The apprehension in the process of teaching learning of the hockey on lawn (s c) in the sports initiation of base

Authors

  • Osniel Echevarría-Ramírez Universidad de Las Tunas
  • Yerenis Sarahi Tamayo-Rodríguez Universidad de Las Tunas
  • Bernardo Jeffers-Duarte Universidad de Las Tunas

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.397

Keywords:

apprehension , teaching learning, sports initiation, hockey on césped

Abstract

The study which the fundamental features establish themselves through tackles this work that they characterize the process of evolution of the object and the field of investigation, as well as the initial status of the apprehension in the process of teaching learning of the Hockey on Lawn (s c) in the sports initiation of base category 11-12 years, from an integrative focus. Which transits for the Sports Especial areas ( ADE ), located in the sports combinations of the several municipalities of the province for the sake of knowing the development of teaching, learning of the Hockey (s c) relating to apprehension. The realized investigation implicated a process of theoretic systematization and empiricist, in the one that intertwined the investigation that he contributed the historic realized study. They utilized different methods of the theoretic levels and empiricist for it, and procedures declared in the theoretic design methodological. Learning and the ethoses of the dynamics of the Hockey (s c) in the sports initiation Vtook the characteristics of teaching under consideration for his determination category 11-12 years, the integration of the components of preparation, the role of the learning focuses in the teaching of Hockey ( s c ), position that the hockeistas and requirements in teaching assume learning according to the aspirations of hockeista’s model, on the base of the established criteria, the ones that give pertinence themselves to
the realized study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

L. Cotegaza y C.M. Prado. Planificación del entrenamiento deportivo. Los programas de enseñanzas, (s/f).

O. Contreras, Didáctica de la Educación Física. Un enfoque constructivista, Barcelona: Inde, 1998.

D. Bunker y R. Thorpe. “A model for the teaching of games in secondary schools”, Bulletin of Physical Education, vol. 18 pp. 7-10, 1982.

R.A. Schmidt. La teoría de los esquemas, 1975.

O. Contreras, E. De la Torre y R. Velázquez. Iniciación deportiva, Madrid: Síntesis, 2001.

F. Jiménez. Los modelos de enseñanza de los juegos deportivos, Iniciación Deportiva Escolar 2010.

H. Wein. “L’insegnamento programmato nel calcio : un nuovo modello di sviluppo del giovane calciatore”, Roma: Edizione Mediterranee, 1988.

H. Wein, La ciencia de hockey sobre hierba artificial, Madrid: CSD, 1985.

H. Wein, Hockey, Madrid: Comité Olímpico Español, 1991.

H. Wein, Fútbol a la medida del niño, Madrid: Real Federación Española de Fútbol, 1995.

F. Guerra. Estilos de enseñanza basados en la resolución de problemas en los deportes, 2003.

J. Castejón, Iniciación deportiva. La enseñanza y el aprendizaje comprensivo en el deporte, Sevilla: Wanceulen, 2003.

J. Castejón. “La utilización del modelo integrado de enseñanza en la iniciación deportiva; limitaciones desde la atención y la memoria”. Revista Complutense de Educación, vol. 15, no.1, pp. 203-230, 2004.

J. Devís y R. Sánchez. “La enseñanza alternativa de los juegos deportivos: antecedentes, modelos actuales de iniciación y reflexiones finales”. Universidad de Murcia, España: J.A. Moreno y P.L. Rodríguez, pp.159-184, Enero 1996.

R. Piñeiro. Planificación de un equipo de hockey hierba, 2007.

S. Romero. “la formación de educación física y deportiva en España”, Revista Fuentes, 2002.

P. Ibáñez. “De los modelos tradicionales a los modelos contemporáneos en los deportes de equipo”, no 8, 2008.

J.J, Rodríguez. “La iniciación deportiva en el contexto escolar: análisis de los modelos de enseñanza”, Revista Digital - Buenos Aires, vol. 14, no.142, Marzo 2010.

S. González, et al., “Los programas de enseñanza en la iniciación deportiva”, 2006.

C. Álvarez. “Objetivos dimensiones (clasificación)”, 1999.

A. Turner y T. J. Martinek. “Teaching for understanding: a model for improving decision making during game play”, Quest, vol. 47, no. 1, pp. 44-63, Marzo 2012.

F. Alarcón y D. Cárdenas. “Los modelos de enseñanza utilizados en los deportes colectivos”. Investigación Educativa, vol. 13 no. 23, pp.101 – 128, Enero 2009.

A. Porlán, y J.L. Flor. “El modelo sistémico investigativo”, en Conferencia en el C.E.P. de Santander, 1983.

A. Sicilia y L.A. Delgado. Educación Física y Estilos de enseñanza, Barcelona: Inde, 2002.

J. Beltrán. Psicología de la educación, Salamanca: Eudema, 1992.

L. Jaimes. “Propuesta metodológica para la enseñanza de la química en la Educación Media apoyada en el aprendizaje basado en problemas (APB)”. Perspectivas, vol. 2, no. 2, pp. 6-16, Julio 2017.

Published

2019-10-07

How to Cite

Echevarría-Ramírez, O., Tamayo-Rodríguez, Y. S., & Jeffers-Duarte, B. (2019). The apprehension in the process of teaching learning of the hockey on lawn (s c) in the sports initiation of base. Mundo FESC Journal, 10(S1), 60–67. https://doi.org/10.61799/2216-0388.397

Issue

Section

Articulos

Most read articles by the same author(s)