Analysis of knowledge management models
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.1127Keywords:
organizational learning, knowledge, knowledge management, management modelsAbstract
Within the academic literature there are different models to manage knowledge both empirically and theoretically, where various ways of creating, capturing, disseminating and applying knowledge are evident, as a fundamental basis for the development of any type of organization. . However, some inconsistencies and gaps in the models for managing knowledge in organizations were identified. The purpose of the research is to analyze the different models of knowledge management both applied to organizations and theoretical, based on the background of this area of knowledge. The methodology used consisted of carrying out a systematic review of the literature in bibliographic databases. It was concluded that for a knowledge management model it is necessary to take into account the particular practices of each organization and implement stages that promote greater learning, innovation, participation among collaborators, with the purpose of generating value and competitive advantages for the organization.
Downloads
References
H. Pereira, "Implementación de la Gestión del Conocimiento en la Empresa", CEGESTI. Éxito Empresarial, nº 135, pp. 1-6, 2011
I. K. G. V. S. Nonaka, "Organizational Knowledge Creation Theory: Evolutionary Paths and Future Advances", Organization Studies, vol. 27, nº 8, pp. 1179- 1208, 2006
W. M. Miller, "Technology, and Innovation", vol. 43, nº 1, 1999
T. Davenport, "Knowledge management and the broader firm: strategy, advantage, and performance", Knowledge Management Handbook, vol. 2, pp. 1-2, 1999
K. Wiig, "Introducing Knowledge management into the enterprise", Knowledge Research Institute, pp. 1-47, 1999
D. M Decarolis and D. L. Deeds, "The impact of stocks and flows of organizational knowledge on firm performance: an empirical investigation of the biotechnology industry", Strategic Management Journal, vol. 20, pp. 953-968, 1999
I. Parra, Los modernos Alquimistas, Medellín: Fondo Editorial Eafit, 2004
R. Rivero, Guía Rápida y Herramienta de Apoyo para la Gestión del Conocimiento en las PYMES, Madrid: Atlántida Grupo Editor, 2009
F. y. C. A. García, "Proceso de gestión del conocimiento en Carabobo (Venezuela) y Tamaulipas (México)", Pensamineto y Gestión, nº 8, pp. 1-25, 2010
A. Merino Trujillo, "Como escribir documentos científicos (parte 3). Artículo de revisión", Salud en Tabasco, vol. 17, nº 1-2, pp. 36-40., 2011
A. Onwuegbuzie, R. Bustamante y J. Nelson, "Mixed research as a tool for developing quantitative instruments", Journal of Mixed Methods Research, vol. 4, nº 1, pp. 56-78, 2010
D. Tranfield, D. Denyer y P. Smart, "Towards a methodology for developing evidence-informed management knowledge by means of systematic review", British Journal of Management, vol. 14, nº 3, pp. 207-222, 2003
M. Pérez, "Gestión del conocimiento, orígenes y evolución", El Profesional de la Información, vol. 25, nº 4, pp. 526-534, 2016
Z. Romero, "Gestión del Conocimiento: Conceptos y evolución", Saber, ciencia y libertad, vol. 4, pp. 145-150, 2009
E. Bueno, "Enfoques principales y tendencias en Dirección del Conocimiento", Knowledge Management, pp. 21-54, 2002
D. y. G. M. Farfán, "La gestión del conocimiento. Documentos de investigación", 2006. [En línea]. https://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/1207/BI%2029.pdf.
J. y. T. A. Jasso, "La gestión del conocimiento en las empresas y organizaciones: el dilema de la absorción, creación, resguardo y aprendizaje", Sciences de Gestión, nº 66, pp. 285-302, 2008
M. León y G. Ponjuan, "Medición en las organizaciones de información", ACIMED, vol. 29, nº 6, pp. 1-17, 2009
G. Correa, "Diseño de un modelo de gestión del conocimiento para la escuela interamericana de bibliotecología", Revista Interamericana de Bibliotecología, vol. 31, nº 1, pp. 85-108, 2008
A. y. V. C. Arias, "La gestión del conocimiento en entidades de conocimiento", nº 22, pp. 1-24, 2007
M. Sanz, "Convergencia de la Gestión del Conocimiento y el eLearning en el Portfolio Profesional", 2017. [En línea]. http://hdl.handle.net/10486/680634.
P. Arguello, "Desarrollo de un modelo de gestión del conocimiento para las Pymes del sector textil de la ciudad de Riobamba", 2017. [En línea]. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81653909011.
D. Valhondo, Gestión del conocimiento del mito a la realidad., Madrid: Díaz de Santos S.A, 2003
M. G. N. C. S. y. R. W. Bellinza, "Gestión del conocimiento aproximaciones teóricas", Clío América, vol. 5, nº 105, pp. 257-271, 2011
J. L. M. y. F. A. Acosta, "Capacidades dinámicas y gestión del conocimiento en nuevas empresas de base tecnológica", Cuadernos de Admnistración, vol. 26, nº 47, pp. 35-62, 2013
O. Calvo, "La gestión del conocimiento en las organizaciones y las regiones: una revisión de la literatura", Tendencias, vol. 19, nº 1, pp. 140-163, 2018
J. R. M. y. C. E. González, "Caracterización y medición del nivel de gestión del conocimiento en las medianas y grandes empresas del Valle de Sugamuxi", Estudios Gerenciales, vol. 28, pp. 339-362, 2012
M. y. B. N. Soto, "Gestión del conocimiento. Parte I. Revisión crítica del estado del arte", Acimed, vol. 14, nº 2, pp. 1-43, 2006
J. y. G. M. Tari, "¿Puede la influir la gestión del conocimiento en los resultados presariales?", Cuadernos de Gestió, vol. 13, nº 1, pp. 151-176, 2011
I. K. G. V. S. Nonaka, "Organizational Knowledge Creation Theory: Evolutionary Paths and Future Advances", Organization Studies, vol. 27, nº 8, pp. 1179-1208, 2006
K. H. e. a. Akram, "Role of Knowledge Management to Bring Innovation: An Integrated Approach", International Bulletin of Business Administration, vol. 11, pp. 121-134, 2011
K. Walecka, «Relationship between Knowledge Management and Innovation", Social Sciences, vol. 90, nº 4, pp. 55-66, 2015
E. A. R. Ode, "The Mediating Role of Knowledge Application in the relationship between Knowledge Management practices and firm innovation", Journal Innovation, vol. 5, pp. 209-217, 2020
E. G. M. y. S. J. Gavls, "A critical review of knowledge management in software process references model", JISTEM J.Inf.Syst. Technol. Management, vol. 10, nº 2, pp. 323-338, 2010
D. R. R. y. C. U. Olvera, "Gestión del conocimiento en procesos de desarrollo de software", de XVII Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática, 2012
I. y. T. H. Nonaka, The Knowledge Creating Compan, New York: Oxford University, 1995
D. Rodríguez, "La creación de gestión del conocimiento en las organizaciones educativas: Barreas y Facilitadores. Un estudio multicaso", 2009. [En línea]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=130870.
J. Firestone, "Estimating benefits of knowledge management initiatives: concepts, methodology, and tools", Journal of Knowledge and Innovation, vol. 1, nº 3, pp. 13-27
M. B. N. Soto, "Gestión del conocimiento. Parte II. Modelo de gestión por procesos", vol. 14, nº 3, pp. 1-16, 2006
C. y. V. J. Durango, "Evaluación de la madurez de la gestión de conocimiento en grandes empresas de Colombia: modelo exploratorio", Pensamiento y Gestión, nº 43, pp. 1-28, 2017
B. y. A. A. Tejedor, "Modelo KPMG: Knowledge Management", 1998. [En línea].https://www.oocities.org/es/freddymacedo/gercon/modeloKPMG.htm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.