The big toy virtual learning object, as an english teaching tool in preschool and first-year children

Authors

  • María del Pilar Jaimes-Casallas Fundación de Estudios Superiores Comfanorte- FESC
  • Lissette Gabriela Maldonado-Niño Universidad Francisco de Paula Santander
  • Luis Alberto Díaz-Pérez Escuela Superior de Administración Pública

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.738

Keywords:

ova quality, english teaching, preschool education, primary basic education, virtual learning object, learning process

Abstract

Technological tools have reached the pedagogical practice to stay and evolve. At present, the growing interest of children in technology has caused the emergence of teaching tools to facilitate learning. The mixture of games, colors, sounds, characters and their association with the acquisition of the competences of various subjects, has facilitated the pedagogical practice, due to the motivation that awakens in them. The OVA Big Toy Virtual Learning Object, was designed as a functional prototype for teaching English in preschool children and first, according to the national context of the bilingualism program of Colombia, prior diagnosis of the technological conditions of the educational institution, knowledge of technological tools by the preschool and first teachers and the knowledge of basic vocabulary by the preschool students and first of one hundred two rural and urban, public and private educational institutions of the department of Norte de Santander. The present investigation exposes the evaluation of the Big Toy OVA, as a tool for teaching English, through the analysis of functional, pedagogical and curricular performance, framed in the following categories: support mechanisms, flexibility, communication, learning process, implementation and innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

H.A. Afanador Castañeda, y C. M. Pineda Amortegui, Evaluación del ova “concepto de célula y reproducción celular”. Horizontes pedagógicos, vol. 18, no. 1, 8-25, 2016

J.I. Gómez, Estrategias de edu-comunicación en la sociedad audiovisual. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, vol. 24, 25-34, 2005

M. Fandos Garrido. “Formación basada en las Tecnologías de la Información y Comunicación: Análisis didáctico del proceso de enseñanza-aprendizaje”, tesis doctoral, Universidad Rovira I Virgili, Tarragona, 2003

G.M. Garbanzo Vargas. “Desarrollo organizacional y los procesos de cambio en las instituciones educativas, un reto de la gestión de la educación” Revista Educación, vol. 40, no. 01, 2015

K. Blanco-Villamil “Promover el fortalecimiento de las habilidades de lectura y escritura en inglés a través de historias cortas en un Ambiente Virtual de Aprendizaje (AVA) basadas en valores en los estudiantes del grado quinto” tesis de especialización. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá, 2018

J.J. Jiménez-Salazar, “Objeto virtual de aprendizaje (OVA) para apoyar la enseñanza de unidades fundamentales de longitud, masa y tiempo, en educación básica secundaria”. Tesis de maestría. Universidad Nacional de Colombia. Palmira, Colombia, 2019

V. A. León-Sabogal, M. F. Salamanca-Mora, “El Objeto Virtual de Aprendizaje para el desarrollo de la comprensión oral en inglés para ciclo tres en el colegio Antonio José de Sucre I.E.D. MyVo”, tesis de pregrado. Universidad Libre. Bogotá, 2014

Constitución Política de Colombia, Gaceta Constitucional No. 116 de 20 de julio, 1991

C. Bellei, “El estudio de la segregación socioeconómica y académica de la educación chilena”. Estudios pedagógicos, vol. 39, no.1, 325-345, 2013

Y.J. Fandiño Parra, J. R. Bermúdez Jiménez, y V. E. Lugo Vásquez, Retos del Programa Nacional de Bilingüismo. Colombia Bilingüe. Educ. Educ, vol. 15, no. 3, 363-381, 2012

O. Martínez Palmera, H. Combita Niño, y E. De-La-Hoz-Franco, “Mediación de los Objetos Virtuales de Aprendizaje en el Desarrollo de Competencias Matemáticas en Estudiantes de Ingeniería”, Formación Universitaria, vol. 11, no. 6, 63-74, 2018

R. Hernández Sampieri, C. Fernández Collado, y M. Baptista Lucio. Metodología de la investigación. 5ta edición. México: McGRAW-HILL, 2010

F.G. Arias Odón, El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. 6ta. Edic. Barcelona: Episteme, 2012

M.X. Chávez Zambano, y C. M. Saltos Dueñas, “La importancia del aprendizaje y conocimiento del idioma inglés en la enseñanza superior” Revista Científica Dominio de las Ciencias, vol. 3, 759-771, 2017

EF EPI (English Profeciendy Index): Índice del Dominio de Inglés de EF para Escuelas. [En línea]. Disponible en: http://www.ef.com.co/epi/downloads/ [Accedido: 16-dic-2016]

Ministerio de Educación Nacional, Colombia Bilingüe, malla de aprendizaje de inglés, para transición a quinto de primaria. [En línea]. Disponible en: https://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/colombiabilingue/dbacurriculo/cartillas_mallas_aprendizaje/Mallas%20de%20Aprendizaje.pdf. [Accedido: 16-dic-2016].

M. Escobar y A. Ibáñez, "Las TIC en la enseñanza del inglés para fines específicos: una propuesta metodológica", tesis de maestría, Guayaquil. Ecuador 2018

J. L. Baldeón-Lara, & D. C. Martínez-Vélez, “Tecnología multimedia para desarrollar el aprendizaje del idioma inglés de los estudiantes del séptimo año de la Unidad Educativa República de Francia de Santo Domingo, en el Período 2017-2018”, tesis de pregrado. Sede Santo Domingo. Quito, 2018

I. Montaño-Burbano, M. Guayazán-Andrade, A. Cristancho, & E. C. Gordillo-Gómez, “Diseño e implementación de objetos virtuales de aprendizaje (OVA) de realidad aumentada para la enseñanza de la fotosíntesis”, tesis de maestría. Pontificia Universidad Javeriana, 2018

I. C. Rincón, A. M. Castellanos, & J. B. Villa, “Importancia de la medición y evaluación de la usabilidad de un objeto virtual de aprendizaje”. Panorama, vol. 13, no. 25, 23-37, 2019

Published

2020-01-01

How to Cite

Jaimes-Casallas, M. del P., Maldonado-Niño, L. G., & Díaz-Pérez, L. A. (2020). The big toy virtual learning object, as an english teaching tool in preschool and first-year children. Mundo FESC Journal, 10(19), 234–242. https://doi.org/10.61799/2216-0388.738

Issue

Section

Artículos de Reflexión