Data analysis as a strategy for the development of mathematical thinking and computational thinking

Authors

  • Jorge Luis Orjuela-Abril Universidad Francisco de Paula Santander
  • Henry de Jesús Gallardo-Pérez Universidad Francisco de Paula Santander
  • Carlos Sebastián Gómez-Vergel Universidad de los Andes

DOI:

https://doi.org/10.61799/2216-0388.948

Keywords:

data analysis, pedagogical intervention, mathematical thinking, computational thinking, item response theory

Abstract

Introduction: The research follows a quantitative cross-sectional, explanatory and correlational approach framed in a multi-method approach. Objective: To apply a strategy based on data analysis to develop both computational and mathematical thinking. Materials and methods: explanatory, multivariate, correlational and quasi-experimental study. The sample consisted of students from seven secondary schools, three public and four private, located in the city of Cúcuta. Results: the primary data for the research are obtained from the application of pre and posttests to the pedagogical intervention to assess the development of mathematical and computational thinking, results are compared and differences are evaluated to estimate the contribution that the data analysis effectively contributes to the students. Conclusion: It is found that there is a relationship between the development of mathematical thinking and the development of computational thinking and that data analysis contributes significantly to the development of both thoughts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. Vergel, H. Gallardo y R. Portal, “Las tecnologías de la información y las comunicaciones en el fortalecimiento del pensamiento físico matemático”, AIBI revista de investigación, administración e ingeniería, vol 8, no. S1, pp. 83-89, 2020

E. Cardoso y M. Cerecedo, “El desarrollo de las competencias matemáticas en la primera infancia”, Revista Iberoamericana de Educación, no. 47, pp. 5-25, 2008

J. Restrepo, “Concepciones sobre competencias matemáticas en profesores de educación básica, media y superior”, Revista Boletín Redipe, vol. 6, no. 2, pp. 104-118, 2017

H. Gallardo, D. Villamizar y E. Maldonado, “Project based pedagogy in the development of physical-mathematical thinking”, Journal of Physics: Conference Series, vol. 1674, no. 012013, pp. 1-7, 2020

M. Pérez y A. Ocaña, Pensamiento Matemático, Bogotá: U. Jorge Tadeo Lozano, 2013

A. Aho, “Computation and Computational Thinking”, The Computer Journal, vol. 55, no. 7, pp. 832–835, 2012

N. Polanco, S. Ferrer y M. Fernández, “Aproximación a una definición de pensamiento computacional”, RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol. 24, no. 1, pp. 55-76, 2021

M. Carrillo, J. Leyva y J. Medina, “El análisis de datos cualitativos: un proceso complejo”, Index de Enfermería, vol. 20, no 1-2, pp. 96-100, 2011

P. Schettini e I. Cortazzo. Análisis de datos cualitativos en investigación social, La Plata: Editorial de la Universidad de La Plata, 2015

S. Masseroni, V. Domínguez y J. Libonatti. Análisis de los datos cuantitativos en ciencias sociales. Buenos Aires: Mnemosyne, 2016

L. Camarero (Comp.). Estadística para la investigación social. México: Alfaomega, 2012

S Peña, Análisis de datos, Bogotá: Fondo editorial Areandino, 2017

C. Hernández, P. Ramírez y G. Rincón, “Pensamiento matemático en estudiantes universitarios”, Ecomatemático, vol. 4, no. 1, pp. 4-10, 2013

L. Navarro, “El pensamiento matemático: una herramienta necesaria en la formación inicial de profesores de matemática”, VARONA Revista Científico-Metodológica, no.65, pp. 1-7, 2017

P. Reyes-Santander, “Caracterización del pensamiento matemático”, PAIDEA, no. 20, pp. 27-41, 2015

J. Pabón, D. Hincapié y G. Vergara, “Fortalecimiento del pensamiento matemático mediante el uso de la hoja de cálculo como herramienta didáctica en los estudiantes de primer ciclo de educación superior”, Ciencia e Ingeniería, Revista Interdisciplinar de Estudios en Ciencias Básicas e Ingenierías, vol. 8, no. 2, pp. 1-38, 2021

M. Zapata-Ríos, “Pensamiento computacional: Una nueva alfabetización digital”, RED - Revista de Educación a Distancia, vol. 46, no. 4, pp. 1-47, 2015.

H. Gallardo, M. Vergel, y F. Villamizar, “Investigación intervención y enfoque multimétodo en ciencias humanas y educación matemática”, Logos, Ciencia y Tecnología, vol. 9, no. 2, pp. 85-96, 2017

H. Goldstein, Multilevel statistical models, Londres: Institute of Education. Multilevel Models Project, 1999

H. Quené y H. Van Den Bergh, “On multi-level modeling of data from repeated measured designs: a tutorial” Speech Communication, no. 43, pp. 103-121, 2004

E. Bologna, “Tendencias en el análisis estadístico” Revista Evaluar, no. 11, pp. 59-84, 2012

N. Cortada de Kohan, “Teoría de respuesta al ítem” Revista Evaluar, no. 4, pp. 95-110, 2004

H. Attorresi, G. Lozzia, F. Abal, M. Gilbert y M. Aguerri M, “Teoría de respuesta al ítem. Conceptos básicos y aplicaciones para la medición de constructos psicológicos”, Revista Argentina de Clínica Psicológica, vol. 18, no. 2, pp. 179-188, 2009

J. Muñiz, “Las teorías de los tests: teoría clásica y teoría de respuesta a los ítems” Papeles del psicólogo, vol. 31, no. 1, pp. 57-66, 2010

G. Prieto y A. Delgado, “Análisis de un test mediante el modelo de Rasch” Psicothema, vol. 25, no. 1, pp. 94-100, 2003

F. Ghio, V. Morán, S. Garrido, A. Azpilicueta, F. Córtez y M. Cupani, “Calibración de un banco de ítems mediante el modelo de Rasch para medir razonamiento numérico, verbal y espacial”, Avances en Psicología Latinoamericana, vol. 38, no. 1, pp. 157-171, 2020

Published

2021-11-01

How to Cite

Orjuela-Abril, J. L., Gallardo-Pérez, H. de J., & Gómez-Vergel, C. S. (2021). Data analysis as a strategy for the development of mathematical thinking and computational thinking . Mundo FESC Journal, 11(s4), 148–155. https://doi.org/10.61799/2216-0388.948

Issue

Section

Articulos

Most read articles by the same author(s)