The analog drawing as a tool for learning and appropriation of the built environment.
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.959Keywords:
analog drawing, perception, learning, appropriation, built environmentAbstract
This article presents the results of a study carried out with university students in order to find a learning strategy and appropriation of the built environment. The selected tool was the analogical drawing that allowed to reactivate the processes of observation, synthesis, representation, putting in context, making reflexive decisions that imply translating what is visualized into abstract lines, demanding intellectual, emotional and corporal work. From the documentary review exercise, visit to the place, group workshop for making sketches and the analysis of each of the exercises, the self-construction of identity with the place is facilitated, so that knowledge and know-how do not have an independent and separate value, but its value lies in the complexity of its integration, even incorporating the artistic, communicative and sensory for the appropriation of the built environment. In the process planned in four stages, a follow-up of the quality of the drawings made by the 25 participants was carried out, resulting in a medium and low level of expressive aptitude. Part of this investigation allowed us to conclude questions about the ability to manage geometry, perspective, scale, and the polished line, denoting the abandonment of this motor skill before the arrival of the digital age. The manifestation by the participants in the total immersion in digital practices is made explicit, leaving the manual exercise in the background with the intention of recreating what was observed. In any case, the practice of drawing, regardless of its quality, allows the historical recognition of the architectural landscape, its components, qualities and needs for its protection.
Downloads
References
Y. Díaz, Delgado J.., y M Vergel Ortega, “Representaciones socioespaciales, en la memoria histórica de la catedral y su entorno urbano en San José de Cúcuta,” Revista Boletín Redipe, vol. 10, no. 4, pp. 376–387. 2021
L. Campell, B. Campbell, y D. Dickenson, Inteligencias múltiples. Usos prácticos para la enseñanza y el aprendizaje, Buenos Aires, Argentina: Editorial Troquel S. A., 2014
P. Sloterdijk, Espumas III, esferología plural, Madrid, España: Siruela, 2006
J. Piaget, and B. Inhelder, Psicología del niño, Madrid: Morata (Trabajo original publicado en 1969), 1982
L. García, “Necesidad de una educación digital en un mundo digital,“ Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED), vol. 22, no. 2, pp. 09-22, 2016
J. Seguí, “Edificación, arquitectura, enseñanza de la arquitectura, modelización y dibujo,” EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, p.p. 42-49, 2007
J. Dajick, “Factores que determinan el desarrollo de la habilidad para dibujar,” Journal of Science and research: Revista Ciencia e Investigación, vol. 1, no. 1, pp. 26-29 29, 2016
A. Prado, “Habilidades de la arquitectura. La importancia del dibujo en la arquitectura. Cuadernos de Arquitectura y Asuntos Urbanos,” Revista de la Facultad de Arquitectura, vol. 09, no 9, pp. 45-51, 2020
R. Arnheim, El pensamiento visual, Barcelona, España: Paidós, 1994
Universidad Francisco de Paula Santander, Proyecto Educativo Institucional, 021 de 2021 Cúcuta, Colombia: UFPS, 2021
H. Gallardo, “El modelo pedagógico dialógico crítico en la educación” Respuestas, vol. 19, no. 2, pp. 81–92, 2014
Z. García, “¿Cómo acercar los bienes patrimoniales a los ciudadanos? Educación Patrimonial, un campo emergente en la gestión del patrimonio cultural,” Pasos: Revista de turismo y patrimonio cultural, vol. 7, no. 2, pp.271-280, 2012
S. Mora, y M. Vindas, Sistematización del diseño de una propuesta curricular basada en la teoría de las inteligencias múltiples para niños de 5 y 6 años, Costa Rica: Universidad Nacional de Costa Rica, 2002
E. Lozano, Inteligencias múltiples en el aula. Trabajo de grado de Maestría, Madrid, España, Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Universidad de Murcia, 2018
Y. Díaz, X, Díaz, X y R. Galvis, 35 proyectos de arquitectura contemporánea. Materia forma y contexto, Bogotá: ECOE ediciones, 2021
M. Paredes, M. Alpízar y L. Martín, “Enfoque sistémico para la formación de habilidades del lenguaje gráfico artístico en el estudiante de arquitectura,” Universidad y Sociedad vol. 9 no.3 pp. 218, 2017
R. Aguilar, El proceso mental del dibujo: la observación y los esquemas. Los estatutos de la Imagen, Creación manifestación-percepción, Instituto de Investigaciones Estéticas. México, México: Universidad Nacional Autónoma de México, pp. 97-117, 2014
S. Kosslyn, “Si la neuroimagen es la respuesta, ¿cuál es la pregunta? “. Transacciones filosóficas de The Royal Society Biological Sciences vol. 354, no. 1387, pp.1283-1294, 1999
K. Micklewright, Dibujo: perfecciones del lenguaje de la expresión visual, Barcelona, España: Blume, 2018
A. Tachana, “Manual o Digital. Fundamentos antropológicos del dibujar y construir modelos arquitectónicos,” EGA Expresión Gráfica Arquitectónica. vol. 19 no.1, 2006
Y. Díaz M Vergel Ortega y J. Delgado. Entre las Torres de San José. Aproximaciones al arte, arquitectura y geometría de la catedral, Bogotá: ECOE ediciones, 2021
Unesco “Directrices Prácticas para la aplicación de la Convención del Patrimonio Mundial. organización de las Naciones Unidas para la educación, la ciencia y la cultura comité intergubernamental de protección del patrimonio mundial cultural y natural” [En línea] Disponible en: https://whc.unesco.org/archive/opguide08-es.pdf
G. Soria, El pensamiento Histórico en la educación Primaria: estudios de casos a partir de Narraciones históricas. Trabajo de Doctorado en Didáctica de las Ciencias históricas, Barcelona, España: Universidad autónoma de Barcelona, 2015
M. Carretero y M. Montanero, “Enseñanza y aprendizaje de la Historia: aspectos cognitivos y culturales", Cultura y Educación, vol. 20, no. 2, pp. 133-142, 2014
H. Gardner, Las inteligencias múltiples, Bogotá: Editorial Nomos S.S. Colombia, 1999
F. Navarro y S. Lozano, “Inteligencia interpersonal en estudiantes de 3o grado nivel secundaria institución educativa n° 61022 Jorge Bardales Ruiz – nauta,” Perú: Universidad Científica del Perú, 2015
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.