Influence of gender on attitudes to learning physics in university students
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.945Keywords:
Learning Attitudes, Uniform Rectilinear Motion, Cognitive, Affective, BehavioralAbstract
The main objective of the research is to identify the influence that gender has on the attitudes towards learning uniformly accelerated rectilinear motion in undergraduate students in Mathematics, from three dimensions: cognitive, affective and behavioral in relation to the performance level; The study had a correlational scope, non-experimental design, from a quantitative approach, with a population of 284 students and a sample of 40 students aged between 19 and 42, where 58% of students were male and 43% were female students, where the stratum 1 and 2 presented the same percentage, the information was obtained from the application of the test of attitudes of physics which has a Cronbach's alpha of 0. 92 and the test of 10 physics questions released from icfes 2019, the statistical software Statistical Package for the Social Sciences, was used for the analysis of information, which yielded normal distribution data, a mean of 59.38 and a standard deviation of 5.45 in the general analysis, i.e. an unfavorable attitude for learning, the T Studen test of gender and the overall score yielded a significance of 0. 48 , thus showing that there is no significant difference between the means of the attitude test and the general score, an average of 2.75 assigned to a low performance level, which is why it is necessary to intervene to strengthen the attitude of physical science competencies at all educational levels.
Downloads
References
R. Acosta. La Educación del ser Humano: Un reto permanente. Caracas: Universidad Metropolitana, 2017
A P. Gonzalez, “La Enseñanza de las Matemáticas y las Nuevas Tecnologías de la Información y Comunicación”. Universitat Rovira I Virgili, 2004. [En Línea]. Disponible en: https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/8927/N-TESIS_Resumen.pdf?sequence=14&isAllowed=y
M. J. carrasco y M. Prieto, “Skinner, contribuciones del conductismo a la educaciónt”, Padres y Maestros, no. 367, pp. 77-80, septiembre 2016
A. González, “Aportaciones de la psicología conductual a la educación”, Revista Electrónica Sinéctica, no. 25, pp. 15-22, agosto 2004
J. Solaco, Educación y Aprendizaje. Cartago: Impresora Obando, 2002
E. Barberà, A. Bolívar, J. R. Calvo, C. Coll, J. Fuster, M. C. García, R. Grau, A. López Cabañas, J. de Manuel, M. Marrero, J. Mollà, M. C. Navarro, J. Onrubia, J. I. Pozo, F. Rodríguez, J. M. Segura, M. Soler, A. Teberosky, M. M. Torres y J. M. Yábar, El constructivismo en la práctica. Madrid: Editorial Laboratorio Educativo, 2000
M. C. Santiago, M. Vergel y O. L. Rincón, “Perspectiva de Género y Presión Emocional en la Formación Científica en la Unidad de Servicios Académicos Inmediatos”, Revista Boletin Redipe, vol. 10, no. 9. pp. 237-245, septiembre 2021
R. M. Farfán, Socioespistemología y Ciencia. Barcelona: Gedisa, 2012
M. L. Trejo, G. Llaven y H.Pérez, “El Enfoque de Género en la Educación”, Atenas, vol. 4, no. 32, pp. 49-61, octubre 2015
O. L. Rincón-Leal, L. K. Jaimes-Fonseca y R.A. Fonseca-Palacios, “Affective and interactive suitability indicators: an experience in physics from the onto-semiotic approach”, Journal of Physics: Conference Series, vol. 1674, no. 012018, pp. 1-6, junio 2020
D. M. Correa, A. N. Abarca, C. A. Baños y S. G. Analuisa, “Actitud y aptitud en el proceso del aprendizaje”, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, junio 2019. [En Línea]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/06/index.html
S. Ubillos, S. Mayordomo y S. Páez, Actitudes: definición y medición componentes de la actitud. Modelo de la acción razonada y acción planificada. En I. Fernández, S. Ubillos, E. M. Zubieta y S, Páez, Psicología social, cultura y educación (pp. 301-326). Londres: Pearson Educación, 2004
E. Hinostroza, “Actitud y nivel de satisfacción en estudiantes de tercer grado de secundaria en el área de Educación Física de la Institución Educativa”. Universidad Nacional de Colombia, 2020. [En Línea]. Disponible en: https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/5266?show=full
J. E. Jaramillo, J. F. Rincón y O. L Rincón, “Impact of learning styles on multiple intelligences in first semester math students”, Journal of Physics: Conference Series, vol. 1645, no. 012015, pp. 1-6, junio 2015
P. Tippens, Física, Conceptos y Aplicaciones. Santa Fe: McGraw-Hill, 2011
C. Guevara, “Actitudes de los estudiantes universitarios hacia el aprendizaje de la física”, Anales Científicos, vol. 79, no. 1, pp. 1-6, febrero 2018
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. Informe PISA 2006. Competencias científicas para el mundo del mañana. España: Santillana, 2008
R. Hernández-Sampiere y C. P. Mendoza, Metodología de la Investigación: Las Rutas Cuantitativa, Cualitativa y Mixta. Ciudad de México: McGraw-Hill, 2018
H. Ñaupas, M. R. Valdivia, J. J. Palacios y H. E. Romero. Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. Bogotá: Ediciones de la U, 2018
S. Palella y F. Martins, Metodología de la Investigación Cuantitativa. Caracas: Fedupel, 2012
M. R. Spiegel y L. J. Stephens, Estadística. México: McGraw-Hill, 2009
J. A. Acevedo-Díaz, “Actitudes hacia el Aprendizaje de las Ciencias Físicas, Naturales y Matemáticas en BUP y COU. Un Estudio sobre Tres Dimensiones”, Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol. 11, no. Extra 1, pp. 13-14, septiembre 1993
M. L. Plume, “SPSS (Statistical Package for the Social Sciences)”, Encyclopedia of Information Systems, pp. 187-196, septiembre 2003
M. López, “Actitud hacia el Aprendizaje de la Física de los Estudiantes del Terce Año de Educación Media General”, Rebe, Revista Bolivariana de Educación, vol. 2, no. 2, pp. 31-41, enero 2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.