Impact on the management and costs of educational infrastructure projects under the SECOP I review in the department of Santander
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.1045Keywords:
audit, cost deviations, cost management, time management, lessons learnedAbstract
This document presents a compendium of the information compiled by postgraduate students from a private university, on the study carried out on the construction contract No. 136 of the state entity Los Santos, Santander, awarded through a bidding process, whose objective is "Improvement of the Mesa de Jéridas Integrated School of the Municipality of Los Santos, Santander”. An analysis of the administrative and financial documentation of the contract was carried out through the review of the documents published in SECOP I, randomly selected from the LP-004-2020 process, showing 2 budget additions close to 14% of the initial budget, and 3 additions in time of 87.5% of what is established in the initial contract. It was possible to determine that the alterations of public order at the national level had a negative impact on the programming and execution of the project activities due to the shortage of materials, as well as improving the processes of formulating civil works where better technical and legal aspects are planned. when starting an execution process.
Downloads
References
Agencia Nacional de la contratacion pubica, Secop I, 2019
J. Arrieta, & D. Rodriguez. Metodo Delphi. 2013. Recuperado de https://it.wikipedia.org/wiki/Metodo_Delphi
C. A. Romero Mera. Historia de la interventoría en colombia. 12 (2007), 703- 712. 2014. Recuperado de https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/ birimler/saglikli- beslenme-hareketli-hayat-db/ Yayinlar/kitaplar/diger-kitaplar/TBSA-Beslenme-Yayini.pdf
D. Gomez. Identifiación y análisis de los factores que afectan la desviación de los costos planeados vs ejecutados en obras civiles de Santander a partir de la percepciones de los expertos. (Vol. 1). 2012.
Institute, P. management. Guia de los fundamentos para la direccion de proyectos sexta edicion. 2017.
J. Linares. Plan Gerencial Para El Proceso De Interventoria En Construcciones De Obras Civiles. 117. 2009.
S. Lozano Serna. I. Patiño Galindo, A. Gómez-Cabrera. Identificación de factores que generan diferencias de tiempo y costos en proyectos de construcción en Colombia. Ingeniería y Ciencia, 14(27), 117-151. 2018. https://doi.org/10.17230/ ingciencia.14.27.6
F. C. Navarro. Identificación y clasificación de los factores de riesgo que afectan en costo y tiempo el desempeño de los proyectos de construcción y su relación con la estructura desglosada de riesgos (Vol. 15). 2016.
J. Hernández Royett. Y. F. Hernández,Y. F. A. M Gil. & E. Cárdenas Barboza,E. Evaluación del modelo integrado de planeación y gestión (MIPG) en las entidades territoriales del estado colombiano. Aglala, 9(1), 444-463. 2018.
S. A. Duran Pabón. D. Pérez Lizcano & N. S. Guevara Lozano. Procesos de contratación pública, enfocado en las deficiencias subyacentes de la etapa precontractual. Formación Estratégica, 3(01), 48–63. 2022.
Y. D. Araque. V. H. Córdoba & C. Y. De Meriño. Emprendimiento sostenible: una opción para el crecimiento local. I+ D Revista de Investigaciones, 11(1), 105-116. 2018. https://doi.org/10.33304/ revinv.v11n1-2018009
E. J. Barrientos Monsalve. J. A. Cárdenas Gutiérrez. y C. J. Bravo Fuentes. LAS ESTRUCTURAS INDUSTRIALIZADAS COMO ELEMENTO INNOVADOR BAJO EL CONTRASTEDELASPERCEPCIONES DE LOS INGENIEROS. Revista tecnologías de Avanzada. ISSN: 1692- 7257 - Volumen 2 – Número 36 - 2020. DOI: https://doi.org/10.24054/16927257. v36.n36.2020.4014
VIQUEZ-DUARTE, Maikol; OROZCO- DELGADO, Víctor. La administración de proyectos de infraestructura en el Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. Innovaciones Educativas, San José , v. 22, n. 32,p. 213-231, June 2020 . Available from <http://www.scielo.sa.cr/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S2215 - 41322020000100213&lng=en&nrm= iso>. access on 28 Oct. 2022. http:// dx.doi.org/10.22458/ie.v22i32.2819.
PACHECO MARTINEZ, Nancy Jacqueline. Evaluación del impacto de la infraestructura física educativa en la educación. RIDE. Rev. Iberoam. Investig. Desarro. Educ, Guadalajara , v. 11, n. 22, e066, jun. 2021 . Disponible en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672021000100166&lng=es&nrm=i so>. accedido en 28 oct. 2022. Epub 20-Sep-2021. https://doi.org/10.23913/ ride.v11i22.940.
TRUJILLO-LOSADA, Milton Fernando; HURTADO-ZUNIGA,María Cristina; PEREZ-PAREDES, María Julieth. Fortalecimiento de los proyectos educativos de las instituciones educativas oficiales del municipio de Santiago de Cali. Revista Investig. Desarro. Innov., Duitama , v. 9, n. 2,p. 319-331, June 2019 . Available from <http://www.scielo.org.co/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S2027- 83062019000100319&lng=en&nrm=i so>. access on 28 Oct. 2022. https://doi. org/10.19053/20278306.v9.n2.2019.9177
PEREZ-VALBUENA, Gerson Javier; AYALA-GARCIA, Jhorland; CHIRIVI- BONILLA, Edwin Jaime. Urbanización y compromiso comunitario: cinco estudios de caso sobre infraestructura social en educación y salud. rev. econ. Caribe, Barranquilla , n. 18,p. 140-159, July 2016 . Available from <http://www.scielo.org.co/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S2011-21062016000200006&lng=en&nrm=i so>. access on 28 Oct. 2022.
SALMASI VILLARROEL, Nadima; SANCHEZ CARRENO, José Amador. La gestión escolar desde los proyectos educativos. Saber, Cumaná , v. 25, n. 3, p. 259-264, sept. 2013 . Disponible en <http://ve.scielo.org/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S1315 - 01622013000300003&lng=es&nrm=i so>. accedido en 28 oct. 2022.
SANCHEZ, Luis et al . El rol de la infraestructura tecnológica en relación con la brecha digital y la alfabetización digital en 100 instituciones educativas de Colombia. Calidad en la educación, Santiago , n. 47, p. 112-144, dic. 2017 . Disponible en <http://www.scielo.cl/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S0718 - 45652017000200112 &lng=es&nrm=iso>. accedido en 28 oct. 2022. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652017000200112.
ARECA, Mireya. Aulas eficientes para nivel secundario: ¿qué parámetros de diseño seguir?. Rev. Cien. Tec. In., Chuquisaca , v. 16, n. 18, p. 09-28, dic. 2018 . Disponible en . accedido en 28 oct. 2022
Pineda AceroJulia Andrea , y "Diseño de proyectos educativos mediados por TIC: un marco de referencia." Opción, vol. 32, no. 10, 2016, pp.479-499. Redalyc, https: / /www.redalyc.org/articulo. oa?id=31048901026
DelfinoFerreira,Alcides,TerreroRomero, Yiliannis , Suzeta ZuluetaLeonardo El Proyecto Educativo: retos y perspectivas desde un enfoque interdisciplinar. EduSol [en linea]. 2015, 15(50), 39-50[fecha de Consulta 28 de Octubre de 2022]. ISSN:. Disponible en: https://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=475747191005
SánchezMarisela Seguimiento y evaluación de planes y proyectos educativos: un reto y una oportunidad. Omnia [en linea]. 2008, 14(3), 32-50[fecha de Consulta 28 de Octubre de 2022]. ISSN: 1315-8856. Disponible en: https://www. redalyc.org/articulo.oa?id=73711121002
Pla López, Ramón , Ramos BañobreJosé LA CATEGORÍA CONTENIDO EN EL PROYECTO EDUCATIVO PARA LA FORMACIÓN INTEGRAL DE LOS PROFESIONALES. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación" [en linea]. 2016, 16(3), 1-24[fecha de Consulta 28 de Octubre de 2022]. ISSN: . Disponible en: https://www. redalyc.org/articulo.oa?id=44746861020
Y. C. Ureña-Villamizar, N. Y. Carrullo- Durán, M. S. Narváez-Castro, y R. C. Ontiveros-Cepeda, «Proyección social mediante la gestión de proyectos de investigación y desarrollo», Aibi revista investig. adm. ing., vol. 8, n.º S1, pp. 178- 185, sep. 2021
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.