Didáctica transformadora en educación primaria: Integrando innovación para una educación de calidad
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.1436Keywords:
Didactics in elementary education, innovative approaches, constructivism and cognitivism theories, grounded theory, learning environmentAbstract
This research proposes a departure from conventional practices in primary education didactics and the adoption of innovative approaches to improve children's learning. A theoretical framework was developed to enlighten the pedagogy of primary school teachers at the John F. Kennedy Educational Institution of Bogota in Colombia, with a focus on innovation. Using the theories of constructivism and cognitivism as a basis, a qualitative approach was adopted, and data were collected through interviews and observations of five key informants. Content analysis was conducted through categorization, coding, and constant comparison, following the grounded theory method. The results highlight the importance of achievements, changes, educational reality, the need for change and a collaborative environment to foster an innovative culture in education.
Downloads
References
UNESCO, “Innovación Educativa: Herramientas de apoyo para el trabajo docente”, Oficina de Lima, Perú, 2016. [En línea]. Disponible en: https://bit.ly/49gwKwC. [Accedido: 30-10-2023].
J. Pérez, La función y formación del profesor/a en la enseñanza para la comprensión. Diferentes perspectivas. España: Editorial Granica, 2008.
República de Colombia, Constitución Política, 1991.
J. A. Santiago Rivera, “Emergentes cambios paradigmáticos en la enseñanza de la geografía y sus efectos en el trabajo escolar cotidiano”. Geoenseñanza, vol. 8, no. 1, pp. 5-15, 2003.
A. Parcerisa y A. Foréss, “Didáctica y educación social: ¿una convivencia llena de posibilidades?”. Educación Social, vol. 25, pp. 71-84, 2007.
M. Fullan, “El significado del cambio educativo: Un cuarto de siglo de aprendizaje”. Profesorado, Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, vol. 6, no. 1, pp. 1-14, 2002.
J. Linares y J. Cohen, “Turismo inteligente y cultura de innovación en empresas hoteleras de Santa Marta, Colombia”, SUMMA, vol. 4, n.º 1, pp. 1-12, abr. 2022.
J. Xu and Y. Fan, “Finding success with the implementation of task-based language teaching: the role of teacher agency”. Language, Culture and Curriculum, vol. 35, no. 1, pp. 18-35, 2022.
H. Hu, G. Yu, X. Xiong, L. Guo, y J. Huang, “Cultural Diversity and Innovation: An Empirical Study from Dialect”. Technology in Society, vol. 69, p. 101939, 2022.
S.J. Taylor, R. Bogdan, J. Piatigorsky, “Introducción a los métodos cualitativos de investigación: la búsqueda de significados”. Argentina: Paidós, 1987.
M. Martínez, “La Nueva Ciencia”. Trillas, México, 2004.
M. Martínez, “Ciencia y arte en la metodología cualitativa”. Editorial Trillas, México, 2006.
M. Valles, “Técnicas Cualitativas de Investigación Social. Reflexión, Metodología y Práctica Profesional”. Síntesis, Madrid, 1999.
A. Strauss y J. Corbin, “Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada”. Universidad de Antioquia: Medellín, 2002.
A. Nube y M. Sánchez, “Métodos de Investigación”. Editorial Cooperativa del Magisterio, Colombia, 2008.
Ministerio de Educación Nacional, "Ley 115 de 1994: Por la cual se expide la Ley General de Educación," 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mundo FESC Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.