Factors associated with mathematics learning in engineering students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1330

Keywords:

multivariate analysis, mathematical learning, factors, theoretical models

Abstract

Introduction: The research aims to identify factors that affect the learning of mathematics in en-gineering students of the Universidad Francisco de Paula Santander. Materials and methods: The research is framed in the quantitative paradigm, cross-sectional, explanatory and correlational. The sample consisted of 142 students of the Faculty of Engineering during the first period of 2022. The information related to the associated factors was collected through intentional sampling by means of a virtual survey applied through the institutional platform and the information corresponding to academic results in the differential calculus course was obtained from the academic information system, once the semester was over. Conclusion: Factors that influence the learning of mathematics in engineering students, among others, are the results of the state test in the quantitative reasoning and critical reading components, the level of education of the student’s parents and their use of infor-mation and communication technologies; other variables that can be considered determining factors, for the case analyzed in this study, do not constitute a significant contribution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

O. Campos, “La enseñanza de las matemáticas y su relación con otras ciencias”, Revista Guatemalteca de Educación Superior, vol. 5, no. 1, pp. 127-134, 2022

R. Cantoral, “Enseñanza de las matemáticas en educación superior”, Revista Electrónica Sinéctica, no. 19, pp. 3-27, 2001

H. Mendoza, V. Burbano y M. Valdivieso, “El papel del docente de matemáticas en Educación superior a distancia y virtual: una mirada desde los métodos mixtos de investigación”, Espacios, vol. 40, no. 39, pp. 3-16, 2019

Y. Grajales, C. Gutiérrez y A. Gamboa, “Importancia de la actividad experimental en la formación del docente de ciencias naturales”, Mundo FESC, vol. 11, no. S6, pp. 187-196, 2011.

J. Godino, C. Batanero y V. Font, Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas para maestros. Granada: Universidad de Granada, 2003.

O. Manzano, Y. González y M. Peñaranda, “Prácticas académicas exitosas en áreas administrativas en modalidad virtual”, Mundo FESC, vol. 11, no. S5, pp. 7-19, 2011.

J. Martínez, M. Vergel y H. Gallardo, “Inteligencias múltiples y estilos de aprendizaje, su relación con el rendimiento académico de estudiantes en estadística”, Revista Ecomatemático, vol. 5, no. 1, pp. 74-86, 2014.

J. Martínez, M. Vergel y H. Gallardo, “Factores asociados al rendimiento académico en estadística de estudiantes de administración pública” en Colección Pedagogía iberoamericana Fortalecimiento educativo, tomo 19, cap. 14, pp.191-206, Publisher: Redipe Editors: Colección pedagogía Iberoamericana, 2014.

M. Álvarez, Á. Arteaga, F. Henao y É. Ramírez, “Estrategia didáctica basada en el aprendizaje significativo, la pedagogía social para el desarrollo humano”, Mundo FESC, vol. 12, no. S2, pp. 24-37, 2012.

C. Mora, “Estrategias para el aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas”, Revista de Pedagogía, vol. 24, no. 70, pp. 181-272, 2003.

N. Herrera, W. Montenegro y S. Poveda, “Revisión teórica sobre la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas”, Revista Virtual Universidad Católica del Norte, no. 35, pp. 254-287, 2012.

R. Conejo y J. Redondo, “Variables y factores asociados al aprendizaje escolar: una discusión desde la investigación actual”. Estudios Pedagógicos, vol. 33, no. 2, pp. 155-175, 2007.

E. Chong, “Factores que inciden en el rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Politécnica del Valle de Toluca”, Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, vol. 47, no. 1, pp. 91-108, 2017.

M. Martín, D. Santo y C. Jenaro, “Factores personales-institucionales que impactan el rendimiento académico en un posgrado en educación”, CPU-e, Revista de Investigación Educativa, no. 27, pp. 4-32, 2020.

L. Garzón, M. Rojas, L. del Riego, M. Pinzón y A. Salamanca, “Factores que pueden influir en el rendimiento académico de estudiantes de Bioquímica que ingresan en el programa de Medicina de la Universidad del Rosario-Colombia”, Educ. Med, vol. 13, no. 2, pp. 86-96, 2010.

I. Brito y J. Palacio, “Calidad de vida, desempeño académico y variables sociodemográficas en estudiantes universitarios de Santa Marta-Colombia”, Duazary, vol. 13, no. 2, pp. 133–141, 2016.

M. Cruz, “Factores que inluyen en el rendimiento académico del estudiante”, Escenarios: empresa y territorio, vol. 5, no. 5, pp. 93-118, 2016

L. García y V. Moreno, “Factores asociados al rendimiento académico de los estudiantes de odontología en la clínica de crecimiento y desarrollo”, Acta Odontológica Colombiana, vol. 7, no. 1, pp. 81-89, 2017

H. Gallardo, M. Vergel, y F. Villamizar, “Investigación intervención y enfoque multimétodo en ciencias humanas y educación matemática”, Logos, Ciencia y Tecnología, vol. 9, no. 2, pp. 85-96, 2017.

R. Hernández, C. Fernández y M. Baptista, Metodología de la Investigación, México: Mc Graw Hill, 2014.

F. Sánchez, “Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos”, Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, vol. 13, no. 1, pp. 102-122, 2019.

C. Babativa, Investigación Cuantitativa, Bogotá: Fondo Editorial Areandino

T. Otzen y C. Monterola, “Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio”, International Journal of Morphology, vol. 35, no. 1, pp. 2277-232, 2017.

A. Alaminos y J. Castejón, La elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios y escalas de opinión, Alicante: Editorial Marfil S.A.

M. López-Aguado y L. Gutiérrez-Provecho, “Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio usando SPSS”, REIRE, vol. 12, no. 2, pp. 1-14, 2019.

D. Peña, Análisis de datos multivariados. Madrid: Mac Graw Hill, 2002

C. Méndez C y M. Rondón, “Introducción al análisis factorial exploratorio”, Revista Colombiana de Psiquiatría, vol. 14, no. 1, pp. 197-207, 2012.

S. Lloret, A. Ferreres, A. Hernández y I. Tomás I, “El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada”, Anales de Psicología, vol. 30, no. 3, pp. 1151-1169, 2014.

C. Pardo y C. Del Campo C, “Combinación de métodos factoriales y de análisis de conglomerados”, Revista Colombiana de Estadística, vol. 30, no. 2, pp. 231-245, 2007.

N. Gámez, “Fundamentos y aplicaciones del análisis de correspondencias difuso”, Comunicaciones en estadística, vol. 5, no. 1, pp. 7-31, 2012

Published

2022-07-01

How to Cite

Serpa Jiménez, A. M., Gallardo Pérez, H. de J., & Dávila Carrillo, C. A. (2022). Factors associated with mathematics learning in engineering students. Mundo FESC Journal, 12(24), 76–83. https://doi.org/10.61799/2216-0388.1330

Issue

Section

Articulos

Most read articles by the same author(s)