Neuroscience and pedagogy from higher education in Colombia

Authors

  • Alberto Ochoa Govin Universidad de Pamplona, Pamplona, Colombia
  • Surgei Bolivia Caicedo Villamizar Universidad de Pamplona, Pamplona, Colombia.
  • Ana Teresa Ochoa Pérez Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud (FUCS), Bogotá, Colombia.

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.1802

Keywords:

Higher Education, Neuroscience, Pedagogy, Teaching-Learning

Abstract

Higher education in Colombia faces challenges from globalization and technological advances, demanding innovative pedagogical models that incorporate neuroscience. This paper examines the theoretical contributions of neuroscience and pedagogy through qualitative research analyzing specialized documentary sources. Results show that neuroeducation enhances student motivation and academic performance by adapting strategies to brain functions, though barriers include insufficient teacher training and institutional resources. The study concludes that this integration is feasible but requires teacher training policies and curricular adaptation, providing a theoretical framework to transform educational practices in local contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] J. Muñoz Díaz and E. Jacho Alarcón, “Neuroeducación en la mejora del proceso de aprendizaje en la educación superior: factores, estrategias”, Revista de Investigación Educativa Niveles, vol. 1, n.º 1, pp. 34–48, mar. 2024, doi: 10.61347/rien.v1i1.56. DOI: https://doi.org/10.61347/rien.v1i1.56

[2] R. Gutierrez Cuesta and C. González Jiménez, “Impacto de las tecnologías de la información y comunicación en el aprendizaje de las matemáticas en la educación superior”, Ciencia Latina, vol. 9, n.º 2, pp. 1094-1114, abr. 2025, doi: 10.37811/cl_rcm.v9i2.16934 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v9i2.16934

[3] C. Vergara Pareja, J. Niño Vega, and F. Fernández Morales, “Fortalecimiento de la lectura crítica en inglés a estudiantes de grado quinto a través de un recurso educativo digital”, RCTA, vol. 2, n.º 40, pp. 160–170, sep. 2022, doi: 10.24054/rcta.v2i40.2370 DOI: https://doi.org/10.24054/rcta.v2i40.2370

[4] C. Medina-Barahona, G. Mora, C. Calvache-Pabón, J. Salazar-Castro, H. Mora-Paz, and D. Mayorca-Torres, “Creation-oriented iot architecture proposal of prototypes for application on platforms educational and research”, Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada (RCTA), vol. 1, no. 39, pp. 118–125, Feb. 2022, doi: 10.24054/rcta.v1i39.1405 DOI: https://doi.org/10.24054/rcta.v1i39.1405

[5] W. Solórzano Álava, A. Rodríguez Rodríguez, V. García Macías, and O. Mar Cornelio, “La Enseñanza–Aprendizaje de la Neurociencia en la Educación Superior”, Pentaciencias, vol. 5, n.º 2, pp. 1–8, feb. 2023.

[6] A. Serrato Coronado, E. Quispo Arce, and W. Sierra Barón, “Programas de intervención que fomentan la resiliencia: una revisión narrativa en contextos educativos”, RPS, vol. 1, n.º 1, pp. 52–77, dic. 2024, doi: 10.24054/rps.v1i1.3318

[7] V. Murcia Duarte and D. Restrepo Farfan, “La Salud Mental el Nuevo Reto de la Educación en Colombia”, Ciencia Latina, vol. 8, n.º 3, pp. 10992-11001, jul. 2024, doi: 10.37811/cl_rcm.v8i3.12254 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.12254

[8] J. Valarezo Carrion y R. Medina Muñoz, “Importancia de la Lateralidad en los Procesos de Aprendizaje en estudiantes de segundo año de educación básica de la escuela Consacola Pitas I perteneciente a la ciudad de Loja”, Ciencia Latina, vol. 8, n.º 5, pp. 3217-3231, oct. 2024, doi: 10.37811/cl_rcm.v8i5.13799 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.13799

[9] E. Mendoza Vargas, G. Murillo Campuzano and A. Morales Sornoza, “La enseñanza-aprendizaje en la educación superior: Aportaciones desde neurodidáctica”, Didáctica y Educación, vol. 10, n.º 2, pp. 21–36, jun. 2019.

[10] H. Barrios Tao and C. Gutiérrez de Piñeres Botero, “Neurociencias, emociones y educación superior: una revisión descriptive”, Estudios pedagógicos (Valdivia), vol. 46, n.º 1, pp. 363–382, jun. 2020, doi: 10.4067/s0718-07052020000100363. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000100363

[11] E. Gkintoni, C. Halkiopoulos, and H. Antonopoulou, "Educational Neuroscience in Academic Environment. A Conceptual Review," Technium Social Sciences Journal, vol. 39, pp. 411-420, 2023, doi: 10.47577/tssj.v39i1.8208. DOI: https://doi.org/10.47577/tssj.v39i1.8208

[12] A. T. Hidayat, "Application of Neuroscience in Education," Edumaspul – Jurnal Pendidikan, vol. 7, no. 2, pp. 5203-5210, 2023, doi: 10.33487/edumaspul.v7i2.7158. DOI: https://doi.org/10.33487/edumaspul.v7i2.7158

[13] H. Antonopoulou, C. Halkiopoulos, and E. Gkintoni, "Educational Neuroscience and Its Contribution to Math Learning," Technium Education and Humanities, vol. 4, pp. 86-95, 2023, doi: 10.47577/teh.v4i.8237. DOI: https://doi.org/10.47577/teh.v4i.8237

[14] K. E. Luque and M. de los A. Lucas, "La Neuroeducación en el proceso de enseñanza-aprendizaje", Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2020. [Online]. Available: https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/06/neuroeducacion.html.

[15] A. Guibo, "Consideraciones sobre aportes de las neurociencias al proceso enseñanza-aprendizaje," EduSol, vol. 20, no. 71, pp. 227-233, 2020. [Online]. Available: https://n9.cl/8qg43.

[16] E. Jiménez Pérez, M. López Rodríguez del Rey and D. Herrera González, “La neurociencia en la formación inicial de docents”, Conrado, vol. 15, pp. 241-249, jun. 2019.

[17] G. Valerio, J. Jaramillo, R. Caraza, and R. Rodríguez, "Principios de Neurociencia aplicados en la Educación Universitaria", Centro de Información Tecnológica, 2016, doi: 10.4067/S0718-50062016000400009. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000400009

[18] D. González and E. Oliveira, "Organización del proceso de enseñanza basado en neuroeducación y su impacto en el logro de objetivos de aprendizaje," Centro de Capacitación en neuroeducación (CENERED), 2016. [Online]. Available: http://www.cenered.cl/mis_articulos/1.2016.paper_daisy_revisado.pdf.

[19] A. M. Culqui, "La innovación educativa en las radios universitarias del Ecuador y su influencia en la producción radial," Ph.D. dissertation, Univ. de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, Spain, 2023. [Online]. Available: https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/30561.

[20] G. Gonzales Espinoza and M. Paredes Olivares, "Contribución de una acción formativa al desarrollo de competencias en educación superior: Innovación metodológica," HUMAN REVIEW. International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, vol. 16, no. 3, pp. 1-12, 2023. [Online]. Available: https://eaapublishing.org/journals/index.php/humanrev/article/view/1489. DOI: https://doi.org/10.37819/revhuman.v16i3.1489

[21] León Urquijo, Ana Patricia, Risco del Valle, Eduardo, & Alarcón Salvo, Cristina. (2014). Estrategias de aprendizaje en educación superior en un modelo curricular por competencias. Revista de la educación superior, 43(172), 123-144. Recuperado en 05 de febrero de 2025, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602014000400007&lng=es&tlng=es. DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.03.012

[22] V. Viñoles-Cosentino, A. Sánchez-Caballé, and F. M. Esteve-Mon, "Desarrollo de la Competencia Digital Docente en Contextos Universitarios. Una Revisión Sistemática," REICE. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, vol. 20, no. 2, 2022, doi: 10.15366/reice2022.20.2.001. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2022.20.2.001

[23] B. Carpio, "Desarrollo de la atención selectiva a través del juego en estudiantes de educación superior," Revista de Investigación En Comunicación y Desarrollo, vol. 11, no. 2, pp. 131-141, 2020, doi: 10.33595/2226-1478.11.2.425. DOI: https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.2.425

[24] UNESCO, "Educación para transformar vidas. Metas, opciones de estrategias e indicadores," Ed. UNESCO, París, France, 2016. [Online]. Available: https://en.unesco.org.

[25] G. Briones and J. Benavides, "Estrategias neurodidácticas en el proceso enseñanza-aprendizaje de educación básica," Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), vol. 6, no. 1, pp. 72-79, 2021. [Online]. Available: https://n9.cl/yijag.

[26] C. A. Dávila carrillo, M. C. Cordero Díaz, y H. de J. Gallardo Pérez, “Estrategia didáctica hacia la comprensión lectora y resolución de problemas trigonométricos a través del método heurístico de Polya”, RCTA, vol. 2, n.º 40, pp. 7–14, jul. 2022, doi: 10.24054/rcta.v2i40.2341 DOI: https://doi.org/10.24054/rcta.v2i40.2341

Published

2025-01-01

Issue

Section

Artículo Originales

How to Cite

Ochoa Govin, A., Caicedo Villamizar, S. B., & Ochoa Pérez, A. T. (2025). Neuroscience and pedagogy from higher education in Colombia. Mundo FESC Journal, 15(31). https://doi.org/10.61799/2216-0388.1802

Most read articles by the same author(s)