Analysis of the communication of the trainer-athlete in the context of boxing competition from the perspective of linguistic studies
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.402Keywords:
speech acts, boxing, athlete coach communication, illocutionary force markers, applied linguistics, non-verbal communicationAbstract
The objective of the present investigation was to characterize the use of the speech acts of the coach when communicating with the school athlete in the context of the boxing competition. He adjusted to the interpretative paradigm with a qualitative approach. The fundamental method used was discourse analysis conceived as: the study of the functioning of verbal language and the interaction with other codes within communication. The main types of speech acts performed in the context of rest were analyzed. Among the main results obtained, the presence of directive speech acts associated with markers of illocutionary force is highlighted, such as the verb mode, certain grammatical structures and identifying and emblematic gestures in the technical-tactical component. On the other hand, in the affective-emotive component, indirect speech acts of congratulation (from the assertive ones) and reproach (using direct speech acts), linked to mechanisms that make ostensive the communicative intention as adverbs, certain morphosyntactic structures, are frequent and externalizing gestures.
Downloads
References
C. Quintero, C. y G. Villamizar. “Análisis fenomenológico de la conciencia del docente a partir de sus prácticas evaluativas”. Perspectivas, vol. 2 no. 2, pp. 49-59, marzo 2017.
J. García, Propuesta de acciones para la mejora de la comunicación del profesor deportivo en la esquina durante el combate de la primera categoría. Licenciatura, Universidad de las Ciencias de la Cultura Física y el Deporte, 2010.
C. López, Interacción comunicativa entrenador-atleta: un acercamiento a las interioridades del combate de boxeo escolar y juvenil, Licenciatura, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, 2015.
J.A. Ordoqui-Baldriche, “Actualidad investigativa de los fundamentos psicológicos de la acción táctica en el boxeo”, Rev. Cub. Med. Dep. & Cul. Fís., vol. 6, 2011.
M. Balmaseda, “Análisis de las acciones técnico-tácticas del boxeo de rendimiento”, tesis doctoral, Universidad del País Vasco, 2011.
G. López et al. “Caracterización del discurso pedagógico del docente de educación física e identificación de los actos de habla que estimulan la creatividad motriz”, Ágora para la EF y el Deporte, vol. 11, pp. 25-41, 2009.
A. Rodríguez del Rey García, “Estudio de la interacción entre comunicación gestual y entonación en el discurso académico del profesor universitario”, tesis pregrado, Universidad Central “ Marta Abreu” de Las Villas, 2015.
G. Vallejo y M. Plested, “Tipos de comunicación en interacciones deportivas”, Íkala. Revista de Lenguaje y Cultura, vol. 13 no. 19, pp. 1-13, 2008.
G. Vallejo y M. Plested, “La comunicación no verbal en el entrenamiento deportivo”. Efedeportes.com, vol. 8 no. 55, noviembre de 2012.
AIBA. Reglas técnicas, 2015. [En línea]. Disponible en: https://bit.ly/2Kj21Gt [Accedido: 28-jun-2016]
AIBA. Técnical Rules. 2016. [En línea]. Disponible en: https://bit.ly/2Z3z1X7 [Accedido: 28-jun-2016]
J. Domínguez et al. Programa de preparación del deportista. Boxeo. La Habana: Editorial INDER-Deportes, 2007.
J.R. Searle. Actos de Habla: Ensayo de filosofía del lenguaje. Barcelona: Planeta-De Agostini, 1994.
J.R. Searle. Una taxonomía de los actos ilocucionarios, Searle Speech, Acts 3, pp. 448-475, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.