Changes in the teaching-learning process in an HEI as a result of Covid-19

Authors

  • Mónica Eliana Aristizábal Velásquez Universidad Católica Luis Amigó
  • Sonia Ruth Quintero Arrubla Universidad Católica Luis Amigó
  • Ubeimar Aurelio Osorio Atehortúa Universidad Católica Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.839

Keywords:

Covid-19, Higher Education, Learning, Teaching, Training

Abstract

Abstract

 

The world experienced, in the last year, a series of variations to its daily life from the outcome of the Covid-19 pandemic, not only health and the economy presented structural changes, but Higher Education had to rush to respond adequately to the changes that the public health situation worldwide required. Although many Universities or Institutions of Higher Education advanced in elements for virtuality and synchronous work under technological mediation, the development of the teaching-learning processes that were oriented were still closely related to presence. Objective. The objective of this study is to determine the differences in the teaching-learning processes from the students' perception, before and during the Covid-19 Method. A study with an analytical empirical approach, of correlational scope and non-experimental design, was carried out, which had a probabilistic sample of students from the Faculty of Education of the Luis Amigó Catholic University. Results. Statistically significant differences were found, with p values <0.05, between the teaching-learning processes carried out before Covid-19 and during Covid-19. Conclusion. It was possible to conclude that the proposed hypothesis is accepted from the statistical results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Naciones Unidas. Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Asamblea General, pp. 1-40. 2015. Disponible en: http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.phpscript=sci_nlinks&pid=S1390 8642202000010011300027&lng=en

M. Álvarez-Jaramillo, J. BohórquezReyes y J. Velásquez- Rojas, “Acciones para alcanzar los Objetivos de Desarrollo Sostenible 4 y 5. Estrategias implementadas por la FUJNC”, Santiago (154), 243–260 2021. [En línea] disponible en: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5317 [29-agos-2021]

J. Bonilla-Guachamín, Las dos caras de la educación en el COVID-19. CienciAméRica, vol. 9, núm. 2, pp. 89-98,2020. doi:10.33210/ca.v9i2.294

J. L. Moreno y L. L Molins, “Educación y Covid-19: Colaboración de las familias y tareas escolares”, Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, vol. 9, num 3, pp. 1-15. 2020 [En linea] [Accedido en: 19-may-21]

L. V. Rojas, C. J. Huamán y F. M. Salazar, “Pandemia COVID-19: repercusiones en la educación universitaria”, Odontología Sanmarquina, vol. 23, num. 2, pp. 203-205, 2020 [En linea] Disponible en: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/download/17766/14848 [Accedido en: 19-may-21]

Ley 30 de 1.992. Cap. I. art.1 Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article86437.html

G. B. López y M. C. Mesa, “El proceso de enseñanza-aprendizaje desde una perspectiva comunicativa”, Revista Iberoamericana de Educación, vol. 1, num. 7, 2016. [En linea] Disponible en: https://rieoei.org/historico/deloslectores/1289Bravo.pdf [Accedido en: 23-may-21]

E. Antelo y A. Aliaud, “¿A qué llamamos enseñar?. Los gajes del oficio”, Enseñanza, pedagogía o formación, pp. 19-37. 2009. [En línea] Disponible en: file:///C:/Users/ayudas/Desktop/SEMESTRE%20%202%202021/DOCENCIA/INGLES%20a21/imprimir/Antelo-Los-Gajes-DelOficiowith-cover-page-v2.pdf [Accedidoen: 23-may-21]

R. Cousinet, “Qué es enseñar”, Archivos de Ciencias de la Educación, vol. 8, núm. 8, pp 1-5. 2014. [En línea] Disponible en: https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.6598/pr.6598.pdf [Accedido en: 23-may-21]

M. C. Davini, Métodos de enseñanza. Didáctica general para maestros y profesores. Buenos Aires, Santillana, 2008 [En línea] Disponible en: file:///C:/Users/ayudas/Desktop/SEMESTRE%20%202%202021/DOCENCIA/INGLES%20a21/imprimir/METODOSDEENSENANZA-davini-with-coverpage-v2.pdf [Accedido en: 23-may-21]

E. Álvarez-Estrada, L. DuqueGómez, S. Moncada-Arboleda y S. R. Quintero-Arrubla, “Los 5 dispositivos de aprendizaje: un punto de partida para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en la primera infancia”, Revista Sinergia, vol 1, num. 9, pp. 73-82, 2021. [En línea] Disponible en: http://200.122.211.70/ojs/index.php/Revistasinergia/article/view/130/102 Accedido en: 23-may-21]

D. H. Schunk, Teorías del aprendizaje. Pearson educación. 1997. [En línea] [Accedido en: 23-may-21]

C. Glejzer, Las bases biológicas del aprendizaje. Buenos Aires, Editorial de la Facultad de Filosofia y letras, Universidad de Buenos Aires, 2017. [En línea] Disponible en: http://repositorio.filo.uba.ar:8080/bitstream/handle/filodigital/4177/Las%20bases%20biol%C3%B3gicas%20del%20aprendizaje_interactivo.pdf?sequence=1&isAllowed=y [Accedido en: 23-may-21]

R. Hernández y C. P. M. Torres, Metodología de la investigación. (Vol. 4), México, McGraw-Hill Interamericana, 2018

Ministerio de Salud. Resolución 8430. 1993. [En línea] Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF [Accedido en: 1-oct-2021]

M. D. G. García, “La docencia desde el hogar. Una alternativa necesaria en tiempos del Covid 19”, Polo del conocimiento: Revista científicoprofesional, vol. 5, núm. 4, pp. 304-324. 2020. [En línea] Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7398376 [Accedido en: 10-agos-2021]

Y. Rodríguez, A. Solórzano, M. Vera y M. Parrales, “Actitud frente a la distancia socio-afectiva de los estudiantes en la enseñanza virtual”, Revista Científica Multidisciplinaria, vol. 5, núm. 1, pp.57-74, 2021. Doi: https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n1.2021.313

I. Bautista, G. Carrera y E. León, “Evaluación de satisfacción de los estudiantes sobre las clases virtuales”, Revista Minerva de Investigación Científica. Vol 2, num. 1, pp. 05-12. 2020. [En línea] Disponible en: https://minerva.autanabooks.com/index.php/Minerva/article/view/6/98 [Accedido en: 1-oct-2021]

H. Flores-Girón y E. Paz-Maldonado, “Percepciones de los estudiantes de Odontología sobre la enseñanza universitaria en tiempos de COVID-19”, Educación Médica Superior, vol. 35, 2021. [En línea] Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2806 [1 de octubre de 2021]

M. Chacón, “Así han caído las matrículas universitarias en Colombia por la pandemia”, El Tiempo. 2021. [En línea] Disponible en: https://www.eltiempo.com/vida/educacion/matriculasuniversitarias-encolombia-han-caidopor-la-pandemia-622133 [Accedido en: 01-octb-2021]

Published

2021-11-01

How to Cite

Aristizábal Velásquez, M. E. ., Quintero Arrubla, S. R. ., & Osorio Atehortúa, U. A. . (2021). Changes in the teaching-learning process in an HEI as a result of Covid-19. Mundo FESC Journal, 11(S3), 195–205. https://doi.org/10.61799/2216-0388.839

Issue

Section

Articulos