Didactic Strategy for the Understanding and Application of Trigonometric Reasons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1514

Keywords:

Mathematical competences, didactic strategy, trigonometric ratios, right-angled triangles, situations

Abstract

This research focuses on the development of a didactic strategy in order to improve the application of trigonometric ratios in the resolution of contextualized problems for tenth grade students at the Claudia María Prada School, in the city of Cúcuta. The research is carried out through a qualitative approach, using the action research methodology and with the participation of eight students as informants. The instruments used for data collection include a diagnostic test, direct observations during the implementation of the strategy and the final evaluation. Through a series of activities that begin by recreating historical situations, students are encouraged to overcome the main difficulty detected in the diagnosis in relation to their previous knowledge and, gradually, the topic of trigonometric ratios is introduced. contributing to overcome these difficulties and enhance the mathematical skills of students in relation to the resolution of triangles by means of trigonometric ratios in everyday situations.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ministerio de Educación Nacional, Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas. 2006. [En línea]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf

C. Hernández Cruz, “El Teorema de Pitágoras, Pretexto y Contexto para la Enseñanza de la Geometría”, Tesis de Posgrado, Universidad Nacional de Colombia, 2019

Colegio Claudia María Prada. Información institucional. 2022. [En línea]. Disponible en: https://colclama.edu.co/web/

W. Méndez y S.V Leal, "La modelación matemática y los problemas de aplicación como promotores de la creatividad en la enseñanza y el aprendizaje de la trigonometría", Revista de Investigación, vol. 42, núm. 94, p.p 1-15, 2018

M. Torres, Midiendo ángulos y razón trigonométrica, aprendizaje basado en la resolución de problemas de la vida cotidiana. Tesis de posgrado, Universidad Nacional de Educación, Bogotá, Colombia, 2018

M. Romero, El aprendizaje de la matemática y los procesos cognitivos en la solución de tareas con razones trigonométricas en la institución Pompilio Martínez de Cajicá, Colombia. Tesis de posgrado, Universidad Privada Norbert Wiener, Lima, Perú, 2018

N. Díaz Cortés y M Barrero, "Pequeños Científicos” Potenciando los Aprendizajes de la Trigonometría en Grado Décimo. Tesis de posgrado, Universidad de los Andes, Bogotá, Colombia, 2018

G. Rodríguez y N. Sgreccia, “Predisposición y comprensión de estudiantes de secundaria cuando resuelven problemas trigonométricos,” Números, vol. 108, pp. 119-148, 2021

L. Espinoza Ramírez, A.S. Vergara Gómez y D. Valenzuela Zúñiga, “Contextualización en matemáticas: uso del teorema del ángulo inscrito en la geometrización de la percepción visual”, Esperanza de las Ciencias, vol. 38, no. 1, pp. 5-26, 2020. doi: 10.5565/rev/ensciencias.2418

C. Castro, J. Arteaga y L Ricaurte, Situaciones didácticas en la enseñanza de las razones trigonométricas en estudiantes de grado décimo. Tesis de posgrado, Universidad del Cauca, Valle del Guamuez, Colombia, 2018

L. P. Rico, “Fortalecimiento del pensamiento geométrico en los estudiantes de noveno 01 de la sede Monseñor Rafael Afanador y Cadena de la Institución Educativa Bethlemitas Brighton de Pamplona”

F. Cardona, A. Reyes-Rodríguez, M. Campos-Nava y C. Rodríguez, "Resolución de problemas en el aprendizaje y enseñanza de las matemáticas”, PÄDI Boletín Científico de Ciencias Básicas e Ingenierías del ICBI, vol. 9, no. (Especial), pp. 10-17, August 2021

G. Pólya, Cómo plantear y resolver problemas, México: Trillas, 1989

R. Hernández, C. Fernández y P Baptista, Metodología de la investigación, México: McGraw-Hill, 2014

L. A. Velásquez, S. Y. Alvarado Mendoza y V. Barroeta Hidalgo, "Investigación-acción-participativa: alternativa metodológica para el estudio de las comunidades. La visión de Orlando Fals Borda", Revista Scientific, vol. 6, no. 21, pp. 314–335, 2021. doi: 10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.21.17.314-335

G. Téllez Vega, G. Nolasco Negrete, J. Juárez López y E. Juárez-Ruiz, “Experiencias de estudiantes de bachillerato al resolver una tarea de libro de texto y una tarea auténtica de trigonometría”, Números, vol. 108, pp. 7-25, 2021

D. Stufflebeam y A Shinkfield, Evaluación sistemática - Guía teórica y práctica. Madrid: Ediciones Paidós Ibérica, 1995

D. Ausubel, J. Novak y H Hanesian, Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas, 1983

J. Piaget, El nacimiento de la inteligencia del niño, Barcelona: Aguilar, 1972

D. Ausubel, Psicología educativa, “un punto de vista cognoscitivo, México: Trillas, 1982

L. Vygotsky, Pensamiento y Lenguaje., Buenos Aires: La Pléyade, 1981

J. Bruner, El proceso de la educación, México: UTEHA, 1963

Published

2023-01-01

How to Cite

Medina Delgado, D. L., Serpa Jiménez, A. M., & Ramírez Leal, P. (2023). Didactic Strategy for the Understanding and Application of Trigonometric Reasons. Mundo FESC Journal, 13(25), 207–223. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1514

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)