Active pedagogies in financial mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1518

Keywords:

Active pedagogies, Financial mathematics learning, Knowledge construction, Cooperative learning, Collaborative learning, Problem solving

Abstract

Introduction: Active pedagogies are a set of methodologies that involve students as protagonists in their own learning process, allowing them to develop their own knowledge competencies in an active process in which they construct their own knowledge. The research aims to describe, from the point of view of students and teachers, the active pedagogies together with the pedagogical practices used by teachers in administrative science programs in the city of Cúcuta-Colombia in the teaching of financial mathematics with the purpose of establishing their relationship with the learning they acquire in their specific area of professional training. The research is of an educational nature and is framed in a mixed multimethod approach. From the quantitative paradigm, it is cross-sectional and explanatory with information obtained through open-ended surveys applied to students. From the qualitative paradigm, it is approached through an interpretative approach based on interviews with teachers who guide the subject of financial mathematics. Conclusion: The application of active pedagogies in the teaching of financial mathematics leads to students' satisfaction because they consider that it generates interest in what they study and thus they assimilate the contents better and develop competences for working in groups, searching for information and applying knowledge in their professional field. The teachers state a lack of training, which has led them to additional work of self-training in the use of active methodologies together with the assimilation of the complexity in the preparation of didactic material for its implementation, but they are satisfied with the results, since in this way they ensure that each student learns at his own pace, works cooperatively with his classmates, develops his spirit of responsibility and achieves a significant learning of financial mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Zambrano, “Tres tipos de saber del profesor y competencias: una relación compleja”, Educere, vol. 10, no. 22, pp. 225-232, 2006

M Camargo et al, “Las necesidades de formación permanente del docente”, Educación y Educadores, no. 7, pp. 79-112, 2004

M. Ripoll, “Prácticas pedagógicas en la formación docente: desde el eje didáctico”, Telos, vol. 23, no. 2, pp. 286-304, 2021

C. Vanegas y A. Fuentealba, “Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: Consideraciones claves para la formación de profesores”, Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, vol. 58, no. 1, pp. 115-138, 2019

D. Barragán, A. Gamboa, y J. Urbina, J. (comp.), Prácticas pedagógicas, perspectivas teóricas, Bogotá: Ecoe, 2021

M. Álvarez, A. Arteaga, F. Henao y E. Ramírez, “Estrategia didáctica basada en el aprendizaje significativo, la pedagogía social para el desarrollo humano”, Mundo Fesc, vol. 12, no. S2, pp. 24-37, 2022

L. de Rondón, “Pedagogía Activa: Una Teorética Transdisciplinaria para la Humanización de La Enseñanza”, Revista Científica CIENCIAEDUC, vol. 9, no. 1, pp. 1-7, 2022

R. Espejo. “¿Pedagogía activa o métodos activos? El caso del aprendizaje activo en la universidad”, Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, vol. 10, no. 1, pp. 16-27, 2016

T. Peña y J. Cristancho, “Fundamentos metaconceptuales para la creación de escenarios personalizados de aprendizajes en matemática”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 11, no. 2, pp. 57–65, 2023

L. Suárez, W. Pineda y I. Mendivelso, “Técnicas estadísticas y logro de aprendizaje: revisión bibliográfica”, Eco Matemático, vol. 12, no. 2, pp. 112–125, 2021

J. Jaramillo y J. Rincón, “Estilos de aprendizaje de los estudiantes del segundo semestre de Licenciatura en matemáticas”, Eco Matemático, vol. 10, no. 1, pp. 71–75, 2019

L. Rosas, H. gallardo y D. Villamizar, “El aprendizaje cooperativo para el fortalecimiento del ambiente de aula y la relación docente – estudiante”, Mundo FESC, vol. 11, no. s4, pp. 71–80, 2021

D. Rivera, “Aproximaciones conceptuales del aprendizaje organizacional”, AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 7, no. 1, pp. 20–25, 2019

T. Cañedo y A. Figueroa, “La práctica docente en educación superior: una mirada hacia su complejidad”, Sinéctica, no. 41, pp. 2-18, 2013

P. Duque, J. Rodríguez y S. Vallejo, Prácticas pedagógicas y su relación con el desempeño académico, Manizales: CINDE, 2013

N. Herrera, W. Montenegro y S. Poveda, “Revisión teórica sobre la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas”, Revista Virtual Universidad Católica del Norte, no. 35, pp. 254-287, 2012.

Y. Pérez y R. Ramírez, “Estrategias de enseñanza de la resolución de problemas matemáticos. Fundamentos teóricos y metodológicos”, Revista de Investigación, vol. 37, no. 35, pp. 169-193, 2011

T. Santos, La resolución de problemas matemáticos: Fundamentos cognitivos, México: Trillas, 2007

O. Campos, “La enseñanza de las matemáticas y su relación con otras ciencias”, Revista Guatemalteca de Educación Superior, vol. 5, no. 1, pp. 127-134, 2022

J. Ceballos, Enseñanza de la matemática financiera, Manabí, Ecuador: Uleam Editorial Universitaria, 2020

A. Villamizar y R. Sánchez, “El proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática Financiera desde el enfoque histórico-cultural”, Educación, vol. 31, no. 61, pp. 193-213, 2022

P. Lara, J. Portilla, B. Barreto, S. García y O. “Aguilera. Epistemología de los modelos pedagógicos tradicionales y emergentes (historia oral-neurolúdica)”, Educere, vol. 24, no. 78, pp. 281-296, 2020

J. Arnal, Investigación educativa: Fundamentos y metodología, Barcelona: Labor, 1992

H. Gallardo, M. Vergel, y F. Villamizar, “Investigación intervención y enfoque multimétodo en ciencias humanas y educación matemática”, Logos, Ciencia y Tecnología, vol. 9, no. 2, pp. 85-96, 2017

R. Hernández, C. Fernández y M. Baptista, Metodología de la Investigación, México: Mc Graw Hill, 2014

C. Babativa, Investigación Cuantitativa, Bogotá: Fondo Editorial Areandino, 2017

L. Álvarez-Gayou, Cómo hacer investigación cualitativa, México: Paidós, 2006

F. Sánchez, “Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos”, Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, vol. 13, no. 1, pp. 102-122, 2019

T. Otzen y C. Monterola, “Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio”, International Journal of Morphology, vol. 35, no. 1, pp. 2277-232, 2017

A. Alaminos y J. Castejón, La elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios y escalas de opinión, Alicante: Editorial Marfil S.A

M. López-Aguado y L. Gutiérrez-Provecho, “Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio usando SPSS”, REIRE, vol. 12, no. 2, pp. 1-14, 2019

D. Peña, Análisis de datos multivariados. Madrid: Mac Graw Hill, 2002

C. Pardo y C. Del Campo C, “Combinación de métodos factoriales y de análisis de conglomerados”, Revista Colombiana de Estadística, vol. 30, no. 2, pp. 231-245, 2007

N. Gámez, “Fundamentos y aplicaciones del análisis de correspondencias difuso”, Comunicaciones en estadística, vol. 5, no. 1, pp. 7-31, 2012

Published

2023-05-01

How to Cite

Ospina Hernández, G. G., Gallardo Pérez, H. de J., & Villamizar Jaimes, D. (2023). Active pedagogies in financial mathematics. Mundo FESC Journal, 13(26), 200–212. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1518

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)