Critical Reading: Challenges of Sustainable Education in the Formation of Critical Thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1800

Keywords:

: Generic competencies, education for sustainability, critical reading, critical thinking.

Abstract

The complexity of the development of those competencies so necessary to be able to face the challenges of education for sustainable development has led to the approach of this research whose purpose is to analyze the role played by critical reading as a teaching tool to foster the development of critical thinking and the potential of generic competencies. The research was conducted from a qualitative approach under the action research method, focused on a group of first semester students of the Faculty of Education Sciences of the University of Pamplona. The diagnoses carried out by means of check-ups and pedagogical activities revealed a very marked heterogeneity in the development of these competencies, a heterogeneity influenced by socioeconomic, cultural and also academic characteristics. The results point to the need to apply differentiated pedagogical strategies according to the characteristics of the students. Critical reading should therefore be one of the transversal strategies that can help not only to improve students' academic practice but also contribute to the development of critical, reflective citizens committed to the social and environmental challenges of today's world.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Y. A. González, A. M. Ilagor, N. Garnica y V. S. Valdespino, “Diseño de una escuela de arte y oficios en la ciudad de Heroica Zitácuaro, Michoacán,” Revista e-RUA, vol. 17, no. 7, pp. 115-122, Ene. 2025, doi: 10.25009/e-rua.v17i07.290 DOI: https://doi.org/10.25009/e-rua.v17i07.290

M. R. Acosta, P. I. Vizcaíno, G. A. Torres, L. E. Veintimill y I. A. Maldonado, “Integración de la sostenibilidad en los planes de estudio universitario,” Revista InveCom, vol. 5, no. 1, pp. 1-13, Mar. 2025, doi: 10.5281/zenodo.12637783

M. E. Pérez, M. T. Acurero, P. A Martínez, M. C. Méndez y L. Jiménez, “Impacto de la gestión universitaria en el desarrollo sostenible”, Económicas CUC, 45(1), e24356, Ago. 2023, doi: 10.17981/econcuc.Org.4356 DOI: https://doi.org/10.17981/econcuc.Org.4356

B. Macedo y C. Salgado, “Educación ambiental y educación para el desarrollo sostenible en América Latina”, Revista Fórum de Sostenibilidad, no. 1, 29-37, Ene. 2007. [En línea]. Disponible en: https://www.ehu.eus/cdsea/web/wp-content/uploads/2016/12/Revista1.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, " Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives", Jan. 2017. [En línea]. Disponible en: https://www.unesco.org/en/articles/education-sustainable-development-goals-learning-objectives

M. Urrea-Solano, M. J. Hernández-Amorós y L. Vega-Ramírez, Educación para la sostenibilidad: Estrategias, innovaciones y retos. Barcelona: Octaedro Editorial, 2025. DOI: https://doi.org/10.36006/09669-1

L. B. Zambrano-Rodríguez, Y. E. Burbano-Intriago, M. J. Ayoví-Bernal y Á. F. Bernal-Álava, “Recursos educativos del siglo XXI y su aporte a la educación para el desarrollo sostenible”. Journal Scientific MQRInvestigar, vol. 9, no. 1, pp. 1-24, Mar. 2025, doi: 10.56048/MQR20225.9.1.2025.e25 DOI: https://doi.org/10.56048/MQR20225.9.1.2025.e25

S. Soler y P. Rosser, “Proyecto «Ecoeduca sostenible»: Integrando los ODS a través de una situación de aprendizaje con enfoque de pedagogía crítica,” en Educación para la sostenibilidad: Estrategias, innovaciones y retos, M. Urrea-Solano, M. J. Hernández-Amorós y L. Vega-Ramírez, Barcelona: Octaedro Editorial, 2025, pp. 335-349.

Naciones Unidas, “Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible”, Sept. 2015. [En línea]. Disponible en: https://sdgs.un.org/es/2030agenda

A. Antúnez y E. Quiroga, “Educación para la sostenibilidad a través de situaciones de aprendizaje: Guía teórico-práctica para profesorado”, 2023. [En línea]. Disponible en: https://www.factoria-4-7.org/wp-content/uploads/2023/12/Educacion-Para-La-Sostenibilidad-A-Traves-De-Situaciones-De-Aprendizaje_Guia-Teorico-Practica-Para-Profesorado.pdf

J. E. Cifuentes, J. A. Chacón y I. A. Moreno, “Impacto de las pruebas Saber Pro en los estudiantes de una licenciatura”, Revista Boletín Redipe, vol. 9, no. 5, pp. 113-126, May. 2020, [En línea]. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/978 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v9i5.978

M. Núñez, L. Marroco, E. García y L. Moreno, “La lectura crítica en ingresantes a la Udelar. Un posible diálogo entre lo esperado y lo empírico”, InterCambios. Dilemas y Transiciones de la Educación Superior, vol. 11, no. 2, pp. 110-119, Ago. 2024, doi: 10.29156/ INTER.11.2.8 DOI: https://doi.org/10.29156/INTER.11.2.8

J. Valls, “Entrenamiento del ChatGPT, lectura, pensamiento crítico y creatividad”, European Public & Social Innovation Review, vol. 10, pp. 1-18, Ene. 2025, doi: 10.31637/epsir-2025-1194 DOI: https://doi.org/10.31637/epsir-2025-1194

Universidad de Pamplona, “Biblioteca José Rafael Faría Bermúdez”, 2025. [En línea]. Disponible en: https://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/portalIG/home_15/publicacion/publicado/index.htm

Universidad de Pamplona, “Sello Editorial Unipamplona”, 2025. [En línea]. Disponible en: https://books.unipamplona.edu.co/index.php/editorial/catalog

J. C. Cantillo, M. C. Pacheco y J. M. Torres, “Desarrollo sostenible en la educación universitaria: Retos y oportunidades”, Revista Interdisciplinaria De Educación, Salud, Actividad Física Y Deporte, vol. 1, no. 3, pp. 79–92, Sept. 2024, doi: 10.70262/riesafd.v1i3.2024.27 DOI: https://doi.org/10.70262/riesafd.v1i3.2024.27

S. Y. Toncel-Ramos, N. A. Zambrano-Medina, M. Llanos-Redondo, H. R. N. Rangel-Navia y A. Llanos-Redondo, “Análisis de los puntajes obtenidos en la prueba Saber Pro por los estudiantes de la Universidad de Pamplona, Colombia, durante el año 2020”, Mundo FESC, vol. 11, no. S6, pp. 414-425, Feb. 2021, doi: 10.61799/2216-0388.1237 DOI: https://doi.org/10.61799/2216-0388.1237

T. Alonso-Sainz, “Educación para el desarrollo sostenible: una visión crítica desde la Pedagogía”, Revista Complutense de Educación, vol. 32, no. 2, pp. 249-259, Abr. 2021, doi: 10.5209/rced.68338 DOI: https://doi.org/10.5209/rced.68338

D. Amber-Montes, M. Morales-Valero y E. Prieto-Jiménez, “Revisión sistemática de la literatura sobre la inclusión de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en la Educación Secundaria Obligatoria en España”, Revista Complutense de Educación, vol. 35, no. 3, pp. 597-608, Jul. 2024, doi: 10.5209/rced.86037 DOI: https://doi.org/10.5209/rced.86037

J. Gutiérrez, J. Benayas y S. Calvo, “Educación para el desarrollo sostenible: Evaluación de retos y oportunidades del Decenio 2005-2014. Revista Iberoamericana de Educación, no. 40, pp. 25-69, Ene. 2006, doi: 10.35362/rie400781 DOI: https://doi.org/10.35362/rie400781

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Objetivos de aprendizaje. París: UNESCO, 2017.

M. Nay-Valero y M. E. Febres, “Educación ambiental y educación para la sostenibilidad: Evolución y tendencias”, Encuentros, vol. 17, no. 02, pp. 24-45, Feb. 2019, doi: 10.15665/encuent.v17i02.661 DOI: https://doi.org/10.15665/encuent.v17i02.661

N. Bedoya, “Investigación Educativa para el Desarrollo Sostenible”, Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, vol. 8, no. 3, pp. 9170-9185, Jul. 2024, doi: 10.37811/cl_rcm.v8i3.12068 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.12068

L. Quintana y J. Hermida, “La teoría fundamentada y las investigaciones no empíricas. Análisis crítico de los componentes del proceso de investigación cualitativa”, Aportes al Derecho, vol. 8, no. 8, pp. 86-123, Dic. 2024, https://revistajuridica.uflo.edu.ar/index.php/RevistaJuridica/article/view/100

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación, “Caja de herramientas Saber Pro”, 2025. [Online]. Disponible en: https://www.icfes.gov.co/caja-de-herramientas-saber-pro/

R. Ferreiro, El maestro investigador: El Método JAVI de investigación educativa aplicada. México: Grupo Editorial Unisan, 2018.

C. Gutiérrez-González, L. A. Caro, H. Álvarez y L. L. Montero, “La gamificación como estrategia pedagógica para el fortalecimiento de la lectura crítica en la educación”, Sophia, vol. 2, no. 2, pp. 1-13, Oct. 2024, doi: 10.18634/sophiaj.20v.2i.1370 DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.20v.2i.1370

G. del C. Vinueza, L. M. Gonzáles y S. V. Contreras, “Estrategias efectivas para mejorar la comprensión lectora en estudiantes universitarios: Un enfoque basado en la investigación”, Ciencia Y Educación, vol. 5, no. 12, 108-121, Dic. 2024, doi: 10.5281/zenodo.14553773

Downloads

Published

2025-08-06

Issue

Section

Artículo Originales

How to Cite

García Mendoza, J. O., Vásquez-Ruíz, L. L. ., & Mojica-Acevedo, E. C. (2025). Critical Reading: Challenges of Sustainable Education in the Formation of Critical Thinking. Mundo FESC Journal, 15(31). https://doi.org/10.61799/2216-0388.1800

Most read articles by the same author(s)