Qualitative marketing criteria for the positioning of the Master’s in Physics at the Universidad de Pamplona, Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1599

Keywords:

Competitiveness, Educational Marketing Mix, Innovation, Marketing, Strategic Plan

Abstract

Postgraduate studies play a fundamental role in the development of society due to their significant contribution to the levels of competitiveness and growth of each country. In order to achieve competitiveness in the educational market, marketing strategies aimed at impacting the population are implemented, with the purpose of motivating and promoting the continuity of training in postgraduate education, where the master's degree level occupies a prominent place. The objective of the research was to identify qualitative criteria for the design of a strategic marketing plan to strengthen the competitiveness of the Master's program in Physics at the University of Pamplona, Colombia. The methodological approach of the research process, of a qualitative and interpretative nature and phenomenological approach, framed in a case study, was carried out through documentary review, interviews and focus groups. The initial phase included the identification of theoretical bases, trends and regulations related to strategic marketing in postgraduate education, the competitiveness model and the educational marketing mix. Next, structural conditioning factors were defined for the positioning of the master's program under study, which served as the basis for the formulation of an initial proposal, with its respective objectives, strategies and actions, which served as the basis for the design of a strategic marketing plan for the academic program under analysis. As a result, a series of inputs were obtained aimed at increasing the national and international visibility of the Master's Degree in Physics and strengthening its competitiveness in the market, in addition to serving as a reference for other academic programs in similar conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] M.C. Ruiz, J.V. Peña, “Una revisión a la formación posgradual de los profesionales de la Contaduría Pública en la ciudad de Villavicencio”, Revista El Conuco, vol, 2, no,1, pp. 38-49, enero 2019. https://revistas.unillanos.edu.co/index.php/conuco/article/view/249

[2] M.P. Tapia, “Plan de Marketing para la Facultad de Posgrados de la Universidad de Medellín”, pp. 1-29, marzo 2021. Disponible en: https://repository.udem.edu.co/bitstream/handle/11407/6874/T_MM_514.pdf?sequence=1&isAllowed=y

[3] Y. Parales, “Criterios cualitativos para el diseño de un plan estratégico de marketing: El caso del programa de Maestría en Física de la Universidad de Pamplona”, Tesis de Maestría en curso, Universidad de Pamplona, 2025.

[4] M. Portilla, A.F. Rojas, I. Hernández, “Investigación Cualitativa: Una Reflexión desde la Educación como Hecho Social”, Docencia, Investigación, Innovación, vol. 3, no 2, pp. 86 – 100, noviembre 2014. https://revistas.udenar.edu.co/index.php/duniversitaria/issue/view/268

[5] W.G. Iño, “Investigación educativa desde un enfoque cualitativo: la historia oral como método”, Voces De La Educación, vol. 3, no 6, pp. 93-110, junio 2018. https://hal.science/hal-02528588/

[6] R. Hernández, C. Fernández, P. Baptista, “Metodología de la investigación”, Sexta edición, ED. México: McGraw-Hill Interamericana Editores S.A, 2014. https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf

[7] L. Ramos, A. Cruz, E. García, 2024 “Marketing digital para instituciones educativas. Una revisión de literatura”, LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, vol. 5 (6), pp. 3045 – 3057, 2024. https://doi.org/10.56712/latam.v5i6.3224 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i6.3224

[8] M.L. Jones, “Marketing para estimular el ingreso de aspirantes a las universidades públicas panameñas”, Revista Gestión I+D, vol. 8, no 1, pp. 14-44, julio 2022. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8747265

[9] P. Ramos, A. Barrera, A. y F. Ramírez, “Tendencias en mercadotecnia para posgrados en México”, Revista Espacios, 42 (17), 61 – 70, 2021. https://surl.lu/wikflf DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n17p05

[10] L. Gómez, G. Moreno, O. Vélez, R. González, “Gestión estratégica en los posgrados universitarios para ser competitivos”, Revista Virtual Universidad Católica del Norte, vol. 69, pp. 7-42, abril 2023. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=10222896 DOI: https://doi.org/10.35575/rvucn.n69a2

[11] L. Gómez, J.P, Arrubla, J. Aristizábal, “Análisis de las estrategias de marketing relacional en instituciones de educación superior de Colombia y España”, Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, vol. 10, no 20, pp. 343-359, octubre 2020. https://doi.org/10.17163/ret.n20.2020.09 DOI: https://doi.org/10.17163/ret.n20.2020.09

[12] F. González-Ferriz, “La evolución de la disciplina del marketing hasta la versión 5.0”, Revista Académica de Negocios, vol. 10, no. 2, pp. pp. 269 – 279. https://doi.org/10.29393/RAN10-17EDFF10017 DOI: https://doi.org/10.29393/RAN10-17EDFF10017

[13] R.A. Gutiérrez, “El marketing interno, dimensiones que lo integran y su importancia dentro de las organizaciones”, Revista FAECO Sapiens, 6(1), 93–105, 2023. Recuperado a partir de https://revistas.up.ac.pa/index.php/faeco_sapiens/article/view/3404

[14] M.T. Rodríguez, D.Y, Pineda, C, Castro, “Tendencias del marketing moderno, una revisión teórica”, Revista Espacios, vol. 41, no 27, pp. 306 – 322, julio 2020. https://campusuci2.com/REP/154/1542/09MAP/02/15.pdf

[15] N. Balanta, L.S. Paz, D.M. Álvarez, “El posicionamiento de marca en universidades colombianas: un desafío para la educación o estrategia de mercado”, Revista Boletín Redipe, vol. 9, no 4, pp. 225-231, abril 2020. https://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/1340 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v9i4.962

[16] S. Céspedes, L.A. Vásquez, E. Pacheco, S.N. Ceja, G. de León, “Análisis del marketing educativo y calidad en el servicio en una IES”, Revista Inclusiones, vol. 11, no 2, pp. 26-47, marzo, 2024. https://doi.org/10.58210/fprc3542 DOI: https://doi.org/10.58210/fprc3542

[17] L.D. Gordillo, B.M. Domínguez, C. Vega, A. de la Cruz, M. Ángeles, “El marketing educativo como estrategia para la satisfacción de alumnos universitarios”, Propósitos y Representaciones, vol 8, no SPE 1, pp. 1-12, abril 2020. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2307-79992020000100006&script=sci_abstract&tlng=en DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE1.499

[18] D. Sanz, J. García, R. Prieto, H. Medina, “Plan de marketing educativo en universidades privadas”, Enfoques y Perspectivas, vol. 8, pp. 197 – 225, 2017. https://surl.li/vriwvx

[19] E. López, G.P. López, S.M. Agudelo, “Relación entre Estrategias Competitivas y Tipos de Aprendizaje Organizativo en Empresas Colombianas”, Información Tecnológica, vol. 30, no 5, pp. 191 – 202, octubre 2019. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000500191 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642019000500191

[20] C.V. Chuquimarca, J.A. Lincango, J.C. Taco, “Estudio de la importancia de la ventaja competitiva en las organizaciones”, Revista electrónica TAMBARA, vol. 9, no 52, pp. 718 – 731, agosto 2019. https://tambara.org/wp-content/uploads/2019/09/4.importa_ventaj_competit_organizac_FINAL.pdf

[21] K.A. Sibrián, V.C. Escobar, “Educación y competitividad: una aplicación del enfoque de Michael Porter en El Salvador. Periodo 2014-2018”, Revista Activos, vol. 17, no 1, pp. 51 – 78, agosto 2019. https://doi.org/10.15332/25005278.5394 DOI: https://doi.org/10.15332/25005278.5394

[22] F. Ríos, y L. Valencia, “Plan Estratégico de Marketing para la Maestría en Administración de la Universidad Santo Tomás, Seccional Bucaramanga”, Tesis de Maestría, Universidad Santo Tomas, Bucaramanga, 2020. https://repository.usta.edu.co/items/997c0df4-6eab-4501-9cc7-ac288755bf18

[23] S. Chalela, A. Valencia, D. Arango, “Motivaciones de los estudiantes universitarios para continuar con su formación académica en programas de posgrado”, Revista Lasallista de Investigación, vol. 14, no 2, pp. 160 – 170, julio 2017. https://revistas.unilasallista.edu.co/index.php/rldi/article/view/1527/1566 DOI: https://doi.org/10.22507/rli.v14n2a15

[24] C. Zerpa, C. Rodríguez, “Disminución de la matrícula universitaria por deserción: una revisión estructurada”, Ciencia y Educación, vol. 8, no 1, pp. 59-78, enero 2024. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9529521 DOI: https://doi.org/10.22206/ciened.2024.v8i1.pp59-78

[25] L.A. Lasso, “Análisis de la formación posgradual a nivel de Maestría y Doctorado en Colombia entre 2010 y 2018”, Revista Espacios, vol. 41, no 48, pp. 161-176, diciembre 2020. https://surl.li/ixckzv DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n48p12

[26] Ministerio de Educación Nacional. "Sistema Nacional de Información de la Educación Superior (SNIES)." [Fecha de consulta julio de 2025]. https://hecaa.mineducacion.gov.co/consultaspublicas/content/poblacional/index.jsf

[27] O. Vélez Bernal, I.D. Toro-Jaramillo, L. Gómez Bayona, R.A. González Ramírez & L.H. Botero Montoya, “Evolución de los posgrados en Colombia: deserción e inactivación”, Perseitas, vol. 13, pp. 67-108, 2025. https://doi.org/10.21501/23461780.4945 DOI: https://doi.org/10.21501/23461780.4945

[28] J.P. Arrubla, “Marketing en universidades. Análisis de factores críticos de competitividad”, Revista Escenarios Empresas y Territorio, vol. 2, pp. 207-225, marzo 2013. https://surl.lu/xdqayk

[29] L. Sánchez, “Plan estratégico para incrementar la demanda en los Posgrados de la Facultad de Ciencias Agropecuarias, Universidad Nacional de Colombia sede Palmira”, Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia, 2020. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/78317/DOCUMENTO%20FINAL%20PARA%20ENTREGAR.pdf?sequence=1&isAllowed=y

[30] A. Malaver, J. Meza, y E. Rodríguez, “Propuesta de un Modelo de Competitividad Tecnológica para la Universidad EAN”, Tesis de Maestría, Universidad EAN, 2022. https://repository.universidadean.edu.co/server/api/core/bitstreams/663564f3-6db3-4c54-9b8f-b31fb7a71f71/content

[31] J. De la Rosa, J. González, J. y V. Toro, “Plan de marketing para los programas de educación virtual en la Universitaria Agustiniana Uniagustiniana”, Tesis de Maestría, Universidad del Rosario, 2020. https://doi.org/10.48713/10336_20724

[32] M.A. Salcedo, J.D. Londoño, I. Hernández, “Tendencias de formación posgradual y áreas de investigación en Administración de Empresas. Estudio comparativo en América”, Revista Logos, Ciencia & Tecnología, vol. 9, no 2, pp. 133 – 152, septiembre 2017. https://doi.org/10.22335/rlct.v9i2.442 DOI: https://doi.org/10.22335/rlct.v9i2.442

[33] Universidad de Pamplona. “Registro y control académico”, [Fecha de consulta julio de 2025].

[34] E. Montoya, “Prácticas de mercadeo en instituciones de educación superior en el contexto de la globalización”, Poliantea, vol. 13, pp. 24, abril 2017. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6160653 DOI: https://doi.org/10.15765/plnt.v13i24.1002

[35] J.A. Herrera. G. Rodríguez, “Educación e innovación: estrategia pendiente de desarrollo y competitividad en Colombia”, Opción, vol. 31, no 78, pp. 95-109, noviembre 2015. https://www.redalyc.org/pdf/310/31044046007.pdf

Published

2025-10-10

Issue

Section

Artículo Originales

How to Cite

Parales Ariza, I. Y., Mosquera Téllez, J. ., & Álvarez Ovallos, A. . (2025). Qualitative marketing criteria for the positioning of the Master’s in Physics at the Universidad de Pamplona, Colombia. Mundo FESC Journal, 15(31). https://doi.org/10.61799/2216-0388.1599

Most read articles by the same author(s)