias del emprendedor y su impacto en el desempeño organizacional”, Universidad & Empresa, vol.19 no. 33, pp. 53-74. Noviembre, 2017

T. Elias, El soporte de las empresas pequeñas y medianas que nacen para efectos de sostener el hogar, está en los padres e hijos, afirma economista, 2015. [En línea]. Disponible en: https://www.udep.edu.pe/hoy/2015/05/el-apoyo-de-la-familia-es-importante-para-el-exito-de-los-emprendedores/

A. Jiménez, H. Hernández y R. Pitre, “Emprendimiento social y su repercusión en el desarrollo económico desde los negocios inclusivos (Colombia)”, Revista Logos, Ciencia & Tecnología, vol. 10, núm. 2, pp. 198-211, 2018

M. Becerra, E. Cortez, A. Malacara y N. Alegría, “Factores Detonadores del Emprendimiento Social, Base para el Análisis Casos de éxitos”, Review of Business Research Papers, Vol. 10, no. 3, pp. 134-156, junio 2014

J. Cachon, J. Codina, C. Wellmann, E. Mc Graw, y D. Myers, “Entrepreneurial Motives and Performance. Evidence from North America”, Journal of Management Policy and Practice, vol. 14 no. 3, pp.50-77, Noviember 2018

A. Coduras, J. Sainz, y J. Ruiz, “Measuring readiness for entrepreneurship: An information tool proposal”, Journal of Innovation & Knowledge vol. 1 no. 2, pp. 99-108. Doi: 10.1016/j.jik.2016.02.003

J. Contento, “Influencia familiar en la creación de empresa en la universidad militar Nueva Granada” (Tesis de Grado). Ciencias Económicas. Universidad Militar Nueva Granada. Bogotá, Cundinamarca, 2015. [En línea]. Disponible en: https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/6483/ContentoGuerreo%20Jorge%20Leonardo%202015.pdf;jsessionid=F3B41AA4BC4424B563BD3ACC0FAC506A?sequence=1

A. Nava, “Factores que Influyen la Creación de Empresas Pymes y Empresas Familiares”, Daena: International Journal of Good Conscience, vol. 8 no. 1, pp. 11-22, 2013

A. Santafé-Rojas, y L. Tuta-Ramírez, “Escenarios prospectivos para el emprendimiento femenino en la base de la pirámide”, Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, vol. 1, no. 11, pp. 2-11, 2019

B. pareja, “El emprendimiento social: una introducción a los conceptos dimenciones y teorias”, Servicios Sociales y politica social, vol 30 no 102, pp. 11-22, 2013

Published

2022-12-01

How to Cite

Sánchez Castro, C., & Santafé Rojas , A. K. (2022). Competences of the social entrepreneur for the productive projects of the productive projects of UNODC in Tibú Colombia. Mundo FESC Journal, 12(S3), 281–297. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1491

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)