Inequality in the property tax burden among socioeconomic strata

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1741

Keywords:

Econometric model, Inequality, Property Tax, Socioeconomic strata, Tax authorities

Abstract

The objective of this study is to analyze inequality in the property tax burden in the city of San José de Cúcuta. Methodologically, a quantitative methodology with a cross-sectional design is followed. In the exploratory phase, the database of the Great Integrated Household Survey is used to identify the characteristics of households that pay property tax in the city of San José de Cúcuta for the year 2023. It is worth noting that the study population consists of 8,454 individuals, while the sample comprises 642 people. Subsequently, a descriptive-correlational phase is conducted, where an econometric model is estimated using EViews software to verify whether the property tax burden in the city of San José de Cúcuta is disproportionate among different socioeconomic strata. Likewise, a contextualization of the socioeconomic reality of the households in the sample is carried out, as well as the estimation of a linear econometric model for the quantiles 0.25, 0.50, and 0.75. The results reveal that certain variables significantly affect the distribution of the property tax burden, including socioeconomic stratum, educational level, and access to public services. About the econometric estimation using quantile regression, it is verified that there are significant inequalities in the property tax burden in the city of San José de Cúcuta. It is concluded that the coefficients obtained in the 0.25, 0.50, and 0.75 quantiles suggest that the relationship between property tax and income is not uniform across the distribution. This work makes academic and practical contributions, as it highlights the need for a more equitable tax collection system in the region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • CARLOS , Universidad de Santander, Cúcuta, Colombia.

    Maestrante en Tributaria

  • ROLANDO, Universidad Libre Colombia, Cúcuta, Colombia

    Doctor en Administración. 

  • EDGAR JOSÉ GÓMEZ ORTIZ , Universidad Libre Colombia, Cúcuta, Colombia

    Doctor en Ciencias Gerenciales. 

References

[1] Departamento Nacional de Planeación, «Terridata – Comparaciones de datos territoriales,» 2023. [En línea]. Available: https://terridata.dnp.gov.co/index-app.html#/comparaciones.

[2] Banco de la República de Colombia, «El impuesto predial en Colombia: evolución reciente, comportamiento de las tarifas y potencial de recaudo,» 2004. [En línea]. Available: https://www.banrep.gov.co/es/el-impuesto-predial-colombia-evolucion-reciente-comportamiento-las-tarifas-y-potencial-recaudo.

[3] D. N. Mendieta y J. A. Guartán, «Análisis de la proporcionalidad del impuesto predial en el Gobierno Autónomo descentralizado de Guayaquil,» Dominio de las Ciencias, nº 9, pp. 304-324, 2023. [En línea]. Available: https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3205

[4] Área Cúcuta, «Alcaldía de Cúcuta amplió el plazo del descuento por pronto pago en el impuesto predial,» 2023. [En línea]. Available: https://www.areacucuta.com.

[5] DANE, «Gran Encuesta Integrada de Hogares (GEIH) 2023,» 2023. [En línea]. Available: https://microdatos.dane.gov.co/index.php/catalog/782.

[6] Alcaldía de San José de Cúcuta, «Decreto 0179 de 2024. Por el cual se modifica el plazo para pagar el impuesto predial unificado vigencia 2024, en el municipio de San José de Cúcuta,» 2024. [En línea]. Available: https://cucuta.gov.co/decreto-no-0179-de-fecha-21-de-marzo-2024.

[7] Alcaldía de San José de Cúcuta, «Descuentos en impuestos. Secretaría de Hacienda,» 2023. [En línea]. Available: https://cucuta.gov.co/descuentos-en-impuestos/.

[8] N. N. Vila-Cárdenas, L. A. Suárez-Espitia y N. I. Díaz-Ortega, «Beneficios tributarios para incentivar el recaudo de impuestos en Cúcuta 2014-2018,» Revista Gestión y Desarrollo Libre, vol. 5, nº 10, pp. 162-184, 2020. [En línea]. Available: https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gestion_libre/article/download/8100/9546/22389 DOI: https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.10.2020.8100

[9] M. G. Garzón y G. F. Serrano, «Los impuestos territoriales en Colombia y la inequidad social, ¿la voluntad de la clase dominante erigida en ley?,» Revista Iusta, vol. 2, nº 41, pp. 61-75, 2014. [En línea]. Available: https://www.redalyc.org/pdf/5603/560358701005.pdf DOI: https://doi.org/10.15332/s1900-0448.2014.0041.04

[10] M. A. Cadena-Albarracín, A. L. Martínez-Anteliz y D. Sanjuan-Vélez, «El Impuesto sobre las Ventas Agregado: propuesta de una nueva reforma,» Revista Gestión y Desarrollo Libre, vol. 5, nº 10, pp. 209-237, 2020. [En línea]. Available: https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.10.2020.8103 DOI: https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.10.2020.8103

[11] J. L. Garrido-Ortíz, Análisis de la desigualdad en la distribución de la riqueza por activos inmobiliarios para el área urbana del cantón Ibarra en el año 2018, Ecuador: PUCE, 2019. [En línea]. Available: https://repositorio.puce.edu.ec/items/abe453bd-27b2-4974-8f23-b5ede24f24d5

[12] J. d. J. Madrigal-Delgado, «Recaudación del impuesto predial en México: desafío del federalismo fiscal,» Investigación Administrativa, vol. 50, nº 127, pp. 135-154, 2021. [En línea]. Available: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-76782021000100009 DOI: https://doi.org/10.35426/IAv50n127.09

[13] D. Barco, K. Olivas y P. Chávez , «Promoviendo mayor eficacia y menor desigualdad a través de la descentralización,» de Proyecto Perú Debate 2021: propuestas hacia un mejor gobierno, Perú, perudebate.org, 2021, pp. 1-31. [En línea]. Available: https://cies.org.pe/investigacion/promoviendo-mayor-eficacia-y-menor-desigualdad-traves-de/

[14] D. Narváez Mendieta y J. A. Jiménez Guartán, «Análisis de la proporcionalidad del impuesto predial en el Gobierno Autónomo descentralizado de Guayaquil,» Dominio De Las Ciencias, vol. 9, pp. 304-324, 2023. [En línea]. Available: https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3205

[15] M. M. Pedreros-Pinzon, «Desigualdades recaudatorias municipales en Colombia - estudio de caso Cundinamarca,» Administración & Desarrollo, vol. 47, nº 2, pp. 70-91, 2017. [En línea]. Available: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6403416 DOI: https://doi.org/10.22431/25005227.365

[16] A. F. Manrique-Martínez y I. D. Viáfara Jaramillo, Importancia del Impuesto Predial Unificado en el Desarrollo del Municipio de Girardot, Colombia: Universidad Piloto de Colombia, 2020. [En línea]. Available: https://repository.unipiloto.edu.co/bitstream/handle/20.500.12277/9576/1608142136213-Importancia%20del%20impuesto%20predial%20unificado%20en%20el%20desarrollo%20%20del%20municipio%20de%20girardot.pdf

[17] M. d. C. Bayona-Velásquez, «Desigualdad percibida, justificación del sistema y preferencias redistributivas en estudiantes universitarios de la ciudad de Santa Marta, Colombia,» Revista Jangwa Pana, vol. 20, nº 1, pp. 101-130, 2021. [En línea]. Available: https://www.redalyc.org/journal/5880/588070141006/html/ DOI: https://doi.org/10.21676/16574923.3995

[18] J. Vargas-Reina, P. García-Reyes y F. Gutiérrez-Sanín, «Problemas Del Cobro Del Impuesto Predial Y Sus Efectos Sociales En Contextos De Conflicto Armado. Los Casos De Carmen De Bolívar Y Turbo En Colombia,» Colombia Internacional, vol. 112, pp. 89-122, 2022. [En línea]. Available: https://revistas.uniandes.edu.co/index.php/colombia-int/article/view/2996

[19] B. d. C. Cuadrado-Arteaga y C. d. C. Tatis-Santos, Propuesta pedagógica para mejorar la cultura tributaria del impuesto predial en el municipio de San Bernardo del Viento, Colombia: Universidad de Medellín, 2023. [En línea]. Available: http://hdl.handle.net/11407/7833

[20] M. D. Cárcamo-Monsalve, Evaluación de los incumplidos y omisos del impuesto de industria y comercio generado por las pymes del municipio de Cúcuta, Colombia: Univeridad Francisco de Paula Santander, 2022. [En línea]. Available: https://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/7949

[21] R. Hernández-Sampieri, C. Fernández-Collado y P. Baptista-Lucio, Metodología de la investigación, México: McGraw-Hill, 2014. [En línea]. Available: https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

[22] ONU, «World Cities Report 2020: The value of sustainable urbanization. ONU-Hábitat,» 2020. [En línea]. Available: https://onu-habitat.org/images/WCR2020.

[23] CEPAL, «Housing and basic services – Inequalities,» 2023. [En línea]. Available: https://statistics.cepal.org/portal/inequalities/housing-and-basic-services.html?lang=es&indicator=4619.

[24] Departamento Nacional de Planeación, «TerriData. DNP,» 2022. [En línea]. Available: https://terridata.dnp.gov.co/index-app.html#/comparaciones.

[25] M. García y A. Vásquez-Carreño, «Análisis comparativo del IVA: gestión de impuestos de Colombia y de Venezuela de acuerdo con la normativa vigente,» Revista Gestión y Desarrollo Libre, vol. 6, nº 11, pp. 215-244, 2021. [En línea]. Available: https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gestion_libre/article/view/8087

[26] J. H. Flórez-Márquez, A. S. Agro-Gómez y R. Eslava-Zapata, «Tax benefits for companies in the construction sector: a study of social housing projects,» Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias, vol. 2, pp. 1-10, 2023. [En línea]. Available: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9871926 DOI: https://doi.org/10.56294/sctconf2023437

[27] S. Bernal-Gómez y F. Fonseca-Sierra, «El problema de la estratificación socioeconómica para los servicios públicos domiciliarios en Colombia,» Revista Legem, vol. 9, nº 1, p. 89-108, 2023. [En línea]. Available: https://revistas.uniatlantico.edu.co/index.php/legin/article/view/3733 DOI: https://doi.org/10.15648/legem.1.2023.3733

[28] R. Eslava-Zapata, C. V. Morales-Zambrano y L. L. González-Acevedo, «Benefits of the Special Tax Regime Special Economic and Social Zone versus the Ordinary Income Tax Regime: An empirical study,» Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias, vol. 2, pp. 1-18, 2023. [En línea]. Available: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9871924.pdf DOI: https://doi.org/10.56294/sctconf2023435

[29] R. Eslava-Zapata, M. Tarazona y W. A. Veloza-García, «Special Regime of Special Social Economic Zones: A study in Health Service Providing Institutions,» Salud, Ciencia y Tecnología –Serie de Conferencias, vol. 1, pp. 1-12, 2022. [En línea]. Available: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9871701 DOI: https://doi.org/10.56294/sctconf2022361

[30] J. Vargas-Reina, P. García-Reyes, F. Gutiérrez-sanín, «Problemas del cobro del impuesto predial y sus efectos sociales en contextos de conflicto armado. Los casos de Carmen de Bolívar y Turbo en Colombia,» Colombia Internacional, vol. 112, p. 89–122, 2022. [En línea]. Available: https://revistas.uniandes.edu.co/index.php/colombia-int/article/view/2996 DOI: https://doi.org/10.7440/colombiaint112.2022.04

[31] F. Martínez-Vargas, D. Duana-Ávila y T. J. Hernández-Gracia, «El emprendedor social y su impacto en el sector de energía solar fotovoltaica en Hidalgo,» Región Científica, vol. 3, nº 2, p. 2024301, 2024. [En línea]. Available: https://rc.cienciasas.org/index.php/rc/article/view/301

[32] N. Pérez-Guedes y A. Arufe-Padrón, «Perspectivas de la transición energética en Latinoamérica en el escenario pospandemia,» Región Científica, vol. 2, nº 1, p. 202334, 2023. [En línea]. Available: https://rc.cienciasas.org/index.php/rc/article/view/34

[33] Banco de la República , «El impuesto predial en Colombia: evolución reciente, comportamiento de las tarifas y potencial de recaudo,» 2022. [En línea]. Available: https://www.banrep.gov.co/es/el-impuesto-predial-colombia-evolucion-reciente-comportamiento-las-tarifas-y-potencial-recaudo?utm_source=chatgpt.com.

[34] J. A. Prada-Segura, «Modelo de Deterioro de los Instrumentos Financieros,» Región Científica, vol. 2, nº 1, p. 202317, 2023. [En línea]. Available: https://rc.cienciasas.org/index.php/rc/article/view/17

[35] M. García y A. Vásquez-Carreño, «Análisis comparativo del IVA: gestión de impuestos de Colombia y de Venezuela de acuerdo con la normativa vigente,» Revista Gestión y Desarrollo Libre, vol. 6, nº 11, pp. 215-244, 2021. [En línea]. Available: https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gestion_libre/article/view/8087 DOI: https://doi.org/10.18041/2539-3669/gestionlibre.11.2021.8087

[36] J. J. Burgos-Moncada, «Caracterización estratégica del impuesto predial en el municipio de Cúcuta a 2019,» Revista Gestión y Desarrollo Libre, vol. 5, nº 10, pp. 127-141, 2020. [En línea]. Available: https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gestion_libre/article/download/8098/version/7408/7312/22387

[37] R. J. Guerrero-Díaz y H. F. Noriega-Quintana, «Impuesto predial: Factores que afectan su recaudo,» Económicas CUC, vol. 36, nº 1, pp. 133-152, 2015. [En línea]. Available: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6799367.pdf DOI: https://doi.org/10.17981/econcuc.36.1.2015.25

Published

2025-07-09

Issue

Section

Artículo Originales

How to Cite

CARLOS, ROLANDO, & GÓMEZ ORTIZ , E. J. . (2025). Inequality in the property tax burden among socioeconomic strata. Mundo FESC Journal, 15(31). https://doi.org/10.61799/2216-0388.1741

Most read articles by the same author(s)