Management strategies for the recognition of teaching labor performance

Authors

  • José Alfredo Parada Puentes Universidad Pedagógica El Libertador (UPEL) - Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.140

Keywords:

Estrategias Gerenciales, Reconocimiento, Desempeño Laboral

Abstract

Abstract

At present, multiple dilemmas arise with respect to the conception of the performance of the teaching work as a primary factor in the formation and development of society. Based on what is mentioned as an objective, propose management strategies for the recognition of the work performance of teachers at the general average level, municipality of San Cristóbal, Táchira-Venezuela state, in the 2016-2017 school year, supported by conceptual references and the basic theories (Critical Theory, Theory of Recognition and Theory of Expectations). It was framed in the design of a proposal under the feasible project modality. It is concluded that teachers improve their work quality to be recognized for the work that develops in their pedagogical work, the manager must aim to work with people, therefore, the objectives and set in the treatment of disability. recognizing their efforts and achievements.

Keywords: Management Strategies, Recognition, Work Performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • José Alfredo Parada Puentes, Universidad Pedagógica El Libertador (UPEL) - Venezuela
    Maestría en Educación Mención Gerencia

References

Amador, O. (2013). Teoría de los dos factores de Herzberg. Colombia, Bogotá: Gestiopolis.com (2013). (09-07-2013). Recuperado de: http://https://www.gestiopolis.com/teoria-de-los-dos-factores-de-herzberg/

Amozorrutia, J. (2011) El significado e impacto del reconocimiento en las organizaciones. Recuperado de::http://www2.esmas.com/emprendedor/herramienta s-y-articulos/capital-humano/310313/significado-e-impacto-del-reconocimiento-organizaciones/

Basaure, M. (2011). “Reificación y crítica de las patologías sociales en el marco del proyecto de teoría crítica de Axel Honneth”, Enrahonar, 46, 75-91.

Chiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional. Dinámica y Éxito en las Organizaciones. 2da Edición. Editorial Mc. Graw-Hill. Bogotá. Colombia.

Claveria, A. (2009). La importancia de reconocer a los empleados. Artículo en línea publicado por MBA & Educación Ejecutiva. Disponible en: https://mba.americaeconomia.com/articulos/reportajes/la-importancia-de-reconocer-los-empleados

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Gaceta Oficial Nº 36.680, 30 de diciembre de 1999.

Delgado, A. (2013). Clima laboral, gestión del compromiso y reconocimiento. Recuperado de:http://www.reconocimientoprofesional.com/2013/01/clima-laboral-gestion-del-compromiso-y.html

Dolan, S., Randall, S. & Schuler, R. (2012).La Gestión de Recursos Humanos. México: Mc. Graw-Hill.

Edukativos.com (2013). Reconocimiento. Sitio Web con apuntes para universitarios. Recuperado de::http://www.edukativos.com/apuntes/archives/3484Consultado

en: 24/11/2014.

Gómez y Pin (2007). Importancia de la Motivación en la Educación. Editorial Gedica. 2da Edición México.

Hernández, M. (2013). Estrategias gerenciales para la calidad de desempeño de los directores de la parroquia Tamare del municipio Mara. Tesis de Grado para optar al título de Magíster Scientiarum en Educación, Mención Gerencia de Organizaciones Educativas. Universidad del

Zulia – Venezuela. Recuperado de: http://tesis.luz.edu.-

ve/tde_arquivos/177/TDE-2014-05-22T09:22:22Z-4813/Publico/hernandez_mariela_josefina.pdf

Ley Orgánica de Educación (2009). Gaceta Oficial Nº 5.929 Extraordinario, 15 de agosto de 2009.

Osorio, S. (2007). La Teoría Crítica de la Sociedad de la Escuela de Frankfurt. Algunos presupuestos teórico-críticos. Revista Educación y Desarrollo Social Vol. 1, Nº 1. Universidad Militar “Nueva Granada”. Recuperado de: http://www.umng.edu.co/documents/63968/80132/Rev

No1vol1.Art8.pdf

Pérez, M. (2014). El valor del equipo humano: 10 principios para el reconocimiento laboral. Recuperado de:http://idnews.idaccion.com/valor-equipo-humano-10-principios-reconocimiento-laboral/

Reglamento del Ejercicio de la Profesión Docente (2000). Gaceta Oficial Nº 5.496 Extraordinario, 31 de octubre de 2000.

Stoner, J. (2008). Administración. Prentice- Hall, (11vaEdic.). Hispanoamericana S.A. Barcelona. España.

Valda, J. (2014). Importancia de evaluar el rendimiento y reconocer el trabajo realizado. Grandes Pymes. Recuperadode:http://www.grandespymes.-com.ar/2010/10/03/importancia-de-evaluar-el-rendimiento-y-reconocer-el-trabajo-realizado/

Vroom, V. (1994). Work and Motivation. Wiley. ISBN0787900303,9780787900304

Downloads

Published

2018-04-11

Issue

Section

Articulos

How to Cite

Parada Puentes, J. A. (2018). Management strategies for the recognition of teaching labor performance. Mundo FESC Journal, 7(14), 42-56. https://doi.org/10.61799/2216-0388.140