Instrument to identify pedagogical competencies of professional teachers of public accounting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1519

Keywords:

Pedagogical practices, Public Accountant, Competences, research instrument

Abstract

The main objective of this article is to share the experience acquired in the creation of the research instrument in the project entitled Pedagogical Competences of the Public Accountant who guides courses in the Public Accounting program. The importance of the research is made known taking into account that the training of the professional in public accounting is very important given the relevance of the public accountant in the companies who is the guarantor of the state giving public faith and indicating which is the real situation in financial aspects, for such reason the responsibility of the universities to have teachers with solid knowledge who are constantly being trained in their professional area and who possess the necessary tools to be able to carry out the pedagogical practices in a suitable way. In the development of the article, some literary antecedents are mentioned together with the theoretical ones that support the research. The objective and the respective research problem are made known, the type of qualitative-descriptive research is demonstrated in order to collect and analyze the information, knowing the methodologies imparted in the pedagogical encounters. It also shows the participants that will be taken into account in the research and, finally, it shows how the research instruments were used. In summary, the article "Instrument to identify pedagogical competencies of professional teachers of Public Accounting" describes the process carried out to create the semi-structured interview, a research instrument applied to teachers, as well as the instrument applied to students in the focus group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

S. Tobón, Formación integral por competencias. Bogotá: ECOE, pág. 23, 2013

UFPS, Proyecto Educativo Institucional. Universidad Francisco de Paula Santander Cúcuta, p.10, 2021

V. A. Villarroel y D. V. Bruna, Competencias pedagógicas que caracterizan a un Docente Universitario de Excelencia: Un estudio de caso que incorpora la perspectiva de docentes y estudiantes. Concepción – Chile, 2017

E. M. Rivadeneira Rodríguez, “Competencias didácticas-pedagógicas del docente, en la transformación del estudiante Universitario”, Revista Científica Ciencias Humanas, vol. 13, no. 37, pp. 41-55, julio, 2017

P. A. Ogaz Diaz, Competencias pedagógicas en educación superior técnico profesional: relación con los indicadores académicos en docentes especialistas sin formación inicial en pedagogía, trabajo de grado, PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE, Santiago de Chile, Chile, 2019

O. E. Carvajal Labastida, Modelo de investigación formativa para el programa de Contaduría Pública de la Universidad Libre seccional Cúcuta, trabajo de grado, Universidad Libre, Cúcuta, Colombia, 2016

C. L. Guzmán Varón, Desarrollo de competencias tecnológicas y pedagógicas en los docentes, incorporando las TIC a los procesos de aprendizaje en el Colegio Reino de Holanda, trabajo de grado, UNIVERSIDAD DE LA SABANA, Bogotá, Colombia, 2016

W. Rojas Rojas, Asimilación y rupturas de la educación de la Contaduría Pública: desde el sur y para el sur, 2017

A. I Montilla, Consideraciones sobre las estrategias de enseñanza más efectivas en la contabilidad, 2016

J. De Zubiría Samper, ¿Qué son las competencias? México, 2006

X. Vargas Beal, ¿Cómo hacer investigación cualitativa? Una guía práctica para saber que es la investigación en general y como haberla, con énfasis en las etapas de la investigación cualitativa. México: EXETA, 2007

G. P Guevara Alban, A. E Verdesoto Arguello y N. E. Castro Molina, “Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas y de investigación-acción)”, Revista científica mundo de la investigación y el conocimiento, pp. 166- 167, 2020

C. Ortega, “5 instrumentos para recopilar información”, QuestionPro. 2023. [En línea]. Disponible en: https://www.questionpro.com/blog/es/instrumentos-para-recopilar-informacion/

V. Martínez Godoy, Métodos, técnicas e instrumentos de investigación. 2013. [En línea]. Disponible en: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/36745474/Metodos tecnicaseinstrumentosdeinvestigacion1-libre.pdf?1424739366=&response-content- disposition=inline%3B+filename%3DMetodostecnicaseinstrumentosdeinves.pdf&Exp ires=1700084900&Signature=KwEx3fJad

M. Rodríguez Calvente y I. Rodríguez, El grupo focal como técnica de investigación cualitativa en salud: diseño y puesta en práctica. 2000. [En línea]. Disponible en: http://www.unidaddocentemfyclaspalmas.org.es/resources/5+Aten+Primaria+2000.+Grupo+ Focal+Dise$C3$B1o+y+Practica.pdf

A. Hamui-Sutton, y M. Varela Ruiz, “La técnica de grupos focales”, Investigación educ. médica, vol. 2, no. 5, pp. 55-60, 2013

L. A. Galicia Alarcón, J. A. Balderrama Trápaga y R. Edel Navarro, “Validez de contenido por juicio de expertos: propuesta de una herramienta virtual”, Apertura (Guadalajara, Jal.), vol. 9, no. 2, pp. 42-53, 2017. Doi: 10.32870/ap.v9n2.993

P. Folguerias Bertomeu, Técnica de recogida de información: La entrevista. 2016. [En línea]. Disponible en: https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/99003?mode=full

M. Buss Thofehrn, M. J. López Montesinos, A. Rutz Porto, S. Coelho Amestoy, I.C. Oliveira Arrieira, M. Mikla, Marzena, “Grupo focal: una técnica de recogida de datos en investigaciones cualitativas”, Index de Enfermería, vol. 22, no. 1-2, pp. 75-78, 2013. Doi: 10.4321/S1132-12962013000100016

A. M. Izquierdo Morán, L. K. Álvarez Gómez, L. K. Baque Villanueva y D. A. Viteri Intriago, “Estrategias pedagógicas en el desarrollo de competencias académicas en docentes universitarios”, Conrado, vol. 17, no. 81, pp. 196-202, 2021

F. Cisterna Cabrera, “Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa”, Theoria, vol. 14, no. 1, pp. 61-71, 2005

V. Jiménez Chavez, “Triangulación metodológica cualitativa y cuantitativa”, Revista sobre estudios e investigaciones del saber académico (Encarnación), vol. 14, pp. 76-81, 2021

Published

2023-05-01

How to Cite

Silva Martínez, L. K., Serpa Jiménez, A. M., & Ramírez Leal, P. (2023). Instrument to identify pedagogical competencies of professional teachers of public accounting. Mundo FESC Journal, 13(26), 246–262. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1519

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)