Use of Information and Communication Resources in the Teaching Process of the Public Accounting Program
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.1178Keywords:
computer Resources, ICT, teaching processAbstract
The objective was to analyze the use of computer and communication resources for teaching, which is given by teachers in the Public Accounting program of the Francisco de Paula Santander University. Methodologically, the inquiry had a quantitative orientation, of a descriptive correlational type. The sample consisted of 50 teachers from the aforementioned program. The instrument used was a Likert-type questionnaire with 5 alternatives. The results show that, in the use of ICT, teachers carry out planning in 86.0%, support to search for information (90.0%); and 86.0% to consult electronic books in the accounting area, as well as research articles in the accounting area (92.0%). It was concluded that these resources are oriented towards the following aspects: motivational, content, educational and methodological, organizational, control and evaluation.
Downloads
References
V. Riveros y M. Mendoza, "Bases teóricas para el uso de las TIC en Educación.", Encuentro Educ., vol. 12, no. 3, 2005.
C. Rescala, G. Rohde, y R. Pavón, "Un ejemplo del valor agregado que aportan las TIC en la Educación Universitaria", Rev. Fac. Cienc. Económicas, no. 8, mar. 2012. Doi: 10.30972/rfce.081116
N. Simón, J. de Cisneros, y F. Gertrudix, "Valoración y uso de las TIC para una transformación e inclusión educomunicativa", index.comunicación, vol. 8, no. 2, may 2018.
E. Melo, "La integración de las TIC como vía para optimizar el proceso enseñanza-aprendizaje en la educación superior en Colombia. Tesis Doctoral.", Univ. Alicante, 2018, [En línea]. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/80508
M. L. Cacheiro, "Recursos educativos TIC de información, colabroación y aprendizaje", Pixel-Bit Rev. Medios Educ., no. 39, pp. 69-81, 2011.
F. Lanuza, M. Rizo, y L. Saavedra, "Uso y aplicación de las TIC en el proceso de enseñanza- aprendizaje", Rev. Científica FAREM-Estelí, no. 25, mar. 2018. Doi: 10.5377/farem.v0i25.5667
J. Fombona, E. Vázquez, y J. Reis, "Los problemas de los recursos informáticos en el contexto universitario.", Rev. Iberoam. Cienc. Tecnol. Soc. - CTS, vol. 11, no. 32, pp. 145-163, 2016.
W. R. Avendaño, G. Rueda, y L. Paz, "La investigación formativa en las prácticas docentes de los profesores de un programa de contaduría pública", Cuad. Contab., vol. 17, no. 43, pp. 157-182, jun. 2016. Doi: 10.11144/Javeriana.cc17-43.ifpd
J. Culma y D. C. Pérez, "Estudio de la capacidad y pertinencia de los recursos informáticos y comunicación del programa administración de empresas seccional girardot girardot, universidad de cundinamarca año 2017", Thesis, 2017. [En línea]. https://repositorio.ucundinamarca.edu.co/handle/20.500.12558/1057
R. M. Hernández, "Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas", Propósitos Represent., vol. 5, no. 1, pp. 325-347, 2017.
].C. Belloch, "Las tecnologías de la información y comunicación (T.I.C.). Unidad de Tecnología Educativa." Universidad de Valencia, 2012. [En línea]. https://www.uv.es/bellochc/logopedia/NRTLogo1.pdf
H. Viloria y J. Hamburger, "Uso de las herramientas comunicativas en los entornos virtuales de aprendizaje", Chasqui Rev. Latinoam. Comun., no. 140, jul. 2019. Doi: 10.16921/chasqui.v0i140.3558
M. Padilha, "Tipos de indicadores: una mirada reflexiva. En Carneiro, R. (coord.) (2011). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Metas Educativas 2021. TIC", en Los desafíos de las TIC para el cambio educativo, 2009, pp. 45-58, Santillana : Organización de Estados Iberoamericanos (OEI), 2011, pp. 45-58. [En línea]. https://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/documentos_ficha.aspx?id=3316
M. Fajardo, T. Chávez, y L. Chávez, "Los recursos informáticos en el proceso enseñanza - aprendizaje del área de comunicación en estudiantes de educación inicial Pisco Perú", Repos. Rev. Univ. Priv. Pucallpa, vol. 5, no. 1, ago. 2020. Doi: 10.37292/riccva.v5i1.175
C. Bernal, "Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Era. ed. Pearson Educación, Colombia", 2010.
F. Arias, El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. 6ta. Edición. Editorial EPISTEME, C.A. Caracas -República Bolivariana de Venezuela, 2012.
R. Hernández, C. Fernández, y L. Baptista, Metodología de la Investigación., Sexta Edición. McGraw-Hill/Interamericana Editores, S.A. de C.V., 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.