Societal gestalt fusion of Science and Technology in a transcomplex world

Authors

  • Wilmer Rincón-Montañez Universidad Nacional Experimental de la Seguridad - Caracas, Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.142

Keywords:

Gestión, Sociedad, Ciencia, Tecnología, Mundo Transcomplejo.

Abstract

Abstract

Through the trajectory of human interaction with the planetary context, it is feasible to understand that science is fundamentally an evolutionary mechanism of thought or action of subjects in constant search for answers, alternative solutions to their own questions. The objective of this article was proposed: To articulate reflexive elements regarding the use of scientific and technological mechanisms that affect different scenarios of the transcomplex societal context. In this sense, fundamentals of diverse relevant theoretical referents of Science, Technology and Society in Venezuela are presented, as a product of perceptions or studies duly analyzed, for the theoretical construction of the article that undoubtedly is very useful in discussion or collective reflection. In this regard, two thematic signifiers were combined that contrast the presented content, among these; Initially, the Transition to Consciousness and Corresponsibility in Science, Technology and Society was addressed, in the background; Science and Technology in the Field of Citizen Security. It is concluded that in the transcomplex societal context, the State has the great responsibility to finance, support or contribute to the development of research for the benefit of society, its institutions, organizations dedicated to science, technology, sustainable development.

Keywords: attitudes, consonance, dissonance, strategies, reduction

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Wilmer Rincón-Montañez, Universidad Nacional Experimental de la Seguridad - Caracas, Venezuela

    Postdoctorado en Investigación Transcompleja

References

Antillano, M. (2007). Características de la Policía Venezolana. Comisión para la reforma policial. Tomo I. Caracas.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (2009). Gaceta Oficial N°5.908 Extraordinario. Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela. Caracas, jueves 19 de febrero de 2009.

Decreto Presidencial Nº 9.086, publicado en Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela Nº 39.961, de fecha 10 de julio

de 2012, se crea la Gran Misión A Toda Vida Venezuela.

Deis, R. (2001). Charla realizada en el Hotel Sheraton de Lima. Actividad científica en el marco del simposio “Salud Reproductiva en América Latina”, desarrollado en homenaje al 40 aniversario de la Universidad Peruana Cayetano Heredia. Consultado en: http://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/acta_andina/v09_n12/investigacion_b%C%81sica.htm

Ley Orgánica de Ciencia, Tecnología e Innovación (2010). Publicada en Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela Nº 39.575 del 16 de diciembre de 2010. Disponible de: http://www.conatel.gob.ve/wp-content/uploads/2014/10/PDF-Ley-Org%C3%A1nicade - C i e n c i a -Te c n o l o g % C 3 % A D a - e -

Innovacion.pdf

Ley del Plan de la Patria (2013). Segundo Plan Socialista de Desarrollo Económico y Social de la Nación 2013-2019. Publicado en Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela No 6.118 Extraordinario, 4 de diciembre de 2013. Asamblea Nacional

de la República Bolivariana de Venezuela. Disponible en: http://www.conatel.gob.ve/leydel-plan-de-la-patria-2013-2019/

Orza, J. y otros (2006) Láseres. En colección Nuevas Tendencias. Ediciones C.S.I.C. Madrid-España. 3ª Edición.

Osorio, C. (2.002). La Educación Científica y Tecnológica desde el enfoque en Ciencia, Tecnología y Sociedad. Aproximaciones y Experiencias para la Educación Secundaria.

Unidad de Gestión Tecnológica. Escuela de Ingeniería Industrial y Estadística. Universidad del Valle, Cali, Colombia. Disponible en: http://www.oei.es/historico/salactsi/osorio 3.htm

Parra, M. (2007). Las Políticas de Ciencia y Tecnología en Venezuela y su Impacto en el Sistema Universitario en el Estado Zulia. INCI

v.32 n.6 Caracas jun. 2007. Disponible en: http://www.scielo.org.ve/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S0378-18442007000600011

Ruiz (2007). La TIC un reto para nuevos aprendizajes. 3ª Edición. Editorial Narcea S.A. Madrid España.

Schavino, N y Villegas, C (2010). De la teoría a la praxis en el enfoque integrador transcomplejo. Espacio Iberoamericano del Conocimiento. Congreso Iberoamericano de Educación. Argentina. Disponible: http://

www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/EIC/R0721_Schavino.pdf. [Consultado: abril 02, 2018]

Torregrosa, I. (2013). OSHO - Ninguna sociedad quiere que seas sabio. Video sobre el pensamiento filosófico de Oshio. Disponible

en: https://www.youtube.com/watch?v=TZmHPrl9GRM

Vega, M. (2012). Aspectos y avances en ciencia, tecnología e innovación. Polis Revista Latinoamericana. Polis [En línea], 33 | 2012, DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-65682012000300022

Publicado el 23 marzo 2013, consultado el 02 abril 2018. URL: http://polis.revues.org/8619

Villegas, C. (2013). La Educación y los estudios de ciencia, tecnología y sociedad (CTS) en el marco de la Transcomplejidad. Transperspectivas Epistemológicas Educación, Ciencia y Tecnología. Venezuela: REDIT. Disponible en: https://reditve.files.wordpress.com/2014/05/libro-evento-redit-2014.pdf

Downloads

Published

2017-07-01

Issue

Section

Articulos

How to Cite

Rincón-Montañez, W. (2017). Societal gestalt fusion of Science and Technology in a transcomplex world. Mundo FESC Journal, 7(14), 74-84. https://doi.org/10.61799/2216-0388.142