Characterization of errors in solving mathematical problems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1047

Keywords:

learning, difficulties, teaching, errors, mathematical problems

Abstract

Current mathematics education requires that teachers in this field challenge the characteristics of traditional education and reflect on the attitudes of their work, inducing them to innovate in order to transform the learning process. The instructional strategies and pedagogical tools used by teachers become ways to develop mathematical skills in situations where the use of errors is presented as a viable alternative for learning in the resolution of mathematical problems. The objective of the present study is to characterize the errors presented by students when solving mathematical problems, for which it is necessary to build an instrument which applies the criteria of validity and reliability, then a group of key informants selected by the researcher's criteria develop the instrument, in order to determine the errors presented by the students, where the methodology applied for the research is qualitative within the phenomenological nature. The errors presented are contrasted with the Radatz and Soccas categories, evidencing in the students the five categorized errors. Thus concluding that the most outstanding error is the one that evidences weakness in the previous concepts for the development of the problematic situations, in addition to highlighting the incorrect handling of mathematical algorithms, ignorance of symbols and fundamental mathematical concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. Sarmiento. La enseñanza de las matemáticas y las NTIC. Una Estrategia de Formación Permanente, Universitat Rovira I Virgili, 2007

J. Mendoza, A. Páez, y E. Salamanca, “Uso del error como mediador cognitivo para el aprendizaje de la adicción de fraccionarios aritméticos positivos”, Master's thesis, Maestría en Educación, 2012. [En línea] Disponible en: http://manglar.uninorte.edu.co/handle/10584/691#page=1

L. Mayorga, “Estructura epistémica del error desde el aprendizaje de la matemática”, Tesis doctoral. Universidad de Carabobo. Carabobo, Venezuela, 2018

S. Del Puerto, C. Minnaard,y S. Seminara, “Análisis de los errores: una valiosa fuente de información acerca del aprendizaje de las Matemáticas”, Revista Iberoamericana de Educación, vol 4, n°2. 2004

A. Jaimes, y C. Natera, “Errores que cometen los estudiantes en el contenido adición y producto de números naturales según la tipología de errores de Astolfi” Trabajo de grado. Universidad de Carabobo. Carabobo, Venezuela, 2015

M. González, P. Gómez, y A. Restrepo, “Usos del error en la enseñanza de las matemáticas”, Revista de Investigación, vol.4 n°2, 1-16, 2015

P. Sasso, “El error como herramienta del aprendizaje", Reflexión Académica en Diseño y Comunicación, vol.16 n°25, pp.13-230, 2014

E. Álvarez, L. Avellaneda, y J. Quintero, “Dificultades conceptuales entornos al concepto de derivada en estudiantes de primer semestre en la UFPS”. Trabajo de grado. Universidad Francisco de Paula Santander. Cúcuta, Colombia, 2016

E. Santos, “Solución de problemas cómo estrategia de aula”. Trabajo de grado. Universidad Francisco de Paula Santander. Cúcuta, Colombia, 2016

E. Chaparro, J. González, y A. Pulido, “Estrategias didácticas de enseñanza en el proceso lógico matemático, Trabajo de pregrado. Corporación Universitaria Minuto de Dios. Bogotá. Colombia, 2015.

C. Cárdenas, D. González, “Estrategia para la resolución de problemas matemáticos desde los postulados de Polya, mediada por los tics, en estudiantes del grado octavo del Instituto Francisco José de Caldas”. Trabajo de grado. Universidad libre de Colombia. Bogotá. Colombia, 2016.

W. Cárdenas, “Estrategias didácticas de aprendizaje en matemáticas”. Trabajo de grado. Universidad Militar de Granada. Bogotá, Colombia. 2017

D. Chocué, S. Joyas, “Dificultades y errores que presentan estudiantes de grado noveno al resolver situaciones problema que involucran la media aritmética”. Trabajo de grado. Universidad del Valle. Bogotá, Colombia, 2018

D. Lázaro, “Estrategias didácticas y aprendizaje de la matemática en el programa de estudios por experiencia laboral”. Trabajo de Grado. Universidad de San Martín de Porres. San Martín de Porres, Perú, 2012

F. Guerrero, “Errores matemáticos en la resolución de problemas de modelización matemática. Caso: Estudiantes del primer año de educación media”. Trabajo de grado. Universidad de Carabobo Venezuela. Carabobo, Venezuela, 2015.

L. Salinas, M. Lema, “Estrategias didácticas en la resolución de problemas matemáticos”. Trabajo de grado. Universidad Estatal de Milagro. Ecuador, 2012

L. Rico, E. Castro, “Errores y dificultades en el desarrollo del pensamiento numérico”, 1994. [En línea]. Disponible en: http://ddm.ugr.es/ gpnumerico/numerico_es.html

H. Radatz, “Error analysis in mathematics education", Journal for Research in mathematics Education”, vol. 10, n°3, pp.163-172, 1979

J. Molina,”El error como estrategia didáctica en la enseñanza de la matemática de los estudiantes de décimo año de educación básica del colegio nacional primero de abril de la ciudad de Latacunga”, Tesis de maestría. Universidad Técnica de Ambato. Ambato, Ecuador, 2013

A. Giraldez,. El error como oportunidad de aprendizaje. ¿Y si dejamos de castigar los errores? 2018. [En línea]. Disponible en: https://www.educaciontrespuntocero.com/noticias/dejamos-castigar-los-errores/

F. Vizcarra, S. Gómez, “El error como oportunidad para reflexionar y tomar decisiones asertivas en el aprendizaje de las matemáticas”, Revista Mexicana Bachillerato a distancia: Experiencias, vol. 16, n°8, pp.1-15. 2016

S. De la Torre, Aprender de los errores. El tratamiento didáctico de los errores como estrategia de innovación. Argentina: Magisterio del Río de la Plata, 2004

Published

2021-07-01

How to Cite

Mendoza-Ramírez, A., Mendoza-Lizcano, S. M., & Serpa-Jiménez, A. M. (2021). Characterization of errors in solving mathematical problems. Mundo FESC Journal, 11(22), 147–162. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1047

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)