Test to evaluate tactical technical development of the attack in beach volleyball players school category
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.393Keywords:
test, technical-tactical development, attack, beach volleyball, school categoryAbstract
The high performance beach volleyball is increasingly demanding, and requires that their players reach high results in the auction action, as this is one of the most spectacular and decisive to achieve the victory. This sports modality in Cuba, does not yet have the Integral Program of Preparation of the Athlete, that guides the coaches to realize an effective control of the development that reach the players of the school category in the realization of the auction. For this reason, the objective of the research was to design a test to evaluate, during the sports preparation process, the technical-tactical development experienced by Beach Volleyball players in the school category, in the execution of the auction. The research was carried out in three phases: a) analysis of the current situation of the control of the development of the players and the needs of the coaches, where interviews were carried out with 24 beach volleyball coaches of initiation of Cuba and the limitations of the preceding studies; b) design of the test, through workshops with 18 beach volleyball coaches participating in the national school games of Cuba in the 2016 season; c) validation of the test by specialists, to obtain the content validity. As a result of the process carried out, a test is designed that takes into consideration the characteristics and needs of learning in this sport modality.
Downloads
References
J. M. Palao, P. Manzanares López y E. Ortega “Design and validation of an observational instrument for technical and tactical actions in beach volleyball”, Motriz: Revista de Educação Física, vol. 21, no. 2, pp. 137-147, junio 2015.
R. Landa Navarro, “Análisis de las categorías y de la fiabilidad interobservadores en los sistemas de observación que evalúan el rendimiento de las acciones de juego en voleibol, dentro de la división de honor femenina española”, tesis doctoral, Universidad de Granada. Granada, 2009.
A. Orta Cantón, J. Pino Ortega y I. Moreno Contreras, “Propuesta de un método de entrenamiento universal para deportes de equipo basándose en el análisis observacional de la competición”, Revista Digital Buenos Aires, vol. 5, no. 27, Noviembre 2000. [En línea]. Disponible en:https://www.efdeportes.com/inic27.htm.[Accedido: 22-may-2019]
J.M. Garganta, “Modelaçao táctica do jogo de Futebol. Estudo da organizaçao da fase ofensiva em equipas de alto rendimiento”, Tesis doctoral, Univesida de do Porto, 1997.
O. Griego Cairo, R. Navelo Cabell, A. Lanza Bravo y E. Griego Cairo, “Prueba para controlar el desarrollo técnico-táctico del saque en el voleibol de playa de iniciación”. Arrancada, vol. 16. no. 29, pp. 118-128, enero 2016. [En línea]. Disponible en:http://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/12-29/133 [Accedido: 2-mar-2019]
P.H. Oliva González, M. A. Martínez Novo y A. González González, “La consecución del punto en equipos ganadores de voleibol de playa, categoría juvenil sexo masculino”, Acción, vol. 15, pp. 1-6, diciembre 2019.
M. Tilp, C. Koch, S. Stifter y G. Ruppert, “Digital game analysis in Beach Volleyball”, International Journal of Performance Analysis in Sport, vol. 6. no. 1, pp. 140-148, Abril 2017. doi.org/10.1080/24748668.2006.11868362.
I. Mesquita y J. Teixeira, “The spike, attack zones and the opposing block in elite male beach volleyball”, International Journal of Volleyball Research, vol. 7. no. 1, pp. 57-62, 2004. [En línea]. Disponible en: https://sigarra.up.pt/fdup/pt/pub_geral.pub_view?pi_pub_base_id=45239. [Accedido: 29-mar-2017]
D. Valadés Cerrato, J. M. Palao Andrés y J. Bermejo Frutos, “Mecánica de ejecución del remate en voleibol”, Movimiento humano, vol. 5, pp. 33-51, Mayo 2013. [En línea]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5317973.pdf. [Accedido: 22-diciembre-2017]
G. Teixeira Costa, J. Alfonso, R. Vieira Barbosa y P. Coutinho, “Predictors of attack efficacy and attack type in high-level brazilian women’s volleyball”. Kinesiology, vol. 46. no. 2, pp. 242-248, Diciembre 2014. [En línea]. Disponible en: https://hrcak.srce.hr/131928. [Accedido: 9-enero-2019]
J. Castro, A. Souza, y I. Mesquita, “Attack efficacy in volleyball: Elite male teams”, Perceptual and Motor Skills, vol. 113. no. 2, pp. 395-408, Octubre 2011. [En línea]. Disponible en: DOI: 10.2466/05.25.PMS.113.5.395-408.
G. Conti Costa, R. Conselheiro, J. Caetano. N. Neiva Ferreira, G. Junquera, J. Alfonso, P. Costa y I. Mesquita, “Determinants of attack tactics in youth male elite volleyball”. International Journal of Performance Analysis in Sport, vol. 11. no. 1, pp. 96-104, Abril 2017.
J.A. Pérez Turpin, J. M. Cortell Tormo, J. J. Chinchilla Mira, R. Cejuela Anta y C. Suárez Llorca “Análisis del rendimiento a través de la utilización de patrones de actividad temporal en jugadores de elite de vóley-playa”. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, vol.16.no.2, pp. 67-69, Julio 2009. [En línea]. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34977. [Accedido: 14-abril-2018]
A.B. López Martínez, J. M. Palao Andrés, E. Ortega Toro, y A. García-de-Alcaraz, “Forma de ejecución y eficacia de la defensa en jugadoras de élite de voley playa femenino”, Actividad Física y Deporte, Ciencia y Profesión, vol. 29, pp. 75-87, Noviembre 2018. [En línea]. Disponible en: http://colefcafecv.com/wp-content/uploads/2019/02/Art.5-29.pdf. [Accedido:1-mayo-2019]
A.B. López-Martínez, “Indicadores técnicos-tácticos del rendimiento de voley-playa en categoría femenina”. Tesis doctoral, Universidad Católica de San Antonio. Murcia, 2012.
O. Griego Cairo, “Metodología para la preparación técnico-táctica del voleibol de Playa escolar, sustentada en la modelación de las fases típicas del juego”. PhD Tesis, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Villa Clara, Cuba, 2016.
M.T Anguera y A. Hernández Mendo, “La Metodología Observacional en el ámbito del deporte”. e-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, vol. 9. no. 3, pp. 135-160. 2013. [En línea]. Disponible en: https://pdfs.semanticscholar.org/53bd/b8ee18c5e8dcc44d1bf8ef4ad14a0047883d.pdf . [Accedido: 1-mayo-2019]
J. Garganta, “Análisis del juego en el fútbol. El recorrido evolutivo de las concepciones, métodos e instrumentos”, Red: Revista del Entrenamiento Deportivo, vol. 14. no. 2, pp. 5-14, 2000. [En línea]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3724522. [Accedido: 12-enero-2019]
O. Griego Cairo, “Pruebas específicas para el control del desarrollo técnico-táctico en el voleibol de Playa en la etapa de iniciación deportiva”. Tesis maestria, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Villa Clara, Cuba, 2014.
A. Morales Águila, “Pruebas específicas para el control del desarrollo de los procesos cognoscitivos del esgrimista-floretista escolar cubano (14-16 años)”.tesis doctoral, Instituto Superior de Cultura Física. Villa Clara, Cuba, 1995.
L.A. García Vázquez, “El test pedagógico: medición que responde a exigencias especiales”. Facultad de Cultura Física Manuel Fajardo, en Conferencia Especializada. Villa Clara, 2006.
J.R. Thomas y N. K. Nelson. Métodos de investigación en actividad física. Barcelona: Paidotribo, 2007.
L.D. Wiersma, “Conceptualization and development of the sources of enjoyment in youth sport questionnaire”, Measurement in Physical Education and Exercise Science, vol. 5. no. 3, pp. 153-177, Noviembre 2009. https://doi.org/10.1207/S15327841MPEE0503_3.
M. Gómez-Ruano, “La importancia del análisis notacional como tópico emergente en Ciencias del Deporte”. RICYDE, Revista Internacional de Ciencias del Deporte, vol. 13. no. 47, pp. 1-4, 2017. [En línea]. Disponible en: https://www.cafyd.com/REVISTA/ojs/index.php/ricyde/article/view/1148/487. [Accedido: 9-enero-2019]
J.M. Gamonales Puerto, J. Muñoz Jiménez, K León Guzmán y S. J. Ibáñez Godoy, “Entrenamiento y confiabilidad entre observadores en el análisis del fútbol para ciegos”, Retos, vol. 34. no. 2, pp. 155-161, 2018. [En línea]. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/55651/38969.[Accedido: 9-enero-2019]
J.G. Luis Rodríguez, F. Jiménez y J. Hernández Sánchez, “Análisis estructural y funcional del vóley-playa: Orientaciones para la interpretación de la acción de juego”, Acción Motiz, vol. 9, pp. 16-36, Enero 2012. [En línea]. Disponible en: https://mdc.ulpgc.es/cdm/ref/collection/amotriz/id/77.[Accedido:19-febrero-2018].
S. Velásquez, J. Celis, C. Hernández, “Evaluación Contextualizada Como Estrategia Docente Para Potenciar el Desarrollo de Competencias Matemáticas en Pruebas Saber”. Eco matemático, vol. 8, no. 1, pp. 33-37, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.