Methology for the analysis of academic strategies in public accounting at the Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña"
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.1028Keywords:
curriculum, skills, macro project, strategies, academic processesAbstract
The research processes generate in the community involved, a dynamic of construction of transformations of the problematic raised. This is why the actors involved, supported by the concepts addressed by the scientific method, interact to provide solutions to the needs and problems, through macro-projects as a planning and organizational strategy, where researchers articulately and according to the areas of intervention share synergies and results that constitute the resolution of paradigms. The Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña (UFPSO), in its institutional work, bases the teaching-learning process on the development of academia, extension and research, fulfilling its mission, directing all its processes towards academic excellence. The UFPSO Educational Project responds to institutional needs, the environment and the requirements of the Ministry of National Education, focusing its processes on six strategic axes that allow from the institutional goals and specific purposes that contribute to the development of academic programs of the Alma Mater. The "Social Constructivist" pedagogical model guides the academic community, basing learning on doing, providing experiences in cognitive training and allowing students to build their own learning, understood as the set of transversalities that give coherence to the curricular process. From this perspective, a macro-project was methodologically designed from a descriptive methodology, which allowed the analysis of the strategies for the strengthening of the academic processes of the Accounting Program of the UFPSO.
Downloads
References
Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña, Plan de Desarrollo, Ocaña: UFPSO, 2014
Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña, Documento Maestro Contaduria Pública, Ocaña: UFPSO, 2013
Ministerio de Educación Nacional, "Ley 115 de 1994", 1994. [En línea]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Consejo Superior Universitario, "Acuerdo 006 de 5 de Marzo de 2003", 2003. [En línea]. Disponible en: https://ww2.ufps.edu.co/public/archivos/df/62f181e3cf18e276d9ce5ef65880023f.pdf
Universidad Francisco de Paula Santander, "Acuerdo 006 de 2003", 2003. [En línea]. Disponible en: https://ww2.ufps.edu.co/public/archivos/df/62f181e3cf18e276d9ce5ef65880023f.pdf
Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña, Proyecto Educativo de la Facultad, Ocaña: Universidad Francisco de Paula Santander, 2020
G. Fidias, El Proyecto de la Investigación: Introducción a la Metodología Científica, Caracas: Episteme, 2006
G. Menéndez, "Desarrollo y Conceptualización de la Extensión Universitaria", s.f. [En línea]. Disponible en: https://www.accionsocial.ucr.ac.cr/sites/default/files/documentos/conceptualizacion_menendez.pdf
E. Jacome, N. Jacome y E. Jacome, "Estrategia de intervención en comunidades para la conservación del medio ambiente: una aproximación metodológica para la investigación social", Boletín Redipe, pp. 423-438, 2021
ODS, "Objetivos de Desarrollo Sostenible Colombia", 2018. [En línea]. Disponible en: https://www.co.undp.org/content/colombia/es/home/sustainable-development-goals.html
Ministerio de Educación Nacional, "Politica de Calidad", 2018. [En línea]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-192177_archivo_pdf6_polcalidad.pdf.
Ministerio de Educación Nacional, "Sistema de aseguramiento de la calidad de la educación superior", 15 07 2019. [En línea]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-235585.html?_noredirect=1
UFPSO, "PROYECTO EDUCATIVO DEL PROGRAMA DE CONTADURIA PUBLICA", 2017. [En línea]. Disponible en: https://ufpso.edu.co/ftp/pdf/pep/Anexo%2001.%20Proyecto%20Educativo%20del%20Programa.pdf.
P. Moreno, "Los macroproyectos de investigación: una estrategia para la formación de docentes investigadores", Actualidades pedagógicas, pp. 117-131, 2014
G. Menéndez, "Desarrollo y conceptualización de la Extensión Universitaria", s.f. [En línea]. Disponible en: https://www.accionsocial.ucr.ac.cr/sites/default/files/documentos/conceptualizacion_menendez.pdf
J. Vega, "La extensión universitaria: función integradora del quehacer universitario en el presente siglo", Investigación & Desarrollo, pp. 26-39, 2002
Universidad Francisco de Paula Santander, "Acuerdo 082 de 2011" 2011. [En línea]. Disponible en: https://ufpso.edu.co/ftp/pdf/acuerdos/acuerdo082_15_12_2011.pdf
R. Arocera, H. Tommasino, J. Satz, E. Alvarez y A. Romano, "Integralidad: tensiones y perspectivas", Cuadernos de extensión, no. 1
H. Chang, "El modelo de la triple hélice como un medio para la vinculación entre la Universidad y Empresa" Revista Nacional de administración, pp. 85-94, 2010
UFPSO, "VII CONGRESO INTERNACIONAL DOSSIER 2021", 2021. [En línea]. Disponible en: https://eventos.ufpso.edu.co/evento/2163/vii-congreso-internacional-dossier-2021.html
C. Dahlman y T. Andersson, "Korean Knowledge Economy. Banco Internacional para la construcción y el desarrollo, Banco Mundial/Organización para la cooperación y el Desarrollo Económicos", 2000. [En línea]. Disponible en: https://documents1.worldbank.org/curated/en/223781468344638148/f/409300PUB0SPAN101OFFICIAL0USE0ONLY1.pdf
H. Etzkowitz y L. Leydesdorff, "La dinámica de la innovación: de los sistemas nacionales y el “Modo 2” a una Triple Hélice de relaciones universidad-industria-gobierno", Política de investigación, pp. 109-123, 2000
J. Montoya y G. Farias, "Habilidades profesionales importantes para el desempeño de la Contaduría Pública en México", 2014. [En línea]. Available: http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xix/docs/8.10.pdf
J. Montoya y G. Farias, "Competencias relevantes en contaduría pública y finanzas: ¿existe consenso entre empleadores, profesores y estudiantes?", Contaduría y Administración, 2017
J. Betancur, J. Carvajal y J. Gonzales, "Caracterización de las competencias del Contador Público de la Universidad de Antioquia", UDEA, 2013
D. Colmenares, M. Costa, P. Hernández y C. Castro, "Demanda laboral en el ejercicio profesional del Contador Público en el estado Trujillo, Venezuela", Revista del centro de investigaciones y desarrollo empresarial cide, 2017
R. Patron y E. Cisneros, "Requerimientos de las Pymes para la formación de contadores profesionales en el contexto actual", EDUCADE: Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, pp. 457-460, 2013
M. Linares y Y. Suárez, "Competencias del contador público: Una mirada desde la Educación Superior y los requerimientos de las PyME comerciales en Bogotá", TEUKEN BIDIKAY. Revista Latinoamericana de Investigación en Organizaciones, Ambiente y Sociedad., pp. 149-175, 2015
A. Roncancio, G. Mira y N. Muñoz, "Las competencias en la formación del profesional contable: una revisión de las posturas institucionales y educativas en Colombia", Revista Facultad de Ciencias Económicas, pp. 83-10, 2017
A. Salazar, L. Alvarez, J. Cardona y L. Legarda, "Las competencias y el desempeño laboral del contador público de la Universidad de Antioquia", Contaduría Universidad de Antioquia, pp. 85-113, 2019
Comisión Europea, Guia del usuario sobre la definicion del concepto de Pyme, Union Europea: Union Europea, 2015
D. Espinosa, "Gestiopolis", 2005. [En línea]. Disponible en: https://www.gestiopolis.com/importancia-y-necesidad-del-capital-de-trabajo/
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.