Conditions of vulnerability of the socio-educational context of the Catatumbo region that affect the learning of mathematics
DOI:
https://doi.org/10.61799/2216-0388.956Keywords:
learning, armed conflict, teaching strategies, pedagogical practiceAbstract
Vulnerability is the diminished ability of an individual or group of individuals to anticipate, cope with, resist and recover from the effects of a natural or human-induced hazard because of the inequality that various historical, economic, cultural, political and biological factors present in population groups and affect the well-being of society. The research aims to determine the socio-educational conditions of vulnerability that affect the learning of mathematics in students in an area characterized by the presence for several decades of armed conflict in which children are involved in one way or another. The research is carried out using a multi-method approach, observing the students in their natural state. It is found that the main vulnerabilities that affect the learning of mathematics are: among others: low school performance, deficit in the pedagogical competences of the teacher, negative attitude of the teacher(s) in the orientation of the area of mathematics, little evaluation of the usefulness of mathematics in daily life, lack of interest in school improvement (education is not valued), lack of previous concepts in the area of mathematics, parents with few academic studies, extreme poverty and unfavorable working conditions.
Downloads
References
R. Chambers, "Vulnerability, Coping and Policy", in IDS Bulletin, vol. 20, nº 2 (monográfico: Vulnerability: How the Poor Cope), Institute of Development Studies, University of Sussex, Brighton (Inglaterra), pp. 1-7, abril 1989
H. Bohle, “Vulnerability and criticality: perspectives from social geography”, IHDP update, vol. 2, no. 1 pp. 3-5, 2001
P. Shitangsu P, “Vulnerability concepts and its application in various fields: a review on geographical perspective”, J. Life Earth Sci, no. 8, pp. 63-81, 2013
Ministerio de Educación Nacional, Lineamientos de política para la atención educativa a poblaciones vulnerables, Bogotá: Lagos&Lagos Impresores, 2005
J. Pamies, J. Senent, y M. Essomba. “El liderazgo pedagógico y la implicación del profesorado como factores de éxito en centros de entornos desfavorecidos”, Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, vol. 22, no. 12, pp. 1-14, 2016
C. Duran, “Análisis espacial de las condiciones de vulnerabilidad social, económica, física y ambiental en el territorio colombiano”, Perspectiva Geográfica, vol. 22, no. 1, pp. 11-32, 2017
E. Fajardo, D. Rojas, H. Romero y T. Rincón, “Propuesta de medición de la vulnerabilidad social en Colombia”, Revista temas, vol. 3, no. 10, pp. 83-95, 2016
M. Aroca, “Causas que afectan a grupos de vulnerabilidad educativa: soluciones desde la pedagogía social-crítica”, Ciencias Pedagógicos e Innovación, vol. 3, no. 3, pp. 7-12, 2015
L. Castro y R. Cano, “Pobreza y Vulnerabilidad: Factores de riesgo en el proceso educativo”, Contextos Educativos, no. 16, pp. 55-72, 2013
J. Godino, Didáctica de la matemática para maestros, Granada: GAMI S.L., 2004
S. V. Villareal, “Estudiantes de educación media superior y vulnerabilidad social, una experiencia de investigación-acción”, IE Revista de investigación educativa. REDIECH, vol. 7, no. 13, pp. 94-106, 2017
J. Eastman y otros, Una apuesta por la competitividad del Catatumbo, Bogotá: Instituto de Ciencia Política Hernán Echavarría Olózaga, 2016
J. Ramírez, V. Zamora, D. Centeno D y C. Arbey, El Conflicto armado en las regiones: Catatumbo Documentos de investigación en ciencias sociales 09, Bogotá: Universidad del Rosario: 1017
S. Serrano, Plan de Desarrollo para Norte de Santander 2020-2023, Cúcuta: Gobernación de Norte de Santander, 2020
R. Hernández, C. Fernández y M. Baptista, Metodología de la investigación, 6 edición, México: MCGraw-Hill, 2014
A. Salgado, “Investigación cualitativa. Diseños, evaluación del rigor metodológico y retos” Liberabit, no. 13, pp. 71-78, 2007
H. Gallardo, M. Vergel y F. Villamizar, “Investigación intervención y enfoque multimétodo en ciencias humanas y educación matemática”, Logos Ciencia y Tecnología, vol. 9, no. 2, pp. 84-96, 2018
J. Casas, J. Repullo y J. Donado, “La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cusestionarios y tratamiento estadístico de datos”, Aten Primaria, vol. 31, no. 8, pp. 527-538, 2003
H. Quené y H. Van Den Bergh, “On multi-level modeling of data from repeated measured designs: a tutorial” Speech Communication, no. 43, pp. 103-121, 2004
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.