Analysis of the social impact of the formation of social communicators and journalists of Unicomfacauca: demands, social challenges and challenges of the working world
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.920Keywords:
graduates of the social communication program, academic training of communicators, labor market, communication professionsAbstract
Article product of an investigation developed in Colombia and in its southwestern area, developed and coordinated by the Colombian Association of Faculties and University Programs of Communication-AFACOM in which about 42 Social Communication and Journalism programs from different universities participated. With a focus only on the reality of the graduates of the Social Communication and Journalism program of the Comfacauca University Corporation - Unicomfacauca located in the city of Popayán-Cauca-Colombia. It sought to characterize the professional profile of the Social Communicator and Journalist graduated from Unicomfacauca in the context of the labor market in the department of Cauca. This reality was learned through the versions of employers and various actors who have welcomed graduates of the aforementioned program into their work environments. Likewise, the versions and experiences of different Social Communicators and Journalists graduated from this professional career from Unicomfacauca were accessed and, as a case study, the conditions of the labor context of Cauca in recent years were examined. This study made it possible to know the social impact of the social communicators and journalists of Unicomfacauca in the department of Cauca, a territory with multiple social, political, economic and ethnic conflicts. Despite this, the Unicomfacaucano communicator has managed to face the labor challenges of his profession. Distinguishing himself among his colleagues from other academic institutions in the region, due to his versatility in the different fields and work settings of communication, both in social, public and private organizations.
Downloads
References
M. Luis. Educación Superior e interacción curricular. Bogotá: Alma Mater Magisterio, 2008
Unesco, “Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción”, 1998. [En línea]. Disponible en: http://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/171
Unesco, “Conferencia mundial de Educación Superior”, julio 2009. [Online]. Disponible en: http://pep.unc.edu.ar/wp-content/uploads/sites/46/2017/04/Declaracion_conferencia_Mundial_de_Educacion_Superior_2009.pdf
T. Ulrich. Debate temático “Las exigencias del mundo del trabajo”. París: Centro de Investigaciones sobre la Educación Superior y el Trabajo Universidad de Kassel
M. Luis. “Perspectiva economista en la vinculación universidad-sociedad”, Uni-pluri/versidad, vol 6, no. 2, 2006
G. José. “Análisis de la pertinencia del Programa Académico- Ingeniería Civil. Universidad Eafit”, 2011. [En línea]. Disponible en: http://www.eafit.edu.co/institucional/calidad- eafit/investigacion/investigacion/Documents/Analisis_de_la_pertinencia_del_programa_Ingenieria_Civil-2011.pdf
M. Díaz, Lectura Crítica de la FM. lexibilidad. Bogotá: Magisterio, 2007
J. Goñi, “Desarrollo de competencias”. Universidad Internacional Iberoamericana, 2011
D. Deharbe, “Apuntes para el debate sobre la formación de los comunicadores sociales”, 2018. [En línea]. Disponible en: http://www2.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/TyPC/article/view/796
O. Jaramillo, “Pertinencia del perfil de los profesionales de la información con las demandas del mercado laboral”, 2015. [En línea]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rib/v38n2/v38n2a3.pdf
E. N. Rivadeneira, T. L. Montoya Carrillo, “Orientaciones profesionales de los comunicadores sociales”, INNOVA Research Journal, vol. 2, no.5 pp. 60-87, 2017
Ministerio de Educación. “Decreto 1330”, 2019. [En línea]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-387348.html?_noredirect=1
El Tiempo, “Las claves del nuevo decreto de calidad de la educación superior: Duque sancionó norma que reduce trámites de instituciones para que les autoricen ofrecer programas”, 2019. [En línea]. Disponible en: https://www.eltiempo.com/vida/educacion/las-claves-del-nuevo-decreto-de-calidad-de-la-educacion-superior-393266
M, Josep. “Periodismo y comunicación corporativa: Desafíos y tendencias en la cuarta revolución industrial”, RAEIC, Revista de la Asociación Española de Investigación, vol. 6, no. 11, pp. 5-16, 2019
B, Andrés. “Formación de comunicadores ‘Transmedia’ para el público de la generación digital”, 2014. [En línea]. Disponible en: https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/bitstream/handle/20.500.12010/9196/12436.pdf?sequence=1&isAllowed=y
C. Margarita. “Nuevas profesiones de la red relacionadas con la comunicación”. [En línea]. Disponible en: https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/30581/nuevas%20profesiones%20de%20la%20red.pdf?sequence=1
S. Carlos. “El periodista polivalente. Transformaciones en el perfil del periodista a partir de la digitalización de los medios audiovisuales catalanes”, 2008. [En línea]. Disponible en: https://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/3572
V. Sandra. “Situación de la demanda laboral de comunicadores”, 2019. [Online]. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/pdf/racc/n27/n27_a03.pdf
S. Javier. “Competencias Profesionales y empleo del futuro periodista: el caso de los estudiantes de periodismo de la UCH-CEU”, 2010. [En línea]. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3495/349532301002.pdf
C. Hugo. “Los elementos de la investigación: como reconocerlos, diseñarlos y construirlos”, Revista Logos, Ciencia & Tecnología, vol. 4, no. 1, pp. 220-221, 2012
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.