Platform for e-learning: a contribution to continuing education in higher education

Authors

  • Lizeth Badillo Durán Universidad Popular del Cesar, Aguachica, Colombia
  • Andrés Felipe Ditta Lobo Universidad Popular del Cesar, Aguachica, Colombia
  • Juan Sebastián Castro Sánchez Universidad Popular del Cesar, Aguachica, Colombia.

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1323

Keywords:

learning, higher education, e-learning, continuing education, web platform

Abstract

Continuing education is a matter of vital interest in universities after opting for a professional academic degree, the development, learning and monitoring characteristics of professionals is the greatest demand at the labor level for entities, because they allow a good performance at a strategic level in terms of educational quality and competitive practice; Its main objective was to achieve an effective system for the promotion of the continuing education of graduates through the use of digital educational resources; therefore, the implementation of an electronic learning platform (E-Learning) was chosen for the improvement, teaching and scope of the continuing education of professionals; based on a type of descriptive and applied research with a qualitative approach. The virtual platform was developed with the methodology of (Métrica ll) because it has a structure of procedures designed for the development of software in education; achieving the formulation of the advancement, efficiency and continuous training of the graduate by administering digital learning contents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

J.A. Zamora-Araya, J. Ramírez-Jiménez, F. Delgado-Navarro, “Uso de herramientas tecnológicas y su impacto en el rendimiento en el curso de Cálculo II de la Universidad Nacional”, Eco Matemático, vol. 11, no. 1, pp. 20-30, 2019

L. Jiménez, R. Gamboa y M. Márquez, “Deshumanización en la atención de la salud ¿son las Tics el problema o la solución?”, Mundo Fesc, vol. 9, no. 17 pp. 76-84, 2019

R. Verdezoto y V. Chávez, “Importancia de las herramientas y entornos de aprendizaje dentro de la plataforma e-learning en las universidades del Ecuador”, Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, vol. 65, septiembre 2018. doi: 10.21556/edutec.2018.65.1067

G. Flórez, M. Córdoba, P. Metaute, R. Guevara, R. Calume, Y. Fuertes Arroyo y L. Montoya, Las tecnologías de la información y de la comunicación como estrategia mediadora en la formación del ingeniero, Fondo Editorial Remington. Colombia. doi: 10.22209/9789585379732

D. Bernal y M. Vaca, “Sistema de gestión de contenidos de aprendizaje para la administración, control y publicación de recursos educativos digitales del programa ingeniería de sistemas en la universidad popular del cesar, seccional Aguachica”, tesis de fin de grado, Universidad Popular del Cesar seccional Aguachica. Colombia, 2021 [Online]. Disponible en: https://recursosdigitales.unicesar.edu.co/redis_a_articulos/dersy-un-sistema-gestor-de-contenidos-de-aprendizaje-para-el-fomento-de-recursos-educativos-digitales-en-la-educacion-superior/

C. Moncada y J. Vacca, “Elaboración de un plan de Gestión para la Mejora Continua del Programa de “Egresados” de la Universidad Polpular del Cesar-Seccional Aguachica Bajo el Sistema Integrado de Gestión Institucional – SIGL”. Universidad Francisco de Paula Santander, Ocaña, 2010. [Online]. Disponible en: https://www.academia.edu/31615930/BOMBAS_CENTRIFUGAS_CONECTADAS_EN_SERIE_Y_EN_PARALELO

S. Gómez y L. Caicedo, “Estudiar carreras universitarias en modalidades e-learning y b-learning”, Revista Lasallista de investigacion, vol. 12, no. 2, 2015

J. Mejía, y D. López, “Modelo de calidad de e-learning para instituciones de educación superior en Colombia”, Formación Universitaria, vol. 9, no. 2, pp. 59–72, 2016. doi: 10.4067/S0718-50062016000200007

F. García. “Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información”, Revista Electrónica Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, vol. 8, no. 3, pp. 1–7, 2007

T. Muñoz, y A. Ramos, “Modalidad e-learning y aprendizaje del idioma inglés en egresados del centro de idiomas y sistemas de comunicación de la Universidad Nacional de Cajamarca”, Tesis de maestría, Universidad Privada Antonio Guillermo Urrelo, Perú, 2017. [En línea]. Disponible en: http://repositorio.upagu.edu.pe/handle/UPAGU/403

B. Blanchet, L. Mauborgne, P. Cousot, A. Miné, R. Cousot, D. Monniaux, J. Feret y X. Rival, X, “A static analyzer for large safety-critical software. Proceedings of the ACM SIGPLAN Conference on Programming Language Design and Implementation (PLDI)”, vol. 1, pp. 196–207. https://doi.org/10.1145/781131.781153

S. Gómez-Jaramillo, J. Moreno-Cadavid y C. Zapata-Jaramillo, “Adaptación de herramientas web para la implementación de un curso masivo colaborativo de desarrollo de software”, Información Tecnológica, vol. 33, no. 5, pp. 145–154, octubre, 2022. doi: 10.4067/s0718-07642022000500145

M. Nácher, L. Badenes-Ribera, C. Torrijos, M. Ballesteros y E. Cebadera, E, “ GoKoan: Una plataforma e-learning de apoyo al estudio en estudiantes universitarios”, congreso nacional de innovación educativa y de docencia en red, julio 2018. doi: 10.4995/INRED2018.2018.8719

J. Carver, R. Kendall, S. Squires y D. Post, “Software development environments for scientific and engineering software: A series of case studies. Proceedings - International Conference on Software Engineering”, Conferencia Internacional sobre Ingeniería de Software (ICSE’07), Minneapolis, MN, EE. UU., 2007, págs. 550-559. doi: 10.1109/ICSE.2007.77

A. Fernández, “Las plataformas e-learning para la enseñanza y el aprendizaje universitario en Internet” prologo, en Las Tic como plataformas de telecomunicación e innovación educativa en las aulas, editor A. Chaves. Universidad Complutense de Madrid, Dota Complutense, vol. 1, pp. 45–73, 2010. [En línea]. Disponible en: https://issuu.com/cristinarodrigues48/docs/colecci__n_innted_espa__a_b39516c5279ac6

J. Lozada, “Investigación Aplicada: Definición, Propiedad Intelectual e Industria”, Revista CienciAmerica. vol. 3, no. 1 pp. 47-50, 2014

R. Hernández, C. Fernández, y P. Baptista, Metodología de la investigación, sexta edición, McGraw Hill Education, México, 2014

B. España, A. Jaramillo, D. Bayona, G. Bombini, N. Laino, y C Cesaroni, C et. al., “Informe sobre la situación de la tortuga y la violencia institucional”. Red Euro-Latinoamericana para la prevención de la tortura y la violencia institucional (RELAPT), Barcelona, España. [En línea]. Disponible en: https://www.pensamientopenal.com.ar/system/files/2016/06/doctrina43498.pdf

A. Valles, L. Manrique y D. Revilla, La Investigación Descriptiva con Enfoque Cualitativo en Educación, Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP), 2022. [En línea]. Disponible en: https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/182854

M. Reyes, “Metodologías para el desarrollo de software educativo”, tesis de fin de grado, Universidad Autónoma del estado de Hidalgo, Hidalgo, 2007. [En línea]. Disponible en: https://repository.uaeh.edu.mx/bitstream/bitstream/handle/123456789/10682/Metodologias software educativo.pdf?sequence=1

Martín Cervantes, E. (2000), “La metodología métrica: Una herramienta para el desarrollo de intranets corporativas”, Open Journal System, vol. 1, pp. 17-26, enero 2020

Web Technology Surveys, “Estadísticas de uso y cuota de mercado de lenguajes de programación del lado del servidor para sitios web”, noviembre 2022. [En línea]. Disponible en: https://w3techs.com/technologies/overview/programming_language

M. Torres y A. Castellanos, “Sistema informático para la gestión del plan de trabajo mensual de los docentes universitarios”, Serie científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, vol. 14, pp. 118–132, 2021

C. López, C, M. Rincón y J. Perez J, “Learning mediated by technologies of information and communication at the basic, secondary and high-level education institutes”, Journal of Physics: Conference Series 1513(012015), 2020. doi:10.1088/1742-6596/1513/1/012015

R. Moncini, “Estrategias de aprendizaje emergentes en entornos E–Learning en el contexto del COVID-19”, Revista Temario Científico, vol. 2, no. 1 pp. 60–71. doi: 10.47212/rtcAlinin.1.2.6

Published

2023-09-01

How to Cite

Badillo Durán, L., Ditta Lobo , A. F., & Castro Sánchez , J. S. (2023). Platform for e-learning: a contribution to continuing education in higher education. Mundo FESC Journal, 13(27), 50–70. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1323

Issue

Section

Artículo Originales