Analysis of pedagogical practices based on the dialogical- critical model of the Francisco de Paula Santander University

Authors

  • Jorge Enrique Herrera-Rubio Universidad de Pamplona
  • Blanca Mery Rolón-Rodríguez Universidad Baja California
  • Ender José Barrientos-Monsalve Fundación de Estudios Superiores Comfanorte - FESC

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.541

Keywords:

curriculum, pedagogical practicel, learning, paradigm

Abstract

Higher education is a public service of a cultural nature with an inherent social function and, as such, in accordance with article 67 of the Political Constitution of Colombia and article 3 of Law 30 of 1992, it is incumbent upon the State to ensure its quality, the fulfilment of its purposes through the exercise of inspection and surveillance and the maintenance of regulation and control over it. For this reason, it is convenient to rethink current education as a process of socialization; it is necessary to analyze the curriculum and pedagogical practice from the standpoint of didactics, teaching and learning, which together imply psychological processes such as environments that form culture and society in contexts of social interaction. The research is based on the analysis of pedagogical practice and its social dimension, through reflection on significant learning through the active teaching of knowledge that can be developed through classroom activities, through the analysis of the dialogic-critical model adopted at the Francisco de Paula Santander University; the study is based on the teaching experience in the classroom through qualitative research through the semi-structured interview instrument and is contrasted with a case study with a quantitative correlational approach, at the same time as it is compared with the reality expressed by students when examining the pedagogical practices of teachers. Finally, a holistic curriculum that takes into account changes in society, science and technology is inferred, with learning strategies that are in line with the needs of a knowledge society and a commitment to change teaching paradigms in teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. Hernandez Sampieri, C. Fernandez Collado, and M. del P. Baptista Lucio, Metodología de la investigación. 2018

J.A. Bonaccini, “Ontología , epistemología y semántica : sobre la teoría kantiana acerca de la estructura objetual del mundo,” pp. 6–27, 2016.

J.A. Castorina, “La cuestión del a priori: de kant a piaget,” pp. 4–27, 1984

A.A. Alarcon Lora, L. Munera Cavadias, and A.J. Montes Miranda, “La teoría fundamentada en el marco de la investigación educativa,” Saber, Cienc. y Lib., vol. 12, no. 1, pp. 236–245, 2017, doi: 10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.1475

Ministro de Educación Nacional, “Ley 30 de Diciembre 28 de 1992,” 2011

D. Burgos Calderón and J. Cifuentes Garzón, “La práctica pedagógica investigativa: Entre saberes, quereres y poderes,” Horizontes Pedagógicos, vol. 17, no. 2, pp. 118–127, 2015, doi: 10.33881/0123-8264.hop

C.A. Solis, "Creencias sobre enseñanza y aprendizaje en docentesuniversitarios: Revisión de algunos estudios", Propósitos y Representaciones Vol. 3, N° 2: pp. 227-260, 2015

P. Ortega Valencia, “Pedagogía crítica en Colombia: Un estudio en la escuela de sectores populares,” Sophia, vol. 10, no. 2, pp. 219–232, 2014

H. Giroux, “La pedagogía crítica en tiempos oscuros,” Paxis Educ., 2013

L. Ruiz, G. Torres Martínez, and D. García Céspedes, “Desafíos de la Educación Superior. Consideraciones sobre el Ecuador,” INNOVA Res. J., vol. 3, no. 2, pp. 8–16, 2018, doi: 10.33890/innova.v3.n2.2018.617

A. Ortiz Ocaña, “Relaciones entre educación, pedagogía, currículo y didáctica,” Praxis (Bern. 1994)., no. 6, pp. 197–219, 2010, doi: 10.21676/23897856.86

R. Gonzalez, “Razón: crítica Kantiana: Un imperativo teórico fundado en la autonomía,” no. 1967, pp. 108–120, 2010

C.E. Massé, N. El, C. Mexiquense, and A. C. México, “Del Método Trascendental Kantiano a la Dialéctica de la Razón de Hegel,” Cinta de Moebio, no. 17, p. 0, 2003

D. Ausubel, “Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva.” Paidós. Barcelona., Barcelona, 2002, [Online]. Available: https://vdocuments.mx/download/ausubel-adquisicion-y-retencion-del-conocimiento-pdf

J.A. Valero, “Sociologia de la ciencia,” pp. 1–332, 2004, [Online]. Available: papers2://publication/uuid/68FEA026-3AA9-4AF0-A225-CA42044929EA

L. Antonio, D. Andrés, R. K. Merton, R. K. Merton, A. Orozco, and D. A. Chavarro, “Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81519011008,” 2010

A. Guelman et al., Educación popular y pedagogías críticas en América Latina y El Caribe Corrientes emancipatorias para la educación pública del Siglo XXI. 2018

P. Freire, “Pedagogía Del Oprimido,” Sort, vol. 257, no. November, pp. 1–175, 2011, doi: 10.3163/1536-5050.98.2.021

H. Gallardo, “El modelo pedagógico dialógico crítico en la educación The critical dialogic pedagogical modeling education,” Respuestas, vol. 19, no. 2, pp. 81–92, 2014, [Online]. Available: https://revistas.ufps.edu.co/index.php/respuestas/article/view/498/515

E. Fajardo, “Filosofía y ciencia : fuente y generación de método y conocimiento verdadero”, Amauta, vol. 16, no. 31, pp. 7–30, 2018

R. Schlegel, “Mario Bunge on Causality,” Philos. Sci., vol. 28, no. 1, pp. 72–82, 1961, doi: 10.1086/287784

C. Ramos, “Los paradigmas de la investigación científica,” Av.psicol, vol. 23, no. 1, p. 2015, 2015, [Online]. Available:http://www.unife.edu.pe/publicaciones/revistas/psicologia/2015_1/Carlos_Ramos.pdf

M. De Vega, “La filosofía política de Comte y su proyecto social,” Ideas y Valores, pp. 71–90, 1990

H.M. Aráoz, “Crítica de la razón progresista . Una colonialismo del siglo XXI,” pp. 137–173, 2015

S.P. Cortés, “Marx y la critica de la razon en la modernidad,” Andamios, vol. 10, pp. 233–255, 2013

J. Urbina, “Estrategias Y Metodologías Pedagógicas,” Rev. Mex. Biodivers, vol. 83, no. 1, pp. 177–183, 2012.

C. Congreso de la República, “Ley 115 de 1994,” 1994.

J. Mora, M. Vergel, and J. Martinez, “Enfoque dialógico crítico, filosofía en las ciencias y pensamiento variacional”, Revista Logos, vol. 7, no. 3, 2016.

A.A. Gamboa Suárez, C.A. Hernández Suárez, and A. J. Montes Miranda, “Currículo y enfoque pedagógico: imaginarios institucionales sobre docencia en una universidad pública en norte de santander,” Rev. Colomb. Ciencias Soc., vol. 9, no. 1, p. 46, 2017, doi: 10.21501/22161201.2608.

D. Ferrada and R. Flecha, “El modelo dialógico de la pedagogía: Un aporte desde las experiencias de comunidades de aprendizaje,” Estud. Pedagog., vol. 34, no. 1, pp. 41–61, 2008, doi: 10.4067/S0718-07052008000100003.

V.A. Villarroel and D.V. Bruna, “Competencias Pedagógicas que Caracterizan a un Docente Universitario de Excelencia: Un Estudio de Caso que Incorpora la Perspectiva de Docentes y Estudiantes,” Form. Univ., vol. 10, no. 4, pp. 75–96, 2017, doi: 10.4067/S0718-50062017000400008

C.S.U. PEI, “Acuerdo081_2007 PEI,” no. 081, p. 44, 2007, [Online]. Available: https://ww2.ufps.edu.co/universidad/informacion-institucional/1047

Published

2020-01-01

How to Cite

Herrera-Rubio, J. E., Rolón-Rodríguez, B. M., & Barrientos-Monsalve, E. J. (2020). Analysis of pedagogical practices based on the dialogical- critical model of the Francisco de Paula Santander University. Mundo FESC Journal, 10(19), 136–147. https://doi.org/10.61799/2216-0388.541

Issue

Section

Artículo Originales

Most read articles by the same author(s)